Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilke race høns?  (Læst 5299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

toppe

• Gæst
hvilke race høns?
« Dato: 12 Juli , 2009, 20:16 »
hvilke race høns skal jeg så have? jeg bager manget så jag har brug for mange øg om måneden jeg har tænkt på isa warren som lægger ca. en æg om dagen, men vis der er andre og måske bedre æglægger så vil jag gærne vide det.

hilsen toppe   

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: hvilke race høns?
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2009, 20:26 »
Hybriderne lægger jo mange æg, men de holder heller ikke så længe som racehøns. Hvis du vil have racehøns så vil jeg anbefale sussex eller wyandotter, de lægger pænt mange æg og er også pæne at se på.
Men bare vent og se, der kommer mange flere bud herfra på hvilken slags høns du skal have. Så det bedste ville være at låne en bog på biblioteket om høns og så kig den igennem og derudfra vælge en race.
Venlig Hilsen
Lisbeth

toppe

• Gæst
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2009, 20:28 »
menge tak det gør jeg

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2009, 20:31 »
Ja du får helt sikkert lige så mange forslag som der findes høns...

Jeg har Plymouth Rock (ikke fabriksudgaven...) og de lægger (næsten) et æg pr. dag. Jeg har regnet lidt på det og det ser ud til at de lægger et æg hver dag i to dage og så holder de hviledag på trediedagen og begynder så igen...

Plymouth Rock har så den fordel at de er meget store, ikke flyver særlig meget og giver noget dejligt kød - og så er de jo super smukke (men det vil alle I andre jo nok også sige om jeres høns - håber jeg...)

Mine (eller hønenes?) æg vejer i øvrigt ca. 60 gram.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

toppe

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2009, 20:36 »
mange tak

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2009, 21:22 »
Hej Toppe

Jeg har valgt Stor Sussex, fordi de også er flinke til at lægge æg om vinteren, selvom jeg ikke giver dem ekstra lys i hønsehuset. Desuden har de godt med kød, hvis man af og til får for mange  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

toppe

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2009, 21:23 »
mange tak

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2009, 21:24 »
Jeg ville ikke vælge industrihøns, simpelthen fordi de efter min mening har andre ulemper, når de skal leve "naturligt" i ens hønsegård.

Men sussex eller wyandot synes jeg er gode bud på stabile æglæggere, som også er kønne og hyggelige høns, der er til at få fat i!
Sussex er også udemærkede at spise - det ved jeg ikke, om wyandotter også er? Dem har jeg ikke fået serveret endnu ;D

toppe

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2009, 21:26 »
mange tak det lyder godt

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2009, 00:28 »
Nogle af de bedste æglæggere af raceren herkomst er vel nok Australorps, der får du både godt kød, og masser af æg. Det er iøvrigt den race, der har verdensrekorden på antallet af æg, den ligger nemlig helt oppe på 362 æg på et år.
Så mange skal man selvfølgelig ikke regne med, de lægger allesammen, men mindre kan jo også gøre det.
Den eneste ulempe der er ved disse, er at de skrukker ikke, så skal man have disse, skal man altså købe kyllinger eller rugeæg, eller have en hane og så selv tage rugeæg fra, og udruge disse i maskine, eller under en skruk af anden race.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.