Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et lille tilbageblik på min tid på DFF.  (Læst 1415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Et lille tilbageblik på min tid på DFF.
« Dato: 13 Juli , 2009, 11:45 »

Det var en tilfældighed der fik mig gjort opmærksom på dette forum, jeg sad og kikkede på billeder af Mignonænder og så dukkede det op. Derved fik jeg bestilt mine længe ønskede Rouenællinger o.s.v.

Jeg blev jo også bekendt med, at der også var disse specielle høns som lagde blå æg, noget jeg har ønsket mig længe.

Nå men "snakken gik livligt herinde" om Araucanerens fortræffeligheder og særpræg også temperamentsmæssigt og man begyndte at tale om, at det kunne være sjovt med en klub.

Selvom jeg på det tidspunkt stadigvæk gik og ventede på de kyllinger jeg havde bestilt, tilkendegav jeg fra begyndelsen at den ville jeg godt være medlem af.

Mine brokkerier vil jeg ikke mere komme ind på, hvad angår tilgang til standarden, det bliver jo ikke anderledes, men jeg undrer mig såre over, hvad det var for en klub man ville have? Var det blot en hygge-kaffeklub for dem som allerede var indviet?

Nu har jeg mine fem dyr og jeg er kisteglad for dem.

Jeg synes ikke mere, der er en grund til at Araucanerforum skal være et lukket forum, for det betyder jo, at hvis kommende interessanter søger på racen kommer de til et forum der ikke umiddelbart er tilgængeligt.

Der er faktisk kun et par få, der gider skrive derinde bare de simpleste oplysninger om hvad de har, hvad de har planer om, hvilke ønsker de har ang, en evt. klub o.s.v. Altså der er vist slet ikke brug for en specialklub, så hvorfor bruge tid og kræfter på det.

Som tingene er lige her og nu kan jeg kun sige, at jeg ikke mere vil bruge min tid på at skrive indlæg, for selve avlen er der vist ikke mange der går så højt op i, er der noget der tyder på, men det er måske kun noget man drøfter internt?

Jeg går ud fra, at dette indlæg hurtigt bliver sat i det lukkede forum, (for ordet Araucana indgår jo) hvor ingen kan læse det, men det er måske også det der er meningen, når det kommer til stykket?

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Et lille tilbageblik på min tid på DFF.
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2009, 12:23 »
Jeg forstår heller ikke at noget skal være lukket her på DFF og kun være for de særligt indviede, pointen med DFF er vel at alle kan være med, bare man er medlem af selve forummet eller tager jeg fejl ? jeg har godt ikke nogen Araucanere selv, men jeg generelt interesseret i alle racer høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2009, 12:38 »
Hej Gunni
Jeg kan ikke helt forstå hvad det er du skriver imellem linjerne  ???
Klub eller ikke klub, hvis der skulle være dette, så er der jo en med meget erfaring som skal tage aben op på skuldren og så sætte i gang. Samtidigt syntes jeg da så at det må blive en klub udenfor DFF  *h
Hvis du har en god viden omkr Araucanaerne så er jeg da sikker på at mange vil være glade for din hjælp  *o *o
Hvis der ikke er nogen som har meldt sig, så er der jo nok fordi de ikke har kræfterne eller viden nok.
Intern???  Nu har jeg været her på siden i flere år og der er for mig, ikke kun emner for de interne.... her taler alle pænt til hinanden og hjælper hvis de kan. ;)
Dette sted er jo kun et sted for alle os som kan lide fjerkræ og bare gerne vil have at de har det godt.
Vi kan hente tips og råd fra dem som ved meget, og når vi alle står sammen, :-* så ligger vi tilsammen inde med en kanon viden.
Det koster ingen ting at være her, ingen kikker skævt , alle har samme ret til at spørge eller svare.
Så alt i alt kan man jo bidrage lige så meget man har lyst  *d
Jeg syntes her er dejligt at være ;)

« Senest Redigeret: 13 Juli , 2009, 12:41 Fra linda andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2009, 12:56 »
Rolig nu!! Jeg har overhovedet ingen erfaringer omkring Araucanere, ej heller hvordan en klub virker, når vi taler om fjerkræ.

Jeg ved skam godt, at dette er et forum for alle og jeg mener heller ikke, at jeg ikke opfører mig "pænt", derfor kan man vel godt sige andet end Ja og Amen?

Jeg har kun været på dette forum i omkring to måneder og jeg greb straks chancen for at få lidt mere viden, hvis det er muligt. Jeg behøver ikke gode råd omkring pasning af dyr, sygdomme o.s.v. det kan jeg godt, men JEG ville gerne vide lidt mere om den race, jeg nu har fået og jeg ved heller ikke nok om f.eks. udrugning.

Jeg skriver skam ikke noget imellem linierne, det er ikke sådan jeg fungerer, jeg kan bedst lide at folk ved, hvor de har een.

Jeg synes som du at det er et dejligt forum med en god tone og stemning, derfor kan man vel godt spørge ind til noget som har været bragt på bane før?

Du har tydeligvis ikke læst netop de tråde som jeg henviser til, det er der ikke noget galt i, jeg læser heller ikke revl og krat.

VH Gunni.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2009, 13:01 »
nej,nej nej...

Det er altså slet ikke meningen at man ikke må skrive om araucanere andre steder. Det må man hjertens gerne.

Se formålet med at lave det til et "lukket" forum var at give gruppen arbejdsro, så  de i fred og ro kunne finde ud af om der kunne stables en specialklub på benene og hvad denne evt skulle indeholde. Det var på baggrund af 2 ting. Dels et hensyn til gruppen, for det er ikke nødvendigt at være så striks med kopier fra standarder etc. når det er lukket og det kun er  til et begrænset antal personer. Persondataloven gælder så heller ikke, så man gerne skrive adresser og telefonnumre på kontaktpersoner. Det kan også let skabe forvirring hos mange "på sidelinien" hvis der diskuteres mellem forskellige ting og der så lige ikke bliver noget ud af det alligevel

Et andet var hensynet til alle andre, som ikke er interesset i araucanere og denne specialklub og de tekniske diskussioner om dette. De undgik at se alle disse indlæg. Så er det rigtigt at det jo også gælder for andet. F.eks er alle jo ikke interesset i svømmefugle eller arvelighedslære, men disse er ikke lukkede.. Det handler her så om en afvejning og her vægtede det er forsøge at give gruppen arbejdsro.

Jeg kan sagtens følge det med at søge informationer. Her er det så hvis du søger efter araucana (på dansk) så er første hit racebeskrivelsen i leksikon. Nr. 2 er indlægget hvor der står om oprettelsen af Araucana specialklubben..
Derudover så er der http://araucana.dk som er klar til at informere om hvad arbejdsgruppen kommer frem til og synes at der skal stå på siden.  Så hvis nogen søger på araucana er der stor sandsynlighed for at de kommer hen til araucana specialklubben. Og så kræver det, ligesom hos andre specialklubber, at man lige tager en enkelt kontakt og "melder sig ind". Men her koster det gratis ;)

Jeg tror at du skal væbne dig med lidt tålmodighed og se om der ikke kommer mere respons lige så langsomt. Sommeren er normalt ikke en særlig aktiv tid her på forum, men når der kommer efterår og vinter så tror jeg nok at der kommer mere gang i den. (Det kan alligevel dårligt nås med kyllinger nu, hvis de skal udstilles til efteråret..) Men næste efterår/vinter så tror jeg at specialklubben arrangerer en araucana-udstilling..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2009, 13:05 »
 ;) Gunni
Så er vi af samme mening.
Det glæder mig at der ikke var noget at læse imellem linjerne ---- det var jo det jeg fornemmede jeg burde kunne  *f
Jeg er også bedst tilpas med den direkte form -- Derfor min udtryk for undring  *e

Selv HAR jeg racen og vil som dig også gerne lære  så meget om den som muligt.
Sååå sig til hvis du falder over noget godt  <E

Go`dag til dig  *o *o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2009, 13:33 »
Finn, så vil jeg gerne komme med et forslag.

Skulle vi ikke flytte alle de tråde tilbage hvor de kom fra og lade pladsen stå åben til en debat om tilblivelsen af en evt. klub.

Jeg kan jo forstå, at nogen mener den skal være under DFfr, mens andre mener noget andet. Den debat kunne så foregå under lidt mere "private" former af de Araucanerejere som gerne vil være med til at stifte en sådan, her eller der, men ikke for dem der bare vil snuse for at se, hvad der foregår.

Al anden debat, mener jeg skal foregå i det åbne forum, så alle kan give deres besyv med.

Jeg synes I er utroligt flinke til at støtte op,og det er så flot, at inden båden er søsat så har I allerede givet plads for en specialklub.

Vi skal blot gøre det på en god måde, så det ikke forstås som om der er noget at skjule. Her giver jeg dig ret i at hastværk er lastværk og jeg håber da, at lidt flere hen ad vejen vil give deres besyv med.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2009, 15:33 »
Gunni, det handler jo nok også om tidspunktet, vi er midt i ferietiden, og for mit eget vedkommende betyder det huset fuldt af familie, så jeg kan slet ikke overskue andet end det mest nødvendige her på forum. Bare vent til alle kommer hjem, så skal der nok komme mere gang i al ting.
Mht. hvordan en araucana klub skal organiseres, så synes jeg det gælder om at få adgang til så mange ressourcer som muligt.
Sommerferieknus til dig  *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2009, 19:50 »
Jeg kan godt forstå dine frustrationer, Gunni. Problemet er nok at vi har forskellige ønsker til Araucana-"klubben". Personligt ønsker jeg ikke en klubstruktur med bestyrelse, regler og kontingenter. Mit hovedfornål er at få nogle smukke høns (gerne tæt på den standard, som JEG synes er den "rigtige") der lægger nogle smukke æg. For at nå frem til det er jeg nødt til at bede om hjælp hos dem, der har Araucana i forvejen eller har kontakter til nogle der har. Mine første erfaringer var jo ikke så heldige: 2 høner ud af fem lagde korrekte æg, ingen af de 6 dyr havde ørekvaster. Og dem betalte jeg en pæn pris for.
Men jeg tror ikke at vi skal give op endnu. Det må være muligt at finde ejere, der er med på et avlssamarbejde - men landet går jo altid i stå i sommermånederne. Desuden er avlssæsonen ved at være slut. Derfor kan vi jo godt lægge planer. Så skal vi ikke lige se tiden an? Det er da guld værd at have én med, der har opdrætterhjerne ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2009, 21:25 »
Jeg er her også stadig. Men som Marianne siger så er det ferietid. Jeg står og skal have ordnet en masse i hus og have, men jeg er stadig helt med på at give en hånd med i klubben.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2009, 23:18 »
Selvfølgelig er det ferietid og forhåbentlig har folk da også andre interesser end dette forum, jeg syntes blot det hele blev lige dødt nok.

Med hensyn til at det efterhånden er uden for sæsonen hvad angår udrugninger, så er det vel snart sæson for at de forskellige opdrættere har valgt de dyr de selv vil beholde og så er der nogle ellers gode dyr som vil være til salg.

Jørn, de der blå kan du ikke være bekendt at vise billeder af, så falder min tålmodighed endnu mere, jeg ønsker mig sådan nogle gør jeg.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2009, 23:32 »
Som jeg læser alle disse indlæg og tidligere indlæg (inden de blev lukkede), så er det jo ikke en decideret klub med en bestyrelse, regler og kontingenter, der er interesse for, men mere et uforpligtende interesse forum, som foregår på internettet og hvor alle kan deltage, skrive om og dele erfaringer om racen. Uden at være "special medlem"

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub