Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ægget lever hvad skal jeg gøre?  (Læst 7743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Laura c

• Gæst
ægget lever hvad skal jeg gøre?
« Dato: 28 Juni , 2009, 20:06 »
det er nu 22 eller 23 dage siden at jeg fant det her andeæg. Og jeg har lige lyst det og jeg kan se at ællingen bevæger sig inde i ægget.  ;D :o
Jeg har ordnet en fløttekasse sådan med masser af savsmuld i bunden og hø i et hjørne som en redde. Så har jeg sat en skål med vand i. Og så lampe over så det er godt varmt.

Nu har jeg jo bare nogle spørgsmål:

1. Kan ægget ikke klække når som helst nu?

2. Hvor varmt skal der være i fløttekassen når den er kommet ud af ægget?

3. Hvad skal jeg give den at spise? Jeg har hørt om noget andestart. Er det, det jeg skal give den?

4. Hvad skal jeg gøre for at den ikke bliver ensom?

5. Er det efter 3 uger at jeg skal sette den ud?

6. Hvordan skal jeg lære den at finde mad og svømme?

Håber at jeg kan få svar på alle spørgsmålend! For jeg vil gerne gøre det bedste for den.  ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ægget lever hvad skal jeg gøre?
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2009, 22:54 »
Jeg kan se, at du ikke har fået svar, Laura. Og jeg må desværre melde pas, jeg har slet ikke forstand på ænder, så jeg håber, at der vil være nogle medlemmer med "ande-forstand", der kan hjælpe dig.
Jeg skal dog nok *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2009, 23:09 »
Rugetid.. 28 dage
jeg ville putte den under en varmelampe når den klækker .... flytter den sig væk er det for varmt
mad ved jeg ikk lige noget om ...andestart lyder logisk , samt noget naturlig føde
Skal den have selskab må du finde nogle jævnaldrene ælliner ...men hvad vil du gøre med dem når en vilde skal sættes ud ?? Hmm..dilemma
ved ikk hvornår den skal sættes ud ...måske den bare selv flyver når tid er ?
Hvid den ikk kan finde ud af at spise så rode med dine fingre i dens mad ....bland det gerne med vand ...ænder snadrer.
Svømme gør den så snart den rør vand. Lav et lille basin med "trapper så den kan komme op og ned og den ikk drukner. En bobslæde er god da den har forskellige højder (billeder af dette i mit galleri)
Google gråand og du finder ud af mere.
Med venlig hilsen Søs

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2009, 23:31 »
Spændende projekt Laura. Glæder mig til at høre hvordan det går.

Vedrørende fordring, er det jo begrænset hvor meget foder du skal bruge til 1 ælling, når vi taler startfoder. Jeg vil foreslå dig at købe en sæk voksefoder i stedet for - det starter mine også på.
Hvis du ikke kan få fat i andevokse foder, så kan du bruge kyllinge voksefoder.

Derudover skal den have noget småt grus/sten, dette er nødvendig for at anden kan fordøje maden ordentligt. Så skal den selvfølgelig har masser af frisk grønt. Det kan være alt fra købt salat til ukrudt og græs fra haven. Du skal bare være sikker på at det ikke er sprøjet med kemikalier.

Der er noget rigtigt i, at den en ælling møder som den første, tror den er "mor". Så den lille ælling vil følge dig, når den kan komme til det. Så hvis ellers du giver dig tiden til den lille, så tror jeg ikke du skal bekymre dig om, at den bliver ensom. Kan jo forstå, at du vil sætte den ud, når den bliver gammel nok.

Jeg kan henvise dig til en hjemmeside med en masses spændende om ænder og ællinger, den er på engelsk, så måske du kan få lidt hjælp af dine forældre.
http://www.minkhollow.ca/HatchingProgram/ResourcesDucks.html

Du er selvfølgelig velkommen til at spørge om mere, hvis du får brug for det.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2009, 06:16 »
Vores bonde-nabo kom engang med en redefuld små vild ællinger. Han var kommet til at køre andemor ihjel på marken og havde så brugt timer på at lede efter ællingerne, så de ikke skulle ligge og dø.

I starten fik de et rum med varmelampe. Senere satte vi dem i den ene andegård, hvor de fik kyllinge startfoder og byg. Der er også et nedgravet badekar, de kunne bade i. Hvis du giver den en lille balje med vand, skal den nok selv lære at svømme, men sørg for, at den helt sikkert, kan komme op igen, så den ikke drukner.

På et tidspunkt var de så store, at de helt af sig selv fløj ud i verden. Kan ikke huske, hvor gamle de var blevet, men de var helt sikkert meget mere end de 3 uger, du skriver.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Laura c

• Gæst
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2009, 09:52 »
men jeg har to ting mere.

Når den skal ud i naturen hvordan lære den så selv at finde mad?

Jeg har jo ordnet den her fløttekasse. Er det for småt? Og skal ællingen heldst være udenfor?
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2009, 10:10 Fra Laura c »

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2009, 10:09 »
indenfor om natten. I det her fine vejr kan du sagtens gå tur med den ude. men lad den ikke alene.
Med venlig hilsen Søs

Laura c

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2009, 10:09 »
tak  ;D

Laura c

• Gæst
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2009, 10:44 »
i må meget gerne skrive mere!  ;D
Bare fortæl alt hvad i ved!  ;)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2009, 14:40 »
Rugetiden for moskus æg er 35 - 40 dage men jeg ved ikke om det gælder for vildænder også !

Den skal have ca. 30 - 32 grader under en varmelampe de første par uger ligesom en kylling skal have og det er rigtig fint at du har den i en flyttekasse. Du kan hjælpe den til at spise ved at prikke i foderet med en finger så den forstår hvad den skal gøre. Den kan sagtens svømme lige fra start af, men du skal sørge for, at den nemt kan komme op af vandet, så den ikke drukner.
Du kan muligvis købe ællingefoder i små poser i den lokale korn og foderstof forretning. Der hvor jeg køber foder, kan man også købe poser med 2 kg.
Når den er varmefri omtrent når den er 3 uger ca. kan du sætte den ud, men den vil nok være afhængig af dig mht. foder det første stykke tid indtil den finder ud af at søge foder selv.
Skriv endelig herinde når din ælling klækker, for det er da spændende  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Laura c

• Gæst
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2009, 15:39 »
ja jeg skal nok skrive  ;D