Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til nyt hønsehus søges  (Læst 5775 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kalle

• Gæst
Hjælp til nyt hønsehus søges
« Dato: 29 Juli , 2009, 13:56 »
Hej med Jer,

Jeg er ny på forummet, og ligeledes ny når det gælder hønsehold, og har herfor brug for en smule hjælp  :)

Jeg har fået lavet mig en hønsegård på 10 m2(til 4 høns), og skal nu ligeledes have lavet et hønsehus, og har i den forbindelse søgt på nettet omkring informationer, og en del oplysninger har jeg da fundet.

Da jeg synes jeg har haft svært ved at finde billeder af selve indretningen vil jeg bede Jer om en kommentar til den vedhæftede principtegning. (håber vedhæftning virker :-)

(Taget på både hus og redekasse hængsles således de er til at åbne når der skal gøres rent mv.)

På forhånd tak.

Mvh.

Kalle

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
Sv: Hjælp til nyt hønsehus søges
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2009, 17:59 »
Hej Kalle
Velkommen her på "hønseforum".
Din tegning ser da fin ud og smart at man kan rengøre og hente æg udefra. Jeg ville måske lave en mulighed for at kunne skovle møg ud gennem en af siderne.
Hvis der kun skal være 4 høns, og det er nok hvad der er plads til, så er 1 eller 2 redekasser nok. De vil alligevel bruge den samme rede.
Held og lykke med projektet.
 <P
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2009, 19:02 »
hej kalle det ser fint ud jeg vil give helle rat ang dør i siden til at muge ud af evt et møgbrat så de ikke tramper rundt i "det" og 1-2 reder er nok men det med høns udvikler sig vupti har man flere en først beregnet ;D så byg det ikke for lille.
har selv 2 huse hvor der kan hentes æg ude fra det fungerer godt dog skal man sikre sig at det ikke kan regne ned ved hængslet godt med udhæng over kasserne . det ene er højden på møg døren så den passer med højden på trillebøren så det er bare at åbne døren køre hen og skrabe ud det er nemt.
dejlig hobby men pas på den udvikler sig ::)
velkommen til et forum med mange flinke og hjælpsomme menesker
så spørg endelig løs der øses ud af erfaringer ;)
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2009, 20:53 »
Som de andre også er inde på, så er det "nok" med 2 redekasser til 4 høner. Men hellere for mange end for lidt så hvis du gerne vil have 4 stk. så er der ingen problemer i det.
Jeg ville også til hver en tid have dør i siden af huset da det ellers er meget besværligt at muge ud.
Det er lidt svært at se størrelses forholdet på billedet men du skal ihvertfald sætte sidde pindende sådan at du kan have foder og vand stående på gulvet uden at dyrene skider ned i det om natten (hvor de sidder på pindende).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2009, 20:59 »
Hvis huset ikke er stort, så var det måske en ide at hæve det op i en meter eller mere, enten inde i hønsegården (så du kan udnytte læ og ly under huset), eller udenfor. Så er det meget nemmere at have med at gøre, når du skal arbejde inde i huset. Det er ikke sjovt at ligge på maven i november, for at nå ind efter en høne, som man skal have fat i...  :) Og man får nok heller ikke gjort rent så tit, hvis ikke det er nemt at komme til.
Held og lykke med projektet!  :D
Mvh Marianne

Kalle

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2009, 09:00 »
Rigtig mange tak for de mange gode råd og kommentarer  ;)

Lige et spørgsmål mere, er der noget i vejen for at lave en overdækning foran huset, og så stille vand og fodertrug der, eller skal det ind i selve huset?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2009, 09:10 »
Velkommen på forum, Kalle,  :D
Jeg har ikke så meget at tilføje til det de andre har skrevet om dit hønsehus, det ser ud til du har fået alskens gode råd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Kalle

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2009, 09:27 »
Hej Marianne,

Tak for velkomsten :-)

Du kunne lige hjælpe mig med at svare på om foder og vand må stå udenfor, under overdækning, foran hønsehuset ;-)

Mvh.

Kalle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2009, 09:37 »
Hele min hønsegård er overdækket, jeg har et vandtårn i hønsegården, men maden står inde i hønsehuset, jeg fodre dog også med en håndfuld korn i hønsegården om morgenen, når jeg lukker dem ud, og om aftenen før sengetid. Aldrig mere end der bliver spist op, for det kan tiltrække rotter, og det er også derfor fodertårnet står inde i huset.
Jeg river møgbrættet og hønsehuset fri for klatter hver dag, jeg har tørt sand som bunddække, så det er hurtigt og nemt. Klatterne ryger i komposten. Hønsegården river jeg et par gange om ugen, men hvis jeg ser store klatter, f.eks. skrukkeklatter fjerner jeg dem med det samme.
Min hønsegård er aldrig særlig snavset, for mine høns går frit i hele haven i dagtimerne, så der bliver gødet sådan lidt over det hele.
Jeg går af og til græsset igennem med en lille graveske og en spand, og samler de klatter op, der generer mig, men det er ikke nødvendigt, det er bare fordi jeg ikke gider have dem liggende.
Du kan glæde dig til at komme igang med dine høns, det er jordens hyggeligste dyr, og man får verdens bedste æg. For mig er den smule arbejde, der er forbundet med at have dem, ren hygge! *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Kalle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2009, 09:50 »
Igen tak, det kommer til at passe super, da det egentlig kun er vandet jeg gerne vil have udenfor (vandtårnet fylder for meget i huset)

Måske et dumt spørgsmål vedr. rotter, men tiltrække rotter, hvis der kommer rotter til, går de så bare ikke ind i huset hvor fodertruget står, altså hvis der ikke ligger korn udenfor?

Har været inde og se billeder af dit møgbræt, det er smart, og jeg vil lave 2  af den slags, en under hver siddepind, så de bare er til at trække dem ud når der skal gøres rent- jeg må hellere revidere min tegning  ;D

Offline Dorte B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2009, 10:32 »
Må man spørge, hvad det er for billeder af møgbrædt du har set, som er smart?

Og så et andet spørgsmål til hønsegård og træk, er det også i hønsegården man skal tænke på at der skal være læ?
Dorte

Kalle

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2009, 11:40 »
Hej Dorte,

Hermed link til billede:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;album=34

Ved ikke om det just er revolutionerende, men ser det som være nemt at trække en plade ud og skrabe den, end at skulle rode rundt i bunden af hønsehuset hele tiden..

Dit spørgsmål med træk i selve hønsegården har jeg endnu ikke erfaring til at besvare, men tillader mig alligevel at sige at det vil komme meget bag på mig hvis der ikke må være træk i hønsegården, men man ved jo aldrig :-)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2009, 11:44 »
I hønsehuset der ikke må være træk ....uden for trives de fint i stormvejr...især medvind i store hanerumper er et underholdende syn.

Blot de har et sted (hønsehuset) de kan søge læ.

hvis du vil undgå træk ...så vend dig om ...så skubber det  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2009, 12:07 »
Mit hønsehus er klodset op, for så er der mindre risiko for at få rotter; rotterne vil nemlig gerne have et sted, de kan bygge deres hule, og hvis hønsehuset står direkte på jorden, kan de jo fint bo under det. Hvis det derimod er klodset op, er der alt for lyst, og det vil rotterne ikke ha'.
En anden fordel ved at have huset klodset op, er at der altid er dejlig tørt under det, så hønsene har et sted, hvor de altid kan støvbade, hvis der er træbund i huset, som i mit, bliver der heller ikke fugtigt, og huset kan holde i mange år.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk