Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Majs  (Læst 6748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Majs
« Dato: 04 August , 2009, 12:42 »
Jeg har lige været på møllen for at købe hønsefoder. Da jeg stod og kiggede på valset majs sagde sælgeren at det gider de ikke æde før til vinter. :-\ Indtil nu har jeg fodret med en blanding af æglægningsfoder, hvede og byg, og det går jo fint. Jeg tænkte bare på at jeg kunne variere foderet lidt mere hvis de også fik majs. De går jo også frit rundt og kan hyggespise i haven, så de mangler ikke noget. Er der nogen der ved noget om det med majs ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Majs
« Svar #1 Dato: 04 August , 2009, 12:44 »
Mine høns og haner får majs hver evig eneste dag og de er helt vilde når de hører jeg rasler med bægeret og majsene.  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 August , 2009, 13:13 »
Ja, da jeg stod derover syntes jeg også at jeg kunne huske, at der havde været skrevet meget godt om majs herinde, men blev så alligevel i tvivl. Gider jo ikke have en sæk til at stå og fylde i flere måneder... ;) Nu ryger der en sæk majs med hjem næste gang jeg skal på møllen.
P.s. bruger du hele eller valsede majs? De lå lige ved siden af hinanden, men jeg syntes de hele så ud til at være alt for store til en lille hønsehals. ???
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 04 August , 2009, 13:18 »
Jeg bruger også majs hver dag, men jeg bruger knækket majs, det har en fin størrelse også til kyller. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 August , 2009, 13:21 »
Bruger kun majs som hønseslik .... har læst et eller andet sted herinde at det feder meget.
Men når majsmarkerne lige er blevet høstet rundt om os får de vist også rigeligt
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 August , 2009, 13:35 »
Naboen har majsmarker, men ikke lige op til vores have. Jeg har fået lov til at plukke til eget forbrug, så det kan da være de skal have et par hele kolber når de er klar.
Jeg tror også ham sælgeren sagde at de spiste majs for at holde varmen. Sikkert noget med at der er meget energi/fedt i???
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #6 Dato: 04 August , 2009, 19:26 »
jeg bruger hele 'fodermajs' til høns og haner og de guffer det i sig  :D Kyllinger får lidt mere kræs - nemlig bløde dejlige majs på dåse ca 1 x om ugen ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 04 August , 2009, 19:32 »
Jeg åbner gerne en dåse majs en-to gang om ugen, som jeg og ungerne spiser til frokost. Der er altid nogle tilbage, som hønsene KASTER sig over. De får også de majskolber v indimellem har spist til aftensmad...der er stadig mange majs tilbage på ungernes, men hvis man troede man selv havde gnavet dem godt af, kan man godt tro om, for hønsene SKRABER dem nærmest rene! :D

Det er det eneste majs mine får, ellers får de æglægningspiller, hvede og rester fra husholdningen :)

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #8 Dato: 04 August , 2009, 23:21 »
Mine høns får knækket majs dagligt. Det spiser både kyllinger og voksne høns med stor glæde - uanset årstid og nok kun overgået i popularitet af solsikkefrø. Jeg blander hvede, havre, byg og majs. Derudover er der fri adgang til hønsepiller.

Majs giver i øvrigt en helt fantastisk farve på æggeblommerne. (Jeg kan tydeligt se, hvis jeg er løbet tør for majs og ikke lige har fået købt en sæk majs en periode.)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

sussie

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 August , 2009, 23:40 »
Hej

Her fodre vi med Byg, hvede, piller og en lille smule majs samt havre til hønsene

Til kyller  piller, majs, byg, hvede en lille smule havre

Daglig adgang til græs ellers grønkål, æbler grøntaffald

Udover det spiser de alt godt fra vores bord.

Jeg syndes jeg kan se på blommen når jeg skærer ned på byg eller de ikke lige har adgang til græs i forårsmånederne hvor de er inde der mangler jeg også tit grønkål (bonden bliver sur når der går en flok høns og græsser hans nysåede kornmark.)

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 August , 2009, 00:33 »
Majs er ikke bare majs mere, desværre
selv om der fra producenternes side gøres meget for at understrege at genmodificerede afgrøder er lige så gode som konventionelle, er der forsøg der viser at man skal passe på
http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1310662.ece

Jeg har kun kunnet finde genmodificerede majs hos min foderhandler, så jeg holder mig til de økologiske. /o

mvh
Vibeke

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lone

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 August , 2009, 07:14 »
Majs i kolber (for de heldige, der har adgang til det!) er perfekt, det giver god beskæftigelse til dyrene, og de kan virkelig ribbe en kolbe til det bare ingenting. Vi andre må ty til dåsemajs som slik, og jeg bruger også knækket/knust majs blandet op i kyllingernes start/voksefoder for at give dem lidt mere alsidig kost end bare de samme piller dag ud og dag ind.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)