Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Larmer kalkuner?  (Læst 18572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Larmer kalkuner?
« Dato: 23 Juli , 2009, 13:46 »
Og hvordan skal de passes?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline bjyrka

• Passiv bruger
Sv: Larmer kalkuner?
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2009, 14:14 »
Larmer Kalkuner sjovt spørsmål,jeg har mange forskellige fjerkræ og ingen jeg mener lamer jeg holder meget af deres lyde.

Men kalkuner er med lyd,dejligt hvis ikke du har emsige naboer
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2009, 22:22 »
For 4 år siden prøvede jeg at købe 5 kalkuner som 2 uger gamle.
Jeg kan ikke huske i detaljer hvordan jeg fodrede dem. Jeg kan kun huske at de åd og åd og åd og åd og åååddddd. Samtidig kom der rigelige mængder ud af den anden ende!!!!
Jeg synes ikke at de larmede men nærmere pludrede når de så mig og blev nervøse.
Da de blev slagtet vejede de mellem 13 og 17 kg parteret.... så det var som en Mr. Bean kalkun.
Det kunne egentlig være sjovt at prøve igen.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Tove

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 August , 2009, 17:45 »
Vi har også haft kalkuner. Ingen larm - men megen "pludrrr-pludrrr-pludrrr"! Vældig hyggeligt.

Vi opgave dem, da de var lidt svære at holde inde, men det var sjovt, mens det varede  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 August , 2009, 19:59 »
Tove .... svære at holde inde ??? bryder de ud eller hvad ?
Vil gerne have kalkuner på et tidspunkt .... menøøøøh..... ikk hvis de stikker af ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 August , 2009, 23:33 »
De lyder jo som dejlige nemme dyr!

Det jeg frygtede var sådan et påfugletrompet skrald som fra nede af vejen. Nu kan jeg faktisk godt lide den lyd men når jeg også skal ha høns og ænder og måske duer... Det blir nok for meget med trompeter i baghaven også. Hyggelig pludren kan vel nok tilgives?

Hvor stor en voliere skal 1.3/4 cröllwitzer kalkun have? Og kan de gå sammen med høns?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 11 August , 2009, 07:33 »
Kalkuner er dejlige dyr, men de kræver rigtig god plads for at trives og især hønerne flyver rigtigt godt.

Mit rum til 2 x  1,2 Bronze Kalkun var 4x4 m. og gården var 5x8 m. (begge delt på midten)  og de blev lukket ud i haven også, mindre må det ikke være.
Men så kom 2005 hvor vi alle var lige ved at dø af fugleinfluenza og påbudet om at fjerkræ SKULLE holdes hermetisk indelukket, der valgte jeg ud fra et dyrehensyn at slagte dem, for det var dæleme synd at holde dem helt indespærret. Det var ellers nogen dejlige store og meget lovende ungdyr, som havde fået god kritik på den lokale udstilling.

Men ja det er meget dejlige og rare dyr, og måske en dag vil jeg have Kalkuner igen, helst Bronze for dem synes jeg er de smukkeste, men Crolwitzeren er også meget smuk.

De siger lidt højt pludr pludr og de får altid det sidste "ord"  ;D

Om man kan holde dem sammen med høns, tja jeg gjorde det ikke da jeg havde dem. Og læser man i bøger bliver det heller ikke anbefalet, for høns kan være raske bærere af en sygdom som hedder blackhead, som kalkuner ikke er så modstands dygtige over for.
Om dette "bare" var i "gamle" dage og om blackhead egentlig er særlig udbredt, det ved jeg ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 August , 2009, 01:16 »
Lene oplevede du nogle af de sygdomme og holdt du dine hermetisk afspærret fra høns osv.?
Nogen steder på nettet kan man læse at de dør som fluer, andre steder at de går sammen med høns og ænder og perlehøns. Men netop cröllwitzer er dyre fugle at eksperimentere med så må hellere sætte mig godt ind i kalkun pasning inden jeg investerer su kronerne ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 12 August , 2009, 08:07 »
Jeg har et hønsehus med to rum i haven hvor kalkunerne gik, så jeg holdt dem ikke bevidst væk fra hønsene.

kyllingerne er sarte overfor kulde og vand, når de er små, så jeg mistede et par stykker da jeg troede at de kunne begynde at være uden varme, så var det bare at give dem noget mere varme.

Når de bliver voksne så skulle de være meget robuste, ihvertfald Bronze Kalkuner.

Jeg vil nok alligevel holde dem adskilt fra høns, ligesom jeg heller aldrig ville holde høns sammen med svømmefugle.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 August , 2009, 11:52 »
Gennem årene har vi haft rigtigt mange kalkuner, altid sammen med hønsene på trods af advarsler!!!!Vi har ikke haft nogle der er døde af sygdom.Vi har heller ikke haft problemer med at de har mobbet hønsene, men har jo så også gået frit.

De fleste har været store hvide slagtedyr, men vi har da også haft bronze og sorte, ikke meget mad på dem, men en fantastisk vagthund i sorte Magnus, slut med uventede besøg på matriklen når han stavlede sig an, helt blå i hovedet.Det var nu først alvor når hovedet gik over i det hvidlige, men det vidste folk jo ikke ;D ;D

Kalkunkyllinger er så grimme, at man kun kan synes om dem, når de går rundt og siger dyt, dyt, dyt. Ellers synes jeg heller ikke de larmer, de får dog, som det også er sagt, altid det sidste ord ;D ;D

Pludrehøns, som Obelix kalder dem, er ikke et helt ved siden af navn til dem.

VH Gunni.

Offline Tove

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 August , 2009, 14:23 »
Tove .... svære at holde inde ??? bryder de ud eller hvad ?
Vil gerne have kalkuner på et tidspunkt .... menøøøøh..... ikk hvis de stikker af ?
Som en anden skriver - så flyver de ret godt - og flere af vores var så selvskabelige at de fulgte med os omkring - også gerne ud på vejen. Lidt besværligt, men som sag - hyggeligt!  :D
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 August , 2009, 14:32 »
Vi har nok 300 m grusvej op til vejen ...så det ingen problem ..... og marker hele vejen rundt.
Det jeg efterlyser er nok om de har en " her hører jeg til sans" ligesom høns ?
Altså ..de bliver nogenlunde på matriklen og kommer hjem og sover ?
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 12 August , 2009, 16:12 »
Nogle gange kan man godt få det indtryk at kalkuner ikke har luft i alle fire hjul. De kan blive væk i en majs- eller rapsmark, især som små, så er det godt at kunne "dytte" dem hjem igen. Som store går de også til tider lidt vel langt hjemmefra, men de ved hvor de hører til.
Mine har været ret knyttede til ænderne, hvilket har gjort at de blev, hvor de var og det var ikke så langt væk.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 August , 2009, 11:36 »
De lyder skønne! Jeg skal bestemt have kallekuner ;D
Nu må vi se hvornår jeg får råd til at bygge sådan en kæmpe indhegning

Lena

• Gæst
« Svar #14 Dato: 13 August , 2009, 14:57 »
Jeg vil tillade mig at "stjæle" tråden lidt og spørge om det med flyveriet.  Jeg går med lumske planer om at få kalkuner næste år. Kun til opfodring over sommeren. Ville det være tilstrækkeligt med et 150 cm højt vildthegn, montro?  :-\