Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: opbevaring af rugeæg  (Læst 12445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
opbevaring af rugeæg
« Dato: 25 Juni , 2009, 23:04 »
Hvordan opbevares rugeæg bedst?
Skal de ligge eller stå?
Hvilken temperatur skal de have?
Skal de vendes?
Lys eller mørke?
Hvor længe kan de gemmes inden begyndende rugning?
Er der nogle æg man på forhånd skal vælge fra? F.eks. ujævn overflade, størrelse eller andet.

Ja det var lige indgangsspørgsmålene  *r
 !a *d

Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: opbevaring af rugeæg
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2009, 23:22 »
Hej Helle,

jeg ved kun, hvad andre har lært mig, men here goes, så må mere erfarne folk rette mig!  ;)

Rugeæg kan opbevares i en æggebakke (e.g. med plads til 10 eller 12 æg), hvor man stiller dem med den tykke ende nedad i bakken. Bakken skal stå på en plan flade, men med den ene ende oppe på en mursten, der står på samme flade (murstenen skal ligge ned, så den er så lav som mulig - giver det mening?). Dvs bakken skal stå skråt med den ene ende på murstenen, og den anden på bordet. Hver dag stiller man så bakken over på den anden side af murstenen, så det nu er den modsatte ende af bakken, der hviler på murstenen. På den måde vender man æggene hver dag. De skal IKKE vendes i selve bakken, det er kun bakken, man "vender".

Temperatur: Omkring 10 grader, helst under 15 grader. Direkte sol er nok ikke godt, pga temperaturudsving, et spisekammer uden sol er nok optimalt (det er det bedste sted, vi har her på matriklen).

Vi har opbevaret æg i knap 2 uger på den måde uden at klækningen blev påvirket negativt, men der er garanteret andre, der kan præcisere både tidsrummet og ovenstående forklaring.

Håber det kunne bruges, ellers må andre træde til!  8)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2009, 23:24 »
...og man kan også bare klikke på "rugeæg", så står der nogenlunde det samme samt meget mere!  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2009, 05:10 »
Æg skal altid stå med den spidse ende nedad, hvis ægget står med den spidse ende opad vil blommen og æggehviden hvile på luftlommen, når ægget ældes vil vægten af ægget presse luftlommen op langs siderne af skallen og løsne membranen mellem æg og skal.
Alle æg skal stå op under opbevaring undtagen Gåseæg, de skal altid ligge ned...
Æg til rugning vendes minimum 2 gange i døgnet, til de dovne eller glemsomme er her en smart æggevender :

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1257

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2009, 14:05 »
Tak for svaren til jer begge. Jeg tror på Bjørn med hensyn til spidsen op eller ned. Det lyder mest rigtigt i forhold til luftlommen.
Den er godt nok smart den æggevender, men lige dyr nok til en amatørruger som mig. ::)
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2009, 18:23 »
Hvad er så bedst for opbevaring af rugeæg i denne varme vi har for tiden..jeg har mine til at stå i stuen (altså ca. mindst 20 grader så)..eller skal jeg sætte dem i køleskabet, den sidste person som fik rugeæg herfra, var ikke begrejsteret over befrugtningen..ud af 25 æg var der kun noget i de 8..kan det være den "varme opbevaring"..eller er æggene bare mindre godt befrugtet ved dennne årstid?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2009, 19:04 »
Har du ikke et rum uden vinduer i huset? Der burde der nemlig være køligere end i resten af huset :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2009, 21:02 »
Man plejer at sige omkring 13o er optimalt
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2009, 21:54 »
Jeg synes det er svært at finde et sted med 13 grader..har dog en temmelig uisoleret  gang, hvor jeg har hængt et tæppe for vinduet, men tror også at der er for varmt der..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2009, 07:07 »
Der hvor jeg købte mine rugeæg til mine dværgaraucana, opbevarede han æggene på køkkenbordet, så det har været ved 20-21 grader, for han havde det dejlig varmt (i marts)
Og jeg havde 7 kyllinger, der klækkede ud af 10, hviket er et ok resultat, når man tænker på at de også blev transporteret.
Rugeæg tåler faktisk utrolig meget, og hvis de lå i et hønsehus og ventede på, at hønen synes at der er nok til at starte rugningen, vil de jo heller ikke ligge ved kølige temperaturer. Det jeg tror er vigtigt, er at man undgår mange pludselige skift, og af man f.eks. undgår direkte sol.
Vi har et vinkøleskab, og det er netop de 13o, hvliket er godt til mange ting: rugeæg, flødeskumskager m.m. og selvfølgelig også vin  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2009, 15:12 »
Vi har et vinkøleskab, og det er netop de 13o, hvliket er godt til mange ting: rugeæg, flødeskumskager m.m. og selvfølgelig også vin  <H

*f *f *f sikke en dejlig cocktail.
 Jeg har viktualierum med ca 15-17 grader på denne årstid. Så det må være fint til mine rugeæg (og rødvin)
Så må jeg se om ikke jeg kan få en af mine høner til at skrukke.
Gul sorthalet Chabo
Hvide Moskusænder
Boer geder
katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2009, 15:29 »
Ja, Helle kom du bare til cocktail party her i huset *y

Jeg får mine wyandotter til at skrukke ved at lægge 8 golfbolde i en af redekasserne, så har jeg 1-3 skrukker inden for en uge  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Juli , 2009, 18:18 »
Ja i denne varme har jeg opbevaret mine det koldeste sted (22 grader) i vores stald, og jeg kan ikke finde noget koldere, desværre  :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #13 Dato: 06 Juli , 2009, 00:29 »
Det ser ikke ud til, at der er nogen der har svaret på dit spørgsmål om æggenes størrelse og skal.

Et æg skal helst være glat, og i den for racen rigtige facon.
En opdrætter, som jeg snakkede med, fortalte at de æg, der er ru i overfladen, ihvertfald hos Orpington, ikke klækker så godt som de æg der er blanke i overfladen.
Jeg tror, det er fordi skaltykkelsen kan variere, og at de æg der er ru i overfladen er tyndskallede.
Størrelsen på rugeæggene skal helst ligge tæt på idealvægten, som foreskrives for racen.
Store æg ser ud til at klække dårligere, og små æg giver skravlede høns. (små)
Farven på æggene skal selvfølgelig være den for racen foreskrevne

Øvrige spørgsmål er vist allerede besvaret ganske godt.

« Senest Redigeret: 06 Juli , 2009, 00:31 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #14 Dato: 06 Juli , 2009, 12:35 »
Jeg ved ikke hvor meget alt det betyder.. men begge gange jeg har haft rugeæg, har de været i køleskabet, med henblik på at blive til et spejlæg.. det vil sige ca.5 grader.. der har de stået i ca. en uges tid. begge gange har jeg fået kyllinger ud af dem alle..

Ham jørgen liljensø, skriver noget i stil med at hvis han giver sine høns et bestemt bærfoder, noget i stil med hønseguffen, så stiger kyllingeraten helt vildt..

jeg tænker bare, kan klækningsprocenten have noget med, hvor hvor højt, eller om der er bestemt næringsindhold?
og
er der måske forskel på racer??

igen vil jeg lige sige, at jeg ikke syntes man skal bevare rugeæg i køleskabet. det er ikke meningen med mit indlæg. jeg spørger bare, betyder det så meget?????????? ???