Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Der ruges i dammen  (Læst 5892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hoejberg

• Gæst
Sv: Der ruges i dammen
« Svar #30 Dato: 18 August , 2009, 11:42 »
Skøn billede, og skøn sted at være and/ælling.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #31 Dato: 19 August , 2009, 22:15 »
Det lykkedes mig at skyde lidt billeder af familiehyggen da jeg nåede hjem fra arbejde i dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #32 Dato: 19 August , 2009, 22:16 »
Og et par stykker mere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #33 Dato: 20 August , 2009, 20:06 »
Ej, tænk at have sådan en herlighed lige hvor man bor *p

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #34 Dato: 20 August , 2009, 23:10 »
@ Christina
Ja det er dejligt. Dammen er blevet til da hovedbygningen på ejendommen blev bygget i 1886. Der er gravet blåler ud til brug som mursten i diverse skillevægge i hovedbygningen.

Der er iøvrigt gjort mandtal over ællinger og æg. Efter endt rugning var der 3 æg tilbage i reden. 2 var blanke og 1 indeholdt en næsten færdigudviklet, men død, ælling. Der er pt 22 levende ællinger, 1 er kommet galt afsted på første dag og fundet død, muligvis kommet i klemme mellem gæssene, ud fra findestedet at dømme.

Så status er; af 26 æg var 24 befrugtede, andrikken må siges at have bestået prøven med en befrugtningsprocent på godt 92. Og 'udbyttet' indtil videre synes også ganske pænt, 22 levende ællinger ud af 26 æg, = knapt 85 %.

Har et par hankatte der forcerer hegnet og godt kan lide lidt råt kød, så uheld kan foreses, men jeg  *k hvad der nu kan krydses. <T
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #35 Dato: 21 August , 2009, 07:43 »
Flot resultat. *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #36 Dato: 21 August , 2009, 08:02 »
Dejlige billeder  :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #37 Dato: 21 August , 2009, 23:12 »
Har skudt lidt flere billeder her til aften hvor de først klækkede ællinger er en uge gamle.
« Senest Redigeret: 21 August , 2009, 23:18 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #38 Dato: 21 August , 2009, 23:23 »
og et par mere.
Mvh
Erik Andersen

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 22 August , 2009, 15:04 »
Skønne billeder - sikken en idyl!  *p

Gåstav   *f
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #40 Dato: 24 August , 2009, 21:27 »
Det kunne gå bedre i dammen.  <W >:(  og ØV
Det er desværre tyndet gevaldigt ud i mine ællinger. Der er blot 12 stk tilbage ud af 23. Ok, den ene var tilsyneladende omkommet ved et uheld, men ihvertfald 10 stk er blevet taget af røvfugle. Og jeg er temmelig sikker på at det er fugle der er synderne. Det er nemlig primært de gule/mest gule ællinger der er forsvundet, dvs dem som er lettest at spotte fra luften.
Nu har jeg sat et primitivt fugleskræmsel ned i dammen og trukket en snor med nogle hvide blafrende (ihvertfald når der lidt vind) plastikposer på henover dammen. Tilsvarende arrangement virker i kirsebærtræet, så nu håber jeg at jeg har lidt succes med det også i dammen. Det kan selvfølgelig blive svært at vurdere, da der tilfældigvis ikke er flere gule ællinger tilbage. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #41 Dato: 24 August , 2009, 21:36 »
Arj - æv!
Lyder meget sandsynligt at det er røvfugle. Derfor holder jeg også ællerne inde til de er for store til at blive taget af netop krager o.lign.

Cd-skiver i fugleskræmslet skulle også skræmme godt!

Så har du ikke flere "kalotter" tilbage? Det var synd...  :'(

ps. mangler du ællinger har jeg da stadig et par stykker eller 33 på lager ;)

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #42 Dato: 24 August , 2009, 21:54 »
@ Mette
Desværre har jeg ikke mulighed for at give ænderne indendørsfaciliteter hvis jeg også skal kunne tilbyde dem dammen, og jeg tror (det kan jeg faktisk se) at de har meget stor glæde af dammen. Men det er så desværre ikke uden omkostninger i form af tab af ællinger.
Det med CD-skiverne var en rigtig god ide. Dem vil jeg montere nogle stykker af i morgen (det er for mørkt nu), både på skræmsel og på snoren.
Tror jeg klarer den med de ællinger der er tilbage, men tak for tilbuddet. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 24 August , 2009, 22:44 »
Det lyder helt sikkert som fugle. Jeg havde samme problem med ællinger der stille og roligt forsvandt, uden at der var nogen spor, andet end en meget frustreret andemor, som prøvede at jage alt og alle væk. Men jeg opdagede så at det var krager(som ihvertfald er en røvfugl) og ikke de andre rovfugle. Det undrede mig også for hun gik med dem under store træer og det er vel ikke typisk der rovfugle jager. Men jeg blev nødt til at lave en lille afdeling med net over som jeg først lukkede dem ud af da de var ca. fire uger gamle.
Men jeg håber det virker med fugleskræmsler og ellers kan man jo få fugleskæmselkanoner, men det er måske også at skyde...

(måske de skal dyppes i grøn frugtfarve)

Rasmus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #44 Dato: 24 August , 2009, 23:32 »
@Fisker
Tak for indspark. Er også mest af den overbevisning at det er kragerne der skal have skylden. Da vi bor lidt ude på markerne har vi mange både gråkrager og sorte krager. Har også mange andre vilde fugle men har svært ved at tro at det skulle være dem.
Uglerne jager om natten hvor ællingerne ligger og putter under deres mødre. Spurvehøgen tager som regel fuglene i luften.
Alliker og skader tror jeg ikke umiddelbart eftertragter ællinger.
Fiskehejren besøger også dammen, men det er nok mest for at tage nogle af mine små fisk og måske frøer og salamandere. Kan ikke rigtigt se hvorfor den skulle udvælge de gule ællinger, hvis den var til ællinger, hvilket jeg ikke tror den er.
Trods mørkets frembrud har jeg været ude og sætte et par CD-skiver op på fugleskræmsel og den snor jeg har trukket over dammen, så håber jeg får fred nu for tyveknægtene.
Det er desværre ikke rigtigt muligt at lukke ænder og ællinger ind på et afgrænset område og trække net over, eller ville det helt sikkert have været løsningen.
Antager at du bemærkede at Mette Nygaard, Møn, har ællinger i overskud. Ved ikke hvor store de er men det kan du jo spørge hende om.
Mvh
Erik Andersen