Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyudklækket Fjerkræavler - Moskusænder  (Læst 9888 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klaus Borg Andersen

• Passiv bruger
    • Midholmvej.dk
Nyudklækket Fjerkræavler - Moskusænder
« Dato: 28 Juli , 2009, 10:04 »
Hej Alle,

Jeg har fulgt med i jeres forum det sidste års tid, og har nu endelig taget mig sammen til at få moskuænder.

Vi er blevet invaderet af dræbersnegle, og derfor valgte vi moskusænder.
Så i går eftermiddags købte jeg 3 ænder og 1 andrik.
Jeg har lavet en lille begrænset indhegning til dem ca 150m2 som de kan gå i og vænne sig til de nye omgivelser, og bygget et skur til dem for at holde dem fri for ræven om natten. I bunden af huset strøet halm.

Imidlertid, da jeg ville genne dem ind i går aftes, smuttede den ene and gennem hækken  - ud af indhegningen og skjulte sig i vores læbælte  :'( :'(. Er der sandsynlighed for at den stikker langt væk, eller bliver den i nærheden ?

Det skal siges at de alle 4 er stækkede.

Planen er at de skal holde vores 5600 m2 have fri for snegle, og ellers gå frit omkring.

Af foder får de, udover snegle, en blanding af Brufa fuldfoder og Byg. samt grønt køkkenaffald og mælkebøtter og lign. Og ellers frisk vand hele tiden.

Vi har en stor havedam som de på sigt måske også skal have adgang til.

Hvor mange gange vil i skyde på at man skal "jage" dem ind i deres hus, før de selv finder ud af det ?

Vi er nybegyndere på det her, så al hjælp modtages med kyshånd.

Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen
Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen

1.4 Guldrandet Wyandotter
1.3 Moskusænder
1.0 Katte
31 Koi

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Nyudklækket Fjerkræavler - Moskusænder
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2009, 10:16 »
Hej Klaus,

Velkommen til Forum!!

Jeg tror din and bliver i nærheden af de andre ænder, og du kan måske genne den ind, når den lige vænner sig til omgivelserne, og ser de andre bliver fodret m.v.

Mine ænder går ikke ind før det er ret så mørkt, og de er også ret nemme at have med at gøre på det tidspunkt, nærmest halvblinde, ligesom høns. Dem der evt. ikke lige går ind af sig selv, kan jeg bare tage og sætte ind. Måske du også kan fange den undslupne efter mørkets frembrud.

Ellers lyder det til de får herlige omgivelser at boltre sig i - held og lykke med dem!!

Mvh Marianne
Mvh Marianne

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2009, 10:36 »
Det lyder som om dine ænder er stort set lige så tamme som mine var da de kom, men der er lys forude.
Lige nu har jeg jo en andemor med store ællinger, dog stadig uden fjer, og efter lang tid i andegården, ja så har jeg lukket menageriet ud i haven.
Andemor får nogle strygl af den anden and, der hele tiden har gået sammen med Rapsjak, jeg gætter på at hun synes det er iriterende at der er kommet en anden dame til.
Ællingerne går i spredt fægtning så det fortæller mig at de hver i sær er færdig med at behøve en mor, der tilsyneladende heller ikke hænger ved dem.

Jeg smed jo anden og andrikken ud af andegården da ællingerne klækkede, og derefter har de boet i et andet hus hvor de ind i mellem selv går hjem, det er lidt afhængigt af om mine gæs er kommet først, så skal de gennes ind, men det er problemfrit.
Lige i starten var anden absolut ikke villig til at flytte, og smuttede ud, så vi måtte være to til opgaven, men nu er det nemt.

Ællingerne lokker jeg ind når de lægger sig i bunke så bliver de gennet hjem og får foder, når det er mørkt er de gået i seng.
Andemor derimod er rådvild ved sengetid og står midt på græsplænen, og da hun jo ikke er på så god fod med den anden and, ja så vil jeg ikke lukke dem inde sammen, så andemor bliver stille og roligt gennet ind til ungerne og sover der, det fungere.

Med andre ord, med lidt tålmodighed vender de sig til at blive gennet afsted, men i starten er det lidt svært at styre, og det går klart nemmere efter mørkets frembrud, og endnu nemmere hvis man er to til at dirigerer retningen.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
    • Midholmvej.dk
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2009, 11:03 »
Tak for hurtig respons.

Jeg er spændt på at komme hjem og se om den er kommet tilbage..... Foder og byg henter jeg inden fyraften.

Det er nu lidt hyggeligt med dyr i haven.

Problemet er jo mest at jeg ikke kan finde den, kunne ikke se den nogen steder i aftes.

Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2009, 12:18 Fra Klaus Borg Andersen »
Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen

1.3 Moskusænder
1.0 Katte
31 Koi

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2009, 13:34 »
De er ellers fine...  :)
Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2009, 15:19 »
Nu er jeg selv ande-nybegynder, men den sparsomme erfaring som jeg har er at ænder går rigtig meget sammen i flok, og nærmest bliver desperate, hvis der er en enkelt and/ælling der kommer væk fra flokken. Nu er de jo godtnok kommet til et nyt sted, men hvis de er vant til at gå sammen, så ville jeg da tro at den kom tilbage, hvis den kan finde de andre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2009, 15:25 »
Jeg "fodre" mine ænder ind. Når jeg rasler med foderet kommer de vraltene det bedste de har lært. Det er såmænd lige meget hvad tid på dagen det er. Om aftenen er der fast fodringstid og der skal de nok møde op for at få foder og komme ind i huset.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2009, 17:43 »
Det er måske en Pekingandeting, for mine måskus ællinger er spredt over det hele i deres jagt på små ting der bevæger sig, kun når de skal hvile er de sammen i bunke.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Passiv bruger
    • Midholmvej.dk
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2009, 08:31 »
Hej alle,

og tak for de mange svar.

Her til morgen måtte jeg lige spærre øjnene op en ekstra gang. I naboens gårdsplads, ikke mere end 50m fra vores have - gik hun rundt stille og roligt.

Jeg forsøgte forgæves at fange hende igen, men hun smuttede endnu engang ind i et krat på den anden side af vejen.

Jeg tror vi må væbne os med tålmodighed, og mon ikke hun kommer luskende tilbage igen så.

Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen

1.3 Moskusænder
1.0 Katte
31 Koi

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2009, 13:36 »
Der kan du se, den render ikke langt væk. Du skal nok få den indfanget. Hold evt. øje med den tidligt på aftenen, og læg mærke til hvor den lægger sig ved mørkets frembrud (hvis du kan). Et stort gedigent fiskenet, som lystfiskerne bruger, kan måske anvendes til indfangningen, hvis du ikke kan komme til den med hænderne. Jeg har bl.a. brugt sådan et til vildfarne kaniner.

Eller - det allerbedste: kan den flyve ud, kan den også flyve ind. Prøv at fodre de andre lidt rigeligt mens den kan se det, og så gå væk...

Pøj, pøj!
Mvh Marianne

• Passiv bruger
    • Midholmvej.dk
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2009, 10:23 »
Hej Marianne,

jeg må indrømme at den skjuler sig godt, jeg har ikke set den siden i gå morges. Og kan derfor heller ikke lokke den med foder.

Jeg må afvente og se om vi får mulighed for at snuppe den igen....

Det kan måske lade sig gøre endnu....

Det er bare lidt ærgeligt at den er smuttet.
Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen

1.3 Moskusænder
1.0 Katte
31 Koi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2009, 10:26 »
Det er rigtig ærgerligt, men det vil altså være sært, hvis den bliver helt væk.

Hvis I er et par stykker og et godt stor net, burde I vel nok kunne fange den ;D selv om det som regel er en oplevelse lige til hjemmevideoen! Det kan være urimeligt svært at gøre alene.

Pas på, hvis I får fat i den. Moskus' har nogle grimme kløer på vingespisder og fødder.