Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: er det helt forkert? Please svar hurtigt!  (Læst 8834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Laura c

• Gæst
er det helt forkert? Please svar hurtigt!
« Dato: 30 Juni , 2009, 22:07 »
 nu har jeg lige læste noget med at rugeæg skal stå med luft boblen op ad. Og det ande æg jeg er ved at ruge ud det ligger altså ned. Er det forkert?

Og så lige et andet spørgsmål. Det er fordi nu er der jo gået 25 dage. Og så skal ægget klække på fredag ikke?

Og er det lige gyldigt hvor mange gange man lyser ægget er det farligt at lyse det for tit?

Håber at jeg hurtigt får svar  :D

P.s. Det er et andeæg. ;D Bare så i vidste det.  ;)
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2009, 22:23 Fra Laura c »

Offline Micher

• Bruger
Sv: er det helt forkert? Please svar hurtigt!
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2009, 22:17 »
Jeg er langt fra nogen expert i dette område, men jeg er næsten helt sikker på at hverken æg eller kommende kylling/ælling/gæsling eller hvad der nu måtte gemme sig bag skalden i de gennemlyste æg, tager nogen form for skade af at blive blændet lidt. ;D
Mvh

Michael

Laura c

• Gæst
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2009, 22:20 »
jeg håber du har ret!  ;) Tror det også.  :D

Er der nogen der ved at det er rigtig?

Laura c

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2009, 22:35 »
Please Please skriv mere Please. Hjælp mig med alt hvad i ved. 8)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2009, 22:42 »
Jeg tror heller ikke der sker noget selvom du lyser æggene tit. Hvordan æggene skal vende drejer sig om opbevaring af æggene inden rugningen, hvor de står i en bakke eller lignende og hele bakken så vendes en halv omgang 2 gange dagligt.
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2009, 22:45 »
Hej

En luft lomme kan godt sidde i siden af ægget uden der sker noget ved det, du skriver ikke hvilken slag ande æg, men det lyder som moskus, jeg kan ikke huske hvor længe de ruger.

Det med lysninger, afhænger helt af hvad du bruge at lyse med, hvis du bruger en kraftig lampe som af giver varme, kan det være skadeligt at lyse for mange gange, du få kun befrugtning en gang og hvis du har lyst 14 dagen og det er befrugtet så lad være med at lyse mere, du kan ikke se ret meget mere end det er befrugtet, nogle kan se om der er liv i ællingen, men det har jeg nu aldrig set og jeg her lyst mange æg, jeg bruge kun nogle få sekunder pr æg når jeg lyser.

Tommy    

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2009, 22:46 »
Hej Laura C
Det er spændende projekt du har gang i og jeg håber virkelig at det lykkes for dig at få ægget udruget.
Det har ingen betydning at det står op. Anden / hønen rykker rundt på sine æg så de kyllingen / ællingen ikke ligger fast i ægget flere gange dagligt. Så derfor er det bedst at du vender det, dog ikke de sidste dage, se i rugevejledningen for hvornår det skal "ligge stille".
Tilfører du det fugt ?
Jeg har haft en tam vildand, det er meget hyggeligt og ællinger er super søde, de sviner dog helt enormt !

Laura c

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2009, 22:53 »
tusind tak  ;D

Anjasika

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2009, 22:56 »
Hej Laura.
Min datter Naja på 12 år ønsker sig så meget at ruge et andeæg ud, så hun følger spændt med her, og håber at du vil skrive hvordan det går. Vi krydser fingre for at en sød ælling finder vej ud af ægget til dig på fredag
 !h

Laura c

• Gæst
« Svar #9 Dato: 30 Juni , 2009, 23:01 »
 ;D Jeg skal nok huske at skrive når det sker.  ;D

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juni , 2009, 23:44 »
Og så lige et andet spørgsmål. Det er fordi nu er der jo gået 25 dage. Og så skal ægget klække på fredag ikk

Hej Laura c.

25 dage  :o  Så er det altså ved at være tid nu...  ::)

Jeg tror det er et æg fra en Gråand du har fundet, rugetiden for gråandeæg er 26-28 dage, så det er NU der skal ske noget  :P

Du skal stoppe med at vende ægget, og prøve at lave så meget fugt omkring som muligt, har du en vandforstøver ! så kan du duche ægget nogle gange om dagen med lunkent vand, håber det lykkes for dig at få klækket ællingen  ;)

Laura c

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2009, 09:00 »
Kan ællingen egentlig godt dø lige inden den skal til at klække?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2009, 09:10 »
Ja, det KAN da ske, men er heldigvis sjældent. De kan såmænd også dø efter klækningen, men det mest almindelige er da at de kommer ud af ægget - og bliver til ænder  :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Laura c

• Gæst
« Svar #13 Dato: 01 Juli , 2009, 09:23 »
Hvordan ser det ud når den begynder (altså aller aller først) at prøve på at komme ud af ægget?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #14 Dato: 01 Juli , 2009, 09:57 »
Jeg vil tro at ællinger, ligesom kyllinger, starter med at snakke lidt inde i ægget. Det kan man høre, hvis man tager ægget tæt op til øret. Det første, man kan se, er at der prikkes et lille hul indefra, cirka svarende til luftblæren i ægget, altså op mod den buttede ende. Indenfor hullet kan man skimte et lille næb. Derfra arbejder ællingen sig rundt om skallen indefra, så der til sidst falder et "låg" af - og ud vælter ællingen. Den er våd, grim og træt, ligger sikkert bare og puster i et stykke tid. Så kommer den tøvende på benene og begynder at kalde. Og så er det altså DIG, der er MOR ;). Du kan tilbyde den lidt vand i en flad skål (som den ikke kan drukne i) og efter 12-24 timer lidt startfoder eller fugtede havregryn. Så tager vi resten derfra. God fornøjelse og held og lykke.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand