Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Goddag fra en meget ny hønseholderske :-)  (Læst 2539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Goddag fra en meget ny hønseholderske :-)
« Dato: 01 Juli , 2009, 14:02 »
D. 17/6 fik  af min mand mit livs første høns - 4 stk. temmelig ukendt race (men de kommer fra en "æg-fabrik", så jeg tror, det er Isa Brown?), under ét kaldet Damerne!
Jeg havde aldrig troet, jeg skulle have høns, for jeg er faktisk bange for alt, hvad der kan "flapre", herunder altså høns. Men jeg synes jo, Damerne er søde... Og da Bolette forleden var ved at stikke af ud i friheden, der, hvor alle de lækre jordskokker gror, så var der jo ikke andet at gøre end at løfte hende ind. Jeg tog på en høne!!!  ;D

De får fuldfoder og dertil grønt, hentet på daglig gåtur (altså af mig!), kartofler (som de er helt vilde med), toppe af det ene og det andet, lidt frugt (i dag kastede Frida og Monica sig over ½ papaya. Jeg håber, høns kan tåle eksotiske frugter - -) og en håndfuld solsikkekærner og røde linser som hyggeslik, når mor kommer derop. For de råber jo som tossede, når jeg nærmer mig, de små Damer!

Gør jeg så nogenlunde det rigtige rent fodermæssigt? De spiser nemlig så langt fra de 140 g. fuldfoder pr. høne, jeg har læst mig til, de har brug for. Er det, fordi de hygger sig (for meget?) med alt det andet, de får?

Jeg vender ganske givet tilbage, når jeg har mere at spørge om  ;)

Mange gode hilsner fra Karin på Djursland
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Sv: Goddag fra en meget ny hønseholderske :-)
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2009, 14:06 »
Hovsa, jeg glemte lige noget: vi har 2 gange fået et meget lille æg, som har lidt farvede pletter på skallen. Er der grund til bekymring over det?
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2009, 14:17 »
Velkommen til.

Det lyder da både herligt og helt fint!
Hvis de var mere sultne, ville de spise mere.. og selvfølgelig synes de, alle dine varierede lækkerier er sjovere end havregrøden. Det er helt fint! Masser af vitaminer og det giver flotte gule æg.

Det sære æg ville jeg ikke være bekymret over. Det er nok den samme høne, der lægger det og måske skyldes det stress over flytningen, måske en fabrikationsfejl, hun laver nu og da. Det behøver ikke betyde noget.

Sejren ved at røre en høne, kender jeg godt. Jeg er principielt panisk angst for fugle, men det er da efterhånden blevet så meget bedre, at jeg kan røre ved dem og håndfodre dem.
Stoltheden ved at overvinde sin skræk er kolosal  ;D

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2009, 14:29 »
Jamen, så er jeg tryg ved det, jeg giver dem nu, og ikke bekymret over de små æg. Tak for det. Man er jo unægtelig lidt usikker som "førstegangsmor".

Jeg er glad for at høre, jeg ikke er den eneste med en (snart kureret!) fuglefobi. Ja, det er virkelig en sejr :-) Tænk, at den dag skulle komme, hvor jeg synes, høns er søde! Men det er de jo, og meget forskellige.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2009, 14:57 »
Karin velkommen til forum, blandt alle os andre "hønsetosser" Ja fjerkræ kan få os til at overvinde diverse fobier, og søde er de helt bestemt.
Du skal endelig skrive, hvis du har noget at spørge om, hvis du har nogle billeder at vise eller hvis du bare har lyst *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2009, 15:04 »
Velkommen til. Det står ikke om du også giver dem strandskaller. Det er vist det eneste som jeg lige kan se mangler, ellers bliver de vist rigeligt godt forsynet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2009, 15:13 »
Tak, Marianne. Ja, der bliver garanteret en masse spørgsmål efterhånden + naturligvis pral om mine enestående søde og intelligente Damer :-D

Hvis jeg ellers kan finde ud af det Prøvede før, men jeg tror ikke, det lykkedes), så er her et lille billede af deres bagdele. Fordelene var travlt beskæftiget med at æde solsikkekærner.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2009, 15:16 »
Hej Finn og tak for velkomst. Åh ja, jeg var ved stranden forleden og samlede strandskaller, men tæt på er stranden altså heller ikke, så jeg må vist have købt. Skal de have hver dag? Sammen med foderet (hvis de altså giiiider æde det *gg*) eller bare strøet ud?
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2009, 15:20 »
De skal egnetlig bare have det stående til frit tag selv bord ;)

Også velkommen fra mig <D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2009, 15:23 »
Ja, velkommen til, og tillykke med din nye omsiggribende hobby.
Det bliver du glad for, er jeg sikker på.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2009, 15:35 »
Hej Mikkel,

Jeg kan ikke finde ud af at svare lige under dit indlæg, når der er kommet et andet i mellemtiden.

Men tak for rådet. Det vil Damerne blive glade for :-) De går i meget sandet jord, så jeg tror, de allerede skovler en del småsten i sig, men de skal nok få det helt rigtige!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2009, 15:38 »
Tak, Børge. Ja, jeg er sikker på, det er en hobby (jeg håber ikke, Damerne hører, jeg omtaler dem som en hobbey *ss*), jeg vil blive rigtig, rigtig glad for!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2009, 19:02 »
Hej Karin og velkommen.  Det ser ud til at du bliver en fantastisk hønsemor.  Tillykke med og til de fire damer.  Jeg kan se, at en af dem er min navnesøster.  ;D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Juli , 2009, 20:14 »
Hej, og tak for din velkomst! Det er vel nok dejligt at blive sådan modtaget herinde  ;D

Damerne fik deres navne, da jeg havde konstateret, at de kunne kendes som den Mørke, den Lyse, den Brune og den Hvidhalsede. Og det blev så til Monica, Lise, Bolette - og så Frida, for så passede vokalerne i Hvidhalset *SS*

Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Juli , 2009, 18:27 »
Du kan bare skrive eksempelvis

Mikkel: eller nogen bruger også at skrive: @Mikkel, så ved vi hvem det er til ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.