Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er Araucana-haner arrige?  (Læst 5474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Er Araucana-haner arrige?
« Dato: 20 Juli , 2009, 11:07 »
Oven i Braklerne har det hellige almindelige hønsevanvid jo ført til, at vi har fået en lille flok araucanaere (1.3 - 3 mdr -4 mdr. gamle) og to silkehøns (også 3-4 mdr. gamle).
Silkehønsene blev købt og vurderet til at være høner, så vi kun skulle have araucanahanen.

Som alle ved, er så små silker håbløse at kønsbestemme, og nu er den ene begyndt at gale.

Fruen i huset mener derfor, at sliken jvf. den oprindelige plan, skal miste hovedet.
Det mener sønnen, som er silkernes "ejer" ikke!

Jeg har indtryk af, at silkerne er ret fredelige og ofte kan gå flere haner sammen, men hvad med araucanaerne?

Med andre ord: Hvad er odds for at det kan lade sig gøre, at have begge haner og de tilsammen fire damer, som en mini-flok i samme hønsegård?

Der er jo ingen grund til at slås med sønnike, hvis man kan lade dem leve i fredelig sameksistens.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Er Araucana-haner arrige?
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2009, 11:17 »
Jeg vil tro at odsene ligger meget tæt på 0, for at have begge haner gående, men jeg tør ikke sige noget, da jeg ikke kender Araucana kokken.
Silken er jo lidt mere fredelig end de fleste racer. Jeg har lige fået en hane, som gik sammen med en Blomsterhane, og Silken kom stort set tilsidst ikke ud af huset.
Det har han dog hurtigt lært igen her hos mig, men jeg synes ikke jeg endnu har set ham træde hønerne, så det kan ende med, han skal skiftes ud. De voksne høner her er 3 Blomster og to blandings.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2009, 21:55 »
Vent og se.. Måske er I så heldige, at de 2 haner laver en form for arbejdsdeling. Silker, også hanerne er meget fredelige, og jeg har prøvet at sætte selv 2 voksne haner sammen, kun med lidt ballade i starten, nu går de fint sammen - men kun den ene sætter sit genetiske præg på kyllingerne.
Araucanerne er alt andet end fredelige, og når æglægningen/hormonerne rigtig går i gang er der kun een hane, der du'er, og det er den stærkeste.
Men vent.. Måske løser problemet sig selv ved at sygdom/ræven/andet har taget den ene, inden I når næste forår. Og går den, så går den.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2009, 21:58 »
Jeg tror heller ikke det kan gå, men kan godt se dilemmaet med sønnen. Men jeg tror at hanerne vil slås og de vil gale om kap tidligt om morgenen. (nu kan jeg jo ikke høre det herfra så jeg er ligeglad, men måske naboerne?)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2009, 23:59 »
Sådan set, siger I jo bare, hvad jeg tænker...
Lige nu går det, men.. de er jo også kun teenagere!

Det med galeriet bekymrer også mig. Manden mener, at det måske "ikke behøver blive så slemt", men jeg ved ikke rigtig, om ikke vi er ude i noget stikken hovedet i busken her..

Sønnike skal jo også lære, at der er ting, man bare ikke kan - hvor ærgerligt det så end er, men jeg syntes, jeg i eftermiddags hørte den lille manipulator være igang med at overbevise sin far om, at han bare skulle bygge et til hønsehus... Er bange for, at den knægt ender som statsminister en dag...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2009, 00:30 »
Jeg har 2 silkehaner på 5½ måned gående sammen med 14 store høns (orpington, new hampshire og blandinger af disse) og 2 new hampshire haner. Og jeg er glad for at silkehaner er fredelige, som jeg ser beskrevet flere steder, for eller var de sgu nok hoppet på mine new hampshire haner også :D. Disse to lømler af silkehaner er ualmindeligt fokucerede på forplantning og springer konstant på de store høns, og i den grad også lige for 'næsen' af mine new hampshire haner. Det synes at rage dem en bønne, at selv den største og ældste af de store haner er lige i nærheden. Så hvis Jeres silkehane ligner mine bare lidt skal I nok regne med problemer i nær fremtid.
Mvh
Erik Andersen

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2009, 07:26 »
Hvis nu du ikke fortælle de to haner at de ikke kan bo sammen, så opdager de det nok ikke.  ;D
Så ender det nok godt, men du kan jo også bare give dem nogle af de voksne, så glemme de nok alt *f

Vi har engang slagtet alle de haner som der var blevet udruget med tiden, det var lidt vildhøns og vi havde aldrig oplevet dem slås, men der var altså 22 stk. og det havde de gået meget stille med dørene omkring  ::) undtagende når de skulle i seng og de skulle kalde på deres høns, sikke en ballade   :o

Mvh Viben

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 Juli , 2009, 12:04 »
Når de går frit i en have og har masser af plads er der igen problemer med flere haner her . Men så snart det er i lukket hønsegård så er balladen der. Og så har i oven i købet meget få høner jo. Skulle jeg have 2 haner ville det kræve de har en 18-20 høns at deles om.
Jeg har fra andre hørt at araucanerhanen klart er den overlegne og mest agressive. Så skulle en af mine små araucanerkyller vise sig at blive en smuk uimodståelig hane så kunne jeg ganske sikkert fristes til at beholde ham. Men så må jeg jo bare banke endnu et hus og gård op *gg*
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2009, 11:38 »
Ja blandt vore teenagedrenge er det nu Vibens lille "øndige lille silkehane" der er en skrubsak. Han deler gladeligt ud af hug til araucanerne, som bestemt har megen respekt for ham. Måske tager de hævn senere, det vil tiden vise.

VH Gunni.