Kalkuner er dejlige dyr, men de kræver rigtig god plads for at trives og især hønerne flyver rigtigt godt.
Mit rum til 2 x 1,2 Bronze Kalkun var 4x4 m. og gården var 5x8 m. (begge delt på midten) og de blev lukket ud i haven også, mindre må det ikke være.
Men så kom 2005 hvor vi alle var lige ved at dø af fugleinfluenza og påbudet om at fjerkræ SKULLE holdes hermetisk indelukket, der valgte jeg ud fra et dyrehensyn at slagte dem, for det var dæleme synd at holde dem helt indespærret. Det var ellers nogen dejlige store og meget lovende ungdyr, som havde fået god kritik på den lokale udstilling.
Men ja det er meget dejlige og rare dyr, og måske en dag vil jeg have Kalkuner igen, helst Bronze for dem synes jeg er de smukkeste, men Crolwitzeren er også meget smuk.
De siger lidt højt pludr pludr og de får altid det sidste "ord"

Om man kan holde dem sammen med høns, tja jeg gjorde det ikke da jeg havde dem. Og læser man i bøger bliver det heller ikke anbefalet, for høns kan være raske bærere af en sygdom som hedder blackhead, som kalkuner ikke er så modstands dygtige over for.
Om dette "bare" var i "gamle" dage og om blackhead egentlig er særlig udbredt, det ved jeg ikke.