Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: halm /træflis/rapshalm i hønsegården?  (Læst 8881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
halm /træflis/rapshalm i hønsegården?
« Dato: 18 Juli , 2009, 15:53 »
hej da jeg syntes at min hønsegård bliver lidt klistret når det har regnet
har jeg planer om at sprede noget af følgende ud og vil gerne høre +/-
halm.træflis eller hvad med rapshalm
kunne man evt købe en kompost kværn og selv lave findelt flis så kunne jeg samtidigt slippe af med div små grene fra haven er der nogle erfaringer
har ikke planer om at det er noget som skal skiftes men kun tilføres nyt lag efter behov.
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Sv: halm /træflis/rapshalm i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2009, 16:10 »
Hej Tommy.
Hvor stor er din gård ? Jeg ville forsøge med et område og se hvordan det går. Jeg kunne ikke forestille mig andet end de kunne få meget tid til at gå i det område med flis  <O  havens fugle er vilde med det bed jeg har flis i - der er en fauna af krible krable af en anden verden !
Husk det skal have et godt lag pr m2 for at faunaen kan opstå , smattet skal flisen nok tager da det er fugtigheds bevarende.
Sådan en kvas maskine er guld for haven , garanteret også hønsene !
Tak for du bragte det på bane - har lige fået løst et kommende hønsegårds problem  ;D

dunhjernest
jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline jenspeter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2009, 18:47 »
Du skal også lige tænke på solen , for hvis de skal stå i solen bliver det meget varmt i dit hønse hus.

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2009, 19:22 »
der er masser af skygge der står 2 store mirabeltrær i gåden og et par hyldebuske
det er mere for at der ikke bliver alt for smattet i den overdækede gård har jeg kørt strandsand på.
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2009, 19:29 »
God ide med træflis tror jeg - det vil jeg da også prøve...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2009, 19:47 »
Har bede i haven med lag af ca 15 cm træflis..... Hønsene eeeelsker at rode i det. Og ja der er altid tørt. I en hønsegård vil det sikkert blive vendt mere omhyggeligt og flittigt men vil stadig afhjælpe fugtproblemer. Jeg smed selv lidt da jeg havde ænder , det modvirkede da i hvert fald klassikeren med skriiiiiid...gliiiiiide PLATTTT når man bevægede sig rundt i gården  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2009, 23:36 »
Vi har brugt træflis det seneste snart to års tid i vores hønsegård, og dét er vi super tilfredse med. Der er aldrig smattet, hønsene roder og graver rundt i det konstant, hønseklatter 'forsvinder' hurtigt, og endelig er der stort set intet at lugte fra hønsegården (hvilket jeg syntes, der jævnligt var, da vil brugte grus).
Til efteråret tror jeg, det er ved at være tid for at lægge et nyt lag på, da der jo efterhånden er en del af det, der er formuldet (men det har jo også holdt snart to år). Og mon ikke, jeg kan grave lidt af det nederste væk til og lægge det i et tyndt lag i bedene... Så når gødningen at trænge ned til planterne i løbet af vinteren, så de er klar til forårets lune vejr  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2009, 20:50 »
tusind tak for dette indlæg til trådholder m.m. :)

jeg er igang med at etablere en hønsegård og havde tænkt i grus som dræningsunderlag... men
1) vi har ikke nok grus i forvejen og skulle derfor ud og købe :-[
2) vi har i forsommeren investeret i en små 20 kubikmeter barkflis (vi har en del bede jeg ikke orker at luge så meget i ;) )
3) det viste sig at være lige rigeligt til en trodsalt stor have MEN nu kan det jo blive brugt i hønsegården!!!  ;D  ;D SUPER!!

hvor ER dette site da bare GULD værd - penge sparet er penge tjent (man er jo jyde ;) )

mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2009, 21:53 »
Jeg vil da også lige slå et slag for at bruge halm i sin gård! :) Der er intet mere tilfredsstillende end at smide en balle halm ind til hønsene, og så se dem hoppe op på den og rode rundt i al halmen. Specielt når man smider et par håndfulde korn ud, får de timer til at gå med at rode rundt :) Selv når de har fri adgang til resten af haven, finder jeg ofte en eller to, som liiige skal ind og rode lidt mere rundt :D

Det gode (synes jeg :)) ved halm, er at det komposterer sig selv sammen med gødningen, således at man kan nøjes med at skrabe gården sammen en gang om året.

Her er lige et link til en tråd jeg lavede, en af de skønne solskinsdage med nyt halm i gården :) http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4480.0.html