Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad gør i ved salg af dyr?  (Læst 19393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: hvad gør i ved salg af dyr?
« Svar #30 Dato: 27 Juni , 2009, 17:48 »
Folk skal da have lov til at gøre ting på deres egne måder,

Præcis, Magnus. Vi er helt enige!  :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #31 Dato: 28 Juni , 2009, 21:25 »
Tja, det med at slagte og spise sine egne dyr, kan være et STORT problem. Jeg vil nu hellere vende det til at de dyr jeg har, der VED jeg hvordan de har de levet og hvordan de er blevet slagtet.
og jeg slagter eller får slagtet, dem jeg ikke lige får solgt, for det meste er det  en masse haner og kastrerede gedebukke.
For jeg er bestemt ikke vegetar.

Med hensyn til salg af dyr, så møder/snakker man med en masse forskellige og nogen gange mærkelige mennesker med underlige syn på dyr og der må jeg så selektere lidt.

Bl.a en dame som ringer og spørger om hun kunne købe en sort Australorps høne af mig ! Nu har jeg så aldrig haft denne race, men det havde hun fået af vide af en anden "hønsemand" hmm.

Jeg fortæller lidt om Jersey Kæmper, som minder lidt derhen af, dog en del større og hun skal så lige høre kæresten om det, så hun ringer af.
Et par timer senere ringer hun så tilbage og fortælle at kæresten mener at Jersey Kæmpe høne nok er for stor. Jeg spørger så til hvad den skal bruges til og hun svarer at :
Kæresten har syet en dragt af Australorps og med den på, så skal han så slagte en høne til en happening på et museum, som jeg lykkeligt har glemt navnet på.
Jeg spørger "ER DET KUNST" og er glad for at min høne ikke kunne bruges.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #32 Dato: 28 Juni , 2009, 21:43 »

Kæresten har syet en dragt af Australorps og med den på, så skal han så slagte en høne til en happening på et museum, som jeg lykkeligt har glemt navnet på.
Jeg spørger "ER DET KUNST" og er glad for at min høne ikke kunne bruges.

Tror faktisk at folk får medicin for mindre !!!
Hvor herre bevarres ! Godt at du ikke lagde høne til !

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 28 Juni , 2009, 22:18 »
Det var da uhyggeligt, Lestat.  Jeg håber, at ingen overhovedet lagde høne til det cirkus.  Føj!  >:(
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 29 Juni , 2009, 11:04 »
Det er jo ligesom dem der syntes det var kunst at putte en guldfisk i en blender og tænde for den...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #35 Dato: 30 Juni , 2009, 11:24 »
Så... Den omtalte kæreste skal altså klædes ud som en sort Australorp, og så ellers stå og aflive en høne, der ligner ham?
Det var dog en tosset idé...

Da jeg læste det først, lød det som om han havde fået syet en dragt af Australorps (i stedet for af bomuld, uld eller hør). Det lød drabeligt!
magnus, er du sikker på du kun er 18??? ;)
Ja, det er jeg temmelig sikker på.

Jeg er nysgerrig: Hvad var det jeg sagde, som fik dig til at tvivle?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #36 Dato: 30 Juni , 2009, 11:47 »
Jeg ved det jo ikke, men gætter på at det kunne være fordi du ikke er til McD. De fleste unge kan jo godt lide en burger, nogle fritter og en cola.
Jeg er nu heller ikke selv så god til hverken pommes frites eller cola, men en burger i ny og næ er da ok, og så laver McD super chokolade milk shakes mmmmmmmmm  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #37 Dato: 30 Juni , 2009, 11:48 »
Tja, først og fremmest så tror jeg at de færreste til sådan en "event" vil kunne kende forskel på en australorps og en jersey kæmpe....

Men ellers er Magnus omkring de 18. Jeg (og andre) har mødt ham til Landsudstilling i Herning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

pylle pylle

• Gæst
« Svar #38 Dato: 01 Juli , 2009, 08:49 »
Det var præsic med marianne vedels kommentar jeg mente. Du har nogle interesser som man ikke så typisk ser med unge mennesker i din aldersgruppe. Men det var ikke kritik, slet ikke.. man ser det bare ikke så tit! det var det jeg mente.. ;)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #39 Dato: 01 Juli , 2009, 11:10 »
Jeg har so far slagtet og rengjort 3 silkehaner, dog hovedsagligt røde af slagsen. Den ene er spist og de to resterende ligger i fryseren. Der er jo ikke super meget kød på dem, så man kan beregne et kræ mere end ellers, og ellers må vi spise lidt ekstra nye kartofler (fra Brugsen) og salat (og radiser på størrelse med tomater) i vildskab i haven.

Jeg har vænnet mig til at hakke hovedet af dyrene, de er ret sjove (og meget nemme) at plukke - det er jo dun det meste. Det blå skrin synes jeg nemt man kan skjule med noget paprika og andre krydderier. Jeg kom til at pøse godt med kanel på ham vi har spist, så han blev lige skyllet og så på med noget paprika. Unger og mand kom senere ind fra haven og spurgte hvad jeg var ved at bage. ::) Bare aftensmad.

Jeg har sværere ved at skulle smide et kræ i skraldespanden end at rense, tilberede og spise det. Men jeg mener bestemt der skal være plads til forskellige meninger og respekterer de, der mener anderledes end jeg.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #40 Dato: 01 Juli , 2009, 21:55 »
Jeg synes også et eller andet sted, at hvis nogen dør, skal de have en værdig begravelse. For en hønes vedkommende vil jeg mene, det er noget mere værdigt at blive til en lækker hønsesteg end til skrald.

PS: af hensyn til McDonald's: Det er en verdensomspændende madkæde, som findes nærmest overalts; en milliardindustri, der udelukkende ernærer sig ved at sælge dårlig mad.
Altså: hvis jeg endelig ville spise dårlig mad, kunne det da i det mindste være noget lokalt. Jeg har en naturlig modstand mod alt, der er stort, og McDonald's er virkelig en kæmpe. Næ fandeme nej om jeg vil støtte sådan noget bras!
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2009, 22:18 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 01 Juli , 2009, 22:19 »
 ;D

Det er en pointe, jeg vil komme til at tænke over et stykke tid. Hvad er et værdigt endeligt egentlig.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #42 Dato: 02 Juli , 2009, 08:15 »
Jeg glæder mig pt over de 7.1 kyllinger der ligger i min fryser! De har hygget sig indtil de blev slagtet 12 uger gamle. Men jeg må tilstå at de gamle haner de ryger altså i skraldespanden. De er altså ingen delikatesse. 
Mht at sælge dyr. Så er det helt iorden at sige nej til nogen mennesker hvor man er usikker på hvad de tilbyder dyrene efterfølgende. Dyr er ikke legetøj og de er ikke 'ting'. De er dyr og har krav på en ordentlig og kvalificeret pasning. Og der er helt OK at sige ligeud til folk hvorfor man ikke vil sælge til dem.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #43 Dato: 02 Juli , 2009, 09:25 »
Jeg plejer at spørge ind til folk og lytte hvad de skal bruge dyrene til.

Hvis ikke de er seriøse med deres ønsker, bliver der ikke solgt dyr!

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #44 Dato: 02 Juli , 2009, 09:34 »
Altså: hvis jeg endelig ville spise dårlig mad, kunne det da i det mindste være noget lokalt.
Hørt, hørt!!! :) :) :)
At spise lokalt er faktisk nærmest en global ;) trend, der kun lige er ved at slå igennem i Dk med bla. Oprør fra mavens 'Farmers Markets' rundt omkring.
Prøv at google 'local food' og se alle de links der dukker op.
Prøv så at google 'lokale fødevarer' eller 'lokal mad' eller lign. - vi er håbløst bagud...
Det er faktisk ikke ret nemt at spise lokalt - rigtigt mange af vores fødevarer kommer langvejsfra, og de der ikke gør, ender alligevel med at rejse land og rige rundt, før de ender på vores middagsbord.
Der er mange fordele ved at vælge lokalt producerede fødevarer, både miljømæssige, økonomiske og sociale - læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Local_food

Nå, det var lige en erhvervsskade der slog igennem der ::)

Ellers har jeg det også sådan, at dyr der har levet hos mig, ikke skal dø unødigt. Medmindre de bliver aflivet pga. sygdom, så bliver de slagtet og lagt i fryseren. Faktisk er det sådan, at jeg ikke køber fjerkræ i supermarkedet mere - de smager jo ikke af noget! Til nød kan en øko-kylling bruges, men der er stadig langt til en af mine egne hanekyllinger, der har haft ubegrænset udeareal at boltre sig på i et helt halvt år!

Dertil skal siges at jeg absolut ikke bryder mig om at slå dem ihjel, men "nød lærer nøgen kvinde at spinde" - når jeg ikke har nogen mand i huset, må jeg jo selv gøre det beskidte arbejde. Forleden stod hanerne Henry II og Dupont og Dupond for tur - næste generation skulle have deres plads(er). DET var hårdt! Tre søde gode gentleman-haner  :'( Virkeligt grænseoverskridende. På trods af deres "høje" alder på 2 år, røg de også i fryseren - stærkt inspireret af Christian Ernstsens opskrifter her fra forum. De må da kunne sprænges eller på anden måde 'mørnes', så de ikke døde unødigt og bare går til spilde...

Mht at sælge dyr, ja så har jeg også lært på den hårde måde at spørge ind til, hvordan de skal leve på deres nye sted. Til gengæld havde jeg intet problem med at sælge mine alt for mange andrikker til Ina her fra forum sidste efterår, da hun ringede og spurgte om solgte slagtedyr. Men nu vidste jeg jo også, at Ina ville sørge godt for dem indtil den dag øksen skulle falde. At hun så blev så glad for dem at hun beholdte en, som endda fik en kone og nu ællinger, var jo bare skønt  :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)