Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington :)  (Læst 24410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington :)
« Svar #45 Dato: 07 Juli , 2009, 00:14 »
Der er så mange ting, der kan være gået galt.

Hvis vi starter helt fra begyndelsen, opremses her lige nogen af tingene:
(Det skal lige siges, at dette er for egen regning, jeg har ikke nogen dokumentation, eller større erfaring på dette)

Forkert opbevaring af rugeæggene
Æggene for gamle
For lille et æg
Forkert temperatur ved rugningen
Forkert fugtighed.
For lang tid om klækning
Sidst fødte kylling
Forkert fodring
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #46 Dato: 07 Juli , 2009, 19:54 »
Jeg er ikke 100% sikker på der er noget i vejen. Men hvis den er syg, vil jeg selvfølgelig aflive den hurtigst muligt.. Jeg har nogle venner der selv har høns, så de ved nok lidt om det.. Håber ikke den ER alvorlig syg..  :-[

Men den ser ud til at have det meget bedre nu, så året er reddet! ;D
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #47 Dato: 08 Juli , 2009, 11:10 »
Nu er mine dejlige kyllinger 22 dage! De vokser rigtig hurtigt nu, og de prøver på at flyve ;D De begynder at blive mere modige og kigger over den lille indhegning jeg har lavet til dem. I går var der endda en af dem der satte sig på kanten af indhegningen! Jeg glæder mig sådan til de kan gå ude i udehønsegården og at hanen galer. Det er noget som ikke kan erstattes :D Jeg glæder mig også især til at jeg får mine egne æg, og at de kommer når jeg kalder på dem. Men der går nok lige nogle måneder før de er så store, så må have tålmodighed endnu <I
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #48 Dato: 08 Juli , 2009, 11:11 »
 <L
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2009, 11:13 Fra Freja!-20 »
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #49 Dato: 08 Juli , 2009, 11:12 »
Men det er svært  ::) ;D
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington :)
« Svar #50 Dato: 08 Juli , 2009, 13:33 »
Tålmodighed er nu heller ikke en af mine dyder, Freja  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington :)
« Svar #51 Dato: 08 Juli , 2009, 22:54 »
@Freja

Du er ikke den eneste der går og venter, Freja.
Mine Orpington er dog lidt ældre end dine, men jeg synes også, ventetiden er lang.
Jeg har så lige 2 hønniker, der er omkring 5 uger ældre end de 9 andre, og jeg kunne høre idag, at den største af dem er ved at begynde og gokke, istedet for pippe, stemmen er i overgang.
Så går der heller ikke så længe, inden den begynder at lægge æg.
Jeg venter også på, at hanerne bliver større, og savner lidt galen fra tid til anden.
Ved godt, at så bliver det slagtetid, da resterende haner så skal dette, men det er jo også godt med lidt til ganen. Ud af de 9 unge kyllinger, er de 7 haner.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #52 Dato: 09 Juli , 2009, 21:24 »
@Freja

Du er ikke den eneste der går og venter, Freja.
Mine Orpington er dog lidt ældre end dine, men jeg synes også, ventetiden er lang.
Jeg har så lige 2 hønniker, der er omkring 5 uger ældre end de 9 andre, og jeg kunne høre idag, at den største af dem er ved at begynde og gokke, istedet for pippe, stemmen er i overgang.
Så går der heller ikke så længe, inden den begynder at lægge æg.
Jeg venter også på, at hanerne bliver større, og savner lidt galen fra tid til anden.
Ved godt, at så bliver det slagtetid, da resterende haner så skal dette, men det er jo også godt med lidt til ganen. Ud af de 9 unge kyllinger, er de 7 haner.

Ventetiden er FOR lang efter min mening, men den går hurtig og til sidst er de ikke kyllinger mere. OG så savner man dem som kyllinger :)
Tillykke med den gokkende høne :D Det er rigtig sjovt at høre dem gå og gokke. Og æggene det er det sjoveste! Jeg laver altid en lille æggejagt når jeg er hos andre der har høns. De ligger æggene de mest mærkelige steder.
Jeg håber ikke der er så mange haner i min lille flok, for jeg kan ikke lide når de skal miste hovedet.
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #53 Dato: 09 Juli , 2009, 21:25 »
Og hvorfor er det lige, at når man vil have flest høner, får man flest haner?  <J
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington :)
« Svar #54 Dato: 09 Juli , 2009, 22:05 »
Ja, man skulle ønske sig nogen haner, så kan det være man får hønniker istedet, *g

Hos mig bliver ville æggejagten ikke blive lang, mine benytter redekasserne, til gengæld har jeg 4 kasser til for tiden 4 æglæggende høns, men så kan jeg også afskærme, hvis der er en der skal ruge, uden at det generer de andre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #55 Dato: 10 Juli , 2009, 15:46 »
Ja, man skulle ønske sig nogen haner, så kan det være man får hønniker istedet, *g

Hos mig bliver ville æggejagten ikke blive lang, mine benytter redekasserne, til gengæld har jeg 4 kasser til for tiden 4 æglæggende høns, men så kan jeg også afskærme, hvis der er en der skal ruge, uden at det generer de andre.

Jeg tror jeg vil ønske mig haner i stedet for, måske virker det *f

Held og lykke med dine haner. Det er ikke for at være ond eller noget, men har du ikke været lidt MEGET uheldig med dine kyllinger? Jeg håber at jeg har flest haner (høns), så skal jeg og min far ikke slagte så mange :)
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington :)
« Svar #56 Dato: 10 Juli , 2009, 21:57 »
Jo, jeg har været uheldig med mine kyllinger.
1 udrugning med 30 æg, 2 hønniker tilbage, 5 døde kyllinger, 7 døde i ægget og resten ubefrugtede.
2 udrugning 20 æg, her 9 kyllinger, hvoraf 7 var haner, enkelte døde i ægget, resten ubefrugtet.

Så der skulle altså 50 æg til at danne en lille stamme på 1.4
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Orpington :)
« Svar #57 Dato: 12 Juli , 2009, 12:48 »
Min gamle farfar, som i sin tid avlede orpingtoner, sagde lige den anden dag, at hans klække-statestik på dem, faktisk lignede din, Børge. Han havde maskine til 80 æg, og når det var orper var det under halvdelen, der gav kyllinger. Blandingshøns gav langt større succes.

Og hvad er så naturens formål med at lave så mange haner? Jeg er også træt af dem :D De to seneste er nu blevet døbt Suppe og Tartelet.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington :)
« Svar #58 Dato: 13 Juli , 2009, 07:53 »
Det er måske netop derfor, suppe og tartelet, *ggg
Normalt er der større frafald mellem hankønnet, så det kan være en af årsagerne, men mon ikke det alligevel er tilfældighederne, der spiller ind i den sidste ende.

Orpingtoner har ofte en lidt dårligere befrugtning, og nogle anbefaler både at man fjerne lidt fjer på rumpen, men i særdeleshed, at man sørger for at hønsene holdes forholdsvis slanke i ynglesæsonen, de har tendens til ikke at gå ret meget væk fra madskålen.

Men jeg synes også at der stadig er for stort frafald på dårlig klækning, når nu de ubefrugtede er soteret fra, og der må jeg så sige, at jeg har ikke sorteret i æggene, hvilket jeg nok ville gøre, hvis det var fra mine egne høns jeg tog fra. Størrelse, facon og ikke mindst overfladen på æggene, de mest glatte æg er bedre end de ru.

Men... det må jeg forsøge til næste år, kommer sikkert ikke igang inden.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #59 Dato: 29 Juli , 2009, 13:59 »
Så bliver emnet lige opfrisket med nogle billeder af mine dejlige kyllinger, der efterhånden er blevet ret store  ;) :D De er 45 dage nu.
Giv jeres mening *d
HVIS I KAN, så må I meget gerne komme med bud på mine kyllingers køn ;D
























Hane?





 <LDet var så nogle af mine billeder <I

















Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D