Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nybegynder  (Læst 2176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

fam engelbret

• Gæst
nybegynder
« Dato: 02 August , 2009, 16:21 »
hejsa,vi har lige bygget hønsegård,og har fået 6 høns og en hane indlogeret,vi er uerfarne så lige et par spørgsmål...

hvornår kan man forvente æglægning efter de er flyttet til nye omgivelser?

skal de have nogle skaller som fodertilskud?

på forhånd tak.....

Offline Kate

• Passiv bruger
Sv: nybegynder
« Svar #1 Dato: 02 August , 2009, 16:42 »
Hvor gamle er hønerne og hvilken race er det ?

Ja de skal hvae skaller. I kan give dem i en skål så de selv kan tage hvad de har behov for.

Tilykke med dem og velkommen til Forum  :)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 02 August , 2009, 16:44 »
Hej.
Først og fremmest velkommen til forum. Skønt at få nye dyr i haven.

Jeg vil sige at hvis jeres høns plejede at lægge æg vil de kunne lægge æg med det sammen, men der er en del der holder pause. Selv har jeg oplevet at der kom æg de første ca. 2 døgn derefter en pause på en uges tid og derefter regelmæssige æg. Derimod har de silkehøns jeg har købt taget en MEGET lang pause, men er lige startet efter 2 måneder. Det er usædvanligt....

Jeg fodrer med en blanding af æglægningsfoder (50%) og korn (25% hvede og 25% byg). Dertil giver vi madrester og jeg strør skaller på jorden i hønsegården. Jeg mener ikke at de behøver skaller hvis de får æglægningsfoder, men for en sikkerheds skyld giver vi dem det. De kan godt lide det og det vil være dumme penge at spare for "grit" koster næsten ingen ting ved foderstoffen.

Held og lykke. Velkommen til, også hvis der dukker flere spørgsmål op.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 02 August , 2009, 16:52 »
Velkommen her til  <I

Er det høns som er i æglægning nu du har fået så kan de godt fortsætte med det straks, måske lidt ustabil pga flytningen.
Er det kyllinger så skal de være om kr 20 uger og op efter lidt afhænig af racen.
Stor tillykke med dem, det vil blive en daglig glæde for jer.
Der findes ikke noget så godt som et nyt æg med ORANGE  <Y blomme,hvilket jo er et tegn på at de får græs og andet godt i haven  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 02 August , 2009, 18:59 »
Også tillykke med starten på den her meget omsiggribende hobby! og tillykke med at du har fundet vej herind på dette fantastiske sted, hvor folk er SÅ venlige og gavmilde med viden!

Jeg fik samme råd som dig angående skaller og har da også en skål stående med skaller, men jeg har endnu ikke fyldt efter (siden april...) så den sæk man kan købe på foderstoffen holder virkelig længe - og det kan heldigvis ikke blive for gammelt...

Jeg er overbevist om at hønsene har brug for skaller, men der er vist stor forskel på behovet alt efter hønsegårdens beskaffenhed, bundmateriale osv. tror jeg.

Velkommen til "Hønsenet"!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.