Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger er på vej ud hjælp!  (Læst 4402 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KatKN

• Passiv bruger
Mine kyllinger er på vej ud hjælp!
« Dato: 29 Juli , 2009, 23:26 »
Ja, de første 2 ud af 10 er kommet frem her til aften under hønemor.. Men sagen er den at kassen de er udruget i er for højt oppe, jeg blir derfir nødt til at lave en kasse seperat og stille på bunden af hønsehuset.. Men hvordan gør jeg det?? Hvornår må jeg flytte dem, og vil hønemor gå med til det? Hun er meget standhaftig nu, men selvom om alle æg ikke klækker i løbet af natten, blir jeg jo nødt til at flytte hele baduljen samme, nogle der kan hjælpe??

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Mine kyllinger er på vej ud hjælp!
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2009, 23:29 »
Sæt et brædt (eller andet) for redekassen så kyllingerne ikke kan falde ud. Når de så alle er klækket. Eller ihvertfald dem der er liv i. Så tager du høne og kyllinger ned på gulvet. Derefter kan du godt give dem en kasse men når mine høner først har fået kyllinger så sover de ikke i redekassen mere. Men bare på gulvet, i et hjørne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline KatKN

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2009, 23:37 »
Okay, jeg takker for dit svar trods klokken er ved at være mange :) Selve kassen de er i er ret høj, men med 10 kyllinger, tror jeg nemt en eller to kan blive skubbet op over kanten, jeg vil så prøve at sætte noget højere op :) Nu jeg har dog på tråden, hønemor har faktisk lagt på nogle af de andres æg, så der er både brune amerikanere, soty brahmaer og nogle hvide i blandt, ved jo så ikke endnu hvilke der kommer ud.. Men de hønen selv er en ganske almindelig hvid høne(husker desværre ikke racen), er der så fare for hun ikke vil kendes ved de andre, selvom hun selv har udruget dem???

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2009, 00:02 »
Nej, hun skal nok tage sig af alle de kyllinger, hun selv har ruget ud.

Så, bare rolig.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2009, 00:02 »
For en høne er kylinger kyllinger ..... selv ællinger er kyllinger i hendes øjne ...så ingen grund til bekymring der.
Med venlig hilsen Søs

Offline KatKN

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2009, 08:16 »
Tak for jeres svar, så tager jeg det helt roligt ;D I løbet af natten er der nemli kommet flere ud i både sorte og hvide, det er godt nok spændende med sådan en masse små ny :) Burde man næsten ikke gå på barsel?  ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2009, 08:25 »
Du kan også allerede nu tage kyllinger og æg, og lægge i et hjørne af hønsehuset, så vil skrukken lægger sig der, og ruge resten af æggene ud. Jeg plejer at gøre sådan, når de første par stykker er klækket. så kan du også stille lidt startfoder og et lille vandtårn lige ved siden af, så kyllingerne evt. kan få noget at spise.
Og så forresten tillykke, der er ikke noget så skønt som kyllinger, og en skruk der passer godt på dem :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2009, 08:27 »
Det var da et af de bedste forslag, jeg længe har hørt!  :D

Jeg har tit flytte en skrukhøne med æg - jeg har osse tit flyttet en skrukhøne med nyklækkede kyllinger.

Man løfter bare først hønen og holder hende lidt på afstand. (Måske med arbejdshandsker så man undgår hak)

Derefter flytter man forsigtigt æg og kyllinger og placerer dem det nye sted - og vups - når hønen får lov - følger hun fluks efter og møffer sig ned over dem.

Så nemt er det!

Mine har osse altid bare ligget med kyllingerne i et hjørne i bunden af huset.

Held og lykke med de ny!

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2009, 08:30 »
Jeg havde ikke lige læst dit indlæg, Marianne - du skriver jo det samme som jeg - plus tillægsoplysninger  :D

Men KatKN: Du kan se, at vi er flere, der ikke er spor bekymrede ved at flytte rundt på hele menageriet midt i klækkeprocessen  :D

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2009, 10:36 »
Sæt et brædt (eller andet) for redekassen så kyllingerne ikke kan falde ud. Når de så alle er klækket. Eller ihvertfald dem der er liv i. Så tager du høne og kyllinger ned på gulvet. Derefter kan du godt give dem en kasse men når mine høner først har fået kyllinger så sover de ikke i redekassen mere. Men bare på gulvet, i et hjørne.

Danny

Ja så heldige er vi ikke allesammen - jeg måtte fjerne redekassen og sætte en lav siddepind op til mine 9-ugers kyllinger, da de stadig sov sammen med mor i kassen....

...men jeg ville da også bare flytte mor og kyllinger ned på gulvet når alle var klækket hvis en af mine fandt på at ruge i min højre rede (jeg har én oppe og to på gulvet).
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline KatKN

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 August , 2009, 18:37 »
Sys lige jeg vile sætte et billede ind af nogen af herlighederne :) 6 stks endte det :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 03 August , 2009, 20:44 »
Tillykke, de ser fine ud  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk