Så er mit projet med dværgsilkehønse ved at lykkedes, jeg var eller ved at opgive da jeg har ruget på rigtig mange æg fra januar og ind til for 4 uger siden uden at der kom noget ud af det, ikke et eneste æg befrugtet, to haner var på skift på mine 3 høner uden at det hjalp meget, jeg kontakte en af dem som der har dværgsilkehøns og avlet i mange år, det han fortalte var at det kom når der kom varme i luften.
Så jeg måtte være lidt tålmodig, selv om det ikke er nemt når man har de store silkehøns og de væltede ud af æggen, men som der forudsagt, så lige med et dukkede de første befrugtet æg op og de første kyllinger klække da også og nu går det meget bedre, nu er alle æggene befrugtet, men klækningen mangler lidt.
Så nu har jeg 14 dværgsilkehøns i hvide med skæg og der er en del kyllinger som jeg ved bliver høner ( se billedet ) de to af dem er med kranie top og de bliver høner.
Da jeg fik de første dværg sammen med mine store, kunne jeg næsten ikke se forskel, hvad gør man så, jo man ser et godt tip hos en anden opdrætter og kopier det, jeg så noget hos Maiken til åbenhus i silkehønsklubben, som jeg kunne bruge, hun havde brugt elektrikker strips i forskellige farver til de forskellige stammer, så det måtte jeg også kunne bruge, så ud af gemmerne kom nogle billige strips og så var de mærket, så nu kan jeg kende dværg kyllingerne og få den ringet rigtigt når de ntid kommer.
De 3 kyllinger på billedet er fra sidste rugning hvore jeg fik 4 kyllinger ud af 10 æg, den sidste kyllinger var ikke klækket da billedet blev taget.
Tommy