Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg silkehøns kyllinger langt om længe  (Læst 2023 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Dværg silkehøns kyllinger langt om længe
« Dato: 20 Juni , 2009, 19:35 »

Så er mit projet med dværgsilkehønse ved at lykkedes, jeg var eller ved at opgive da jeg har ruget på rigtig mange æg fra januar og ind til for 4 uger siden uden at der kom noget ud af det, ikke et eneste æg befrugtet, to haner var på skift på mine 3 høner uden at det hjalp meget, jeg kontakte en af dem som der har dværgsilkehøns  og avlet i mange år, det han fortalte var at det kom når der kom varme i luften.

Så jeg måtte være lidt tålmodig, selv om det ikke er nemt når man har de store silkehøns og de væltede ud af æggen, men som der forudsagt, så lige med et dukkede de første befrugtet æg op og de første kyllinger klække da også og nu går det meget bedre, nu er alle æggene befrugtet, men klækningen mangler lidt.

Så nu har jeg 14 dværgsilkehøns i hvide med skæg og der er en del kyllinger som jeg ved bliver høner ( se billedet ) de to af dem er med kranie top og de bliver høner.

Da jeg fik de første dværg sammen med mine store, kunne jeg næsten ikke se forskel, hvad gør man så, jo man ser et godt tip hos en anden opdrætter og kopier det, jeg så noget hos Maiken til åbenhus i silkehønsklubben, som jeg kunne bruge, hun havde brugt elektrikker strips i forskellige farver til de forskellige stammer, så det måtte jeg også kunne bruge, så ud af gemmerne kom nogle billige strips og så var de mærket, så nu kan jeg kende dværg kyllingerne og få den ringet rigtigt når de ntid kommer.

De 3 kyllinger på billedet er fra sidste rugning hvore jeg fik 4 kyllinger ud af 10 æg, den sidste kyllinger var ikke klækket da billedet blev taget.

Tommy      

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Dværg silkehøns kyllinger langt om længe
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2009, 19:43 »
Søde er de godt nok.....som små ;) Men er det generelt at det er hønerne der har top og hanerne ikke? :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2009, 20:01 »
Hej Wanda

nej det er det ikke, den sidste kan godt blive en høne, men nogle gange kommer der der så disse "misfostre".

Jeg har prøvet om jeg kunne fremavle det så de var kønsvisende alle kyllingerne, men det kan man ikke eller også havde jeg ikke tålmodighed nok.

Men jeg får en del flere med kranie top nu end for bare nogle år siden, så det kan nok avles frem så alle hønerne får det.

Tommy 

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2009, 21:58 »
Kors, hvor er de kære *h

Det lyder da lidt som om, du har været på rette vej, hvis du i dag har flere kønsvisende, end du havde, før du startede projektet.
Men det er jo det, der er med avl efter bestemte træk -det kræver en helt urtrolig grad af tålmodighed (Jeg har den ikke!), lidt held og et sørens godt overblik over, hvad udgangspunktet var, så man kan se, om man er tættere på målet.
Derfor bliver jeg altid så imponeret af jer, der opdrætter til udstilling. Tænk, at I aldrig giver op :) Det er sejt!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2009, 22:03 »
Lige til at kramme. De er bare for søde.  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2009, 22:21 »
Det var vel nok dejligt, at dværgene også kom i gang  :)

De er noget længere om det, og for mit eget vedkommende, får jeg stadig ruget æg ud fra mine dværge.

Ja, de elektrikker strips kan bruges til mange ting  ;D

fast4ever

• Gæst
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2009, 02:12 »
vil i sælge nogen af de små der? :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2009, 06:53 »
Velkommen til forum, Torben  :D, jeg håber, du finder svar på de spørgsmål, du har omkring fjerkræ. Det kan da godt være, der lige går lidt inden du får fat i dværgsilker, men du skal sikkert nok finde nogle.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2009, 07:59 »
Til lykke tommy. De er bare rigtig nussere  <I
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2009, 11:04 »
Hvad er der lige med den der kranietop?

Jeg var også et smut hos Maiken på silkehønsedagen, og hun viste nogle kyllinger, hun med sikkerhed kunne sige var hønekyllinger fordi de havde kranietop. Man kunne nærmest mærke det gannem "pelsesn"

Har jeg forstået det rigtigt - at: Ingen haner har kranietop.
                                            Dem der har kranietop er høner
                                            Ikke alle høner har kranietop.

Og gælder det både stor og dværg?

Og hvad er kranietoppens funktion?

Håber lige, der er en der vil udvide min (og måske nogele andres) horisont.  :D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2009, 11:09 »
Hvor er de søde!! Jeg har hørt ordet 'kraniebrok' om fænomenet, hedder det også det?
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 Juni , 2009, 16:13 »
Vil også godt lige hænge mig på her ;)

Tillykke med de små nye. De er godt nok søde :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2009, 16:19 »
Hej

Hvad kranie brok gør godt for ved jeg ikke, men der bliver en større top på de høner de er født med det, det er lidt mærkeligt for brokken forsvinder efter 6-8 uger.

Du har helt forstået det Susanne og det gælde både de store og dværgene.

Jeg har lyst 10 æg mere af dværgen og det ser ud til at de alle er befrugtet, så jeg vente spændt en gang mere.

Selv en garvet opdrætter kan glæde sig over nyt liv.

Tommy 

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #13 Dato: 24 Juni , 2009, 05:50 »
Jeg skal altså også lige være med her: Kan man være 100% sikker på, at de helt små kyllinger med den der kranietop er hønekyllinger?

OG at resten kan blive begge dele, men først kan "afsløres" senere.

Så er det jo lige pludselig blevet noget nemmere, at spotte (nogle) hønekyllinger fra starten af. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #14 Dato: 24 Juni , 2009, 16:29 »
Hej Søs

Det har du opfatter rigtigt.  <M

Tommy