Ok, her kommer så en bunke spørgsmål.
I går fik vi besøg af en hane med to høns, som vi skal passe indtil starten af august. Selv har vi to kyllinger tilbage, som er fra 1. maj. De går stadig hver for sig, da jeg opdagede at den nye familie har kalkben og også har mistanke om utøj i fjerene. Går ud fra at det smitter!!?
Vi har aldrig haft voksne høns før, da vi lige er startet op i foråret med daggamle kyllinger.
For det første: hvordan kan man lydisolere hønsehuset lidt? Hanen galer rigtig smukt og rigtig meget, og selvom at lemmen til huset er lukket og der ingen vinduer er, starter han kl. 04.45.. og da vi bor i byzone med naboer tæt på, vil vi gerne kunne trække hanegalen lidt. Kan man det?
Mht til utøj, skal jeg lige have fingrene i fjerene og tjekke ordentligt efter, for jeg går ud fra man rent faktisk enten kan se lus eller kan se sporene efter dem. De piller sig rigtig, rigtig meget, som om det klør.
Familien går dog frit på et meget stort og landligt areal til dagligt og har fri adgang til ukrudt og insekter. Det skriver jeg, fordi jeg har læst at høns ofte opsøger den slags til at bekæmpe utøj selv.
Så er der den ene høne, der hoster. Eller det lyder sådan. Det er vel ikke et godt tegn?! Det lyder som en blanding af host og et nys. Hvad skal vi være opmærksomme på her?
Det er som sådan ikke vores "pligt" at rette op på deres skavanker da vi "bare" har dem i pleje en måneds tid, men man kan jo ikke lade være med det, når man ser det!
Mht kalkben har jeg tænkt at købe NIX på apoteket og så smøre dem med vaseline?
Og så lige tilsidst. Familien er vant med at blive lukket ud i haven hver morgen og gå ude hele dagen.
Skal man holde dem inde i volieren et par dage, for at vænne dem til de nye omgivelser?
Det lyder som om at vores sommerhønseeventyr kun er problemfyldt, men vi nyder det helt fantastisk at ha´ så meget hyggeligt liv i hønsehuset, og det er rigtig skægt at lære dem at kende

Vi kan ikke vente på at lukke dem ud i haven og se dem trisse rundt.