Hele min hønsegård er overdækket, jeg har et vandtårn i hønsegården, men maden står inde i hønsehuset, jeg fodre dog også med en håndfuld korn i hønsegården om morgenen, når jeg lukker dem ud, og om aftenen før sengetid. Aldrig mere end der bliver spist op, for det kan tiltrække rotter, og det er også derfor fodertårnet står inde i huset.
Jeg river møgbrættet og hønsehuset fri for klatter hver dag, jeg har tørt sand som bunddække, så det er hurtigt og nemt. Klatterne ryger i komposten. Hønsegården river jeg et par gange om ugen, men hvis jeg ser store klatter, f.eks. skrukkeklatter fjerner jeg dem med det samme.
Min hønsegård er aldrig særlig snavset, for mine høns går frit i hele haven i dagtimerne, så der bliver gødet sådan lidt over det hele.
Jeg går af og til græsset igennem med en lille graveske og en spand, og samler de klatter op, der generer mig, men det er ikke nødvendigt, det er bare fordi jeg ikke gider have dem liggende.
Du kan glæde dig til at komme igang med dine høns, det er jordens hyggeligste dyr, og man får verdens bedste æg. For mig er den smule arbejde, der er forbundet med at have dem, ren hygge!