Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vejledning eller hjælp til indbyggere i hønsegården  (Læst 7653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Vejledning eller hjælp til indbyggere i hønsegården
« Dato: 12 Juni , 2009, 23:02 »
Arbejdet skrider stille og ( alt for  :P ) roligt frem med gården. Jo mere jeg skruer, maler og roder rundt på nettet , jo sikre er jeg i min sag : der skal være STORE høns i villa " BIG IS BEAUTIFULL ".

Jeg er helt vild med kæmpe jersey , nærmest fortabt  ;)   Stor var min begejstring , da jeg så araucana kan fåes i stor  :o
for knægten og familien er blevet noget hooked på ideen med farvede æg !

Så melder alle ???????????????? sig , hvis jeg nu fik nogle araucana høner i stor - samtidig med en lille stamme kæmpe jersey , er stor araucana stor nok til at blive kurtiseret og trådt af en dejlig fin " lille bitte " kæmpe jersey hane eller er den ide for ond ved araucana hønerne ? ( altså stor araucana )

Og videre : hvor kan / skal jeg samstykke en kæmpe jersey stamme fra ? Jeg skal nok spørge i den lokale kreds , men hvem i landet laver - først og fremmest - gode haner ?

Slutteligt håber jeg , jeg snart kan sætte lidt billeder ind , nu kan min nye mobil fotografere også uuuuuhh det tager jeg nok et par uger om at hitte ud af - eller mere  ;D

jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Vejledning eller hjælp til indbyggere i hønsegården
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2009, 23:26 »
Hej Jan.

Jeg vil nok mene, at en Jersey hane vil være for tung til en araucana høne. Selvom araucanaen er i den store race, er der en betydelig vægtforskel.
Vi har i øjeblikket araucanakyllinger (fra søde Berit) og kun en fuldvoksen kok, en brahma. Grunden til at jeg vil kunne forsvare at han betræder araucanaerne når de bliver store nok er, at han ikke er så stor af en brahma at være  ;D. Synes det vil være synd med en kæmpe Jersey hane til dem, han vil simpelthen være for stor.

Mht. gode råd omkring avlere og andet omkring kæmpe Jersey, så prøv at skriv til Lestat herinde. Hun ved en hel masse omkring den race  ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2009, 23:35 »
Araucana er selv i stor udgave forholdsvis små høns. Men du kunne jo have en stamme Araucana - altså høner og hane - og så nogle KÆMPE-høner også. Så får I kulørte æg (især hvis du også køber et par Maran-høner, der lægger chokoladebrune æg) OG kan nyde de store fugle uden at nogen går i stykker i benene......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2009, 20:40 »
Av av av , den valg proces er lang og fuld af mange dejlige racer.  Nu gider knægten og jeg ikke vente længere , så efter vi i går surfede lidt herinde , mente Simon helt bestemt vi havde materialer til en lille løbegård , som dem der er vist nogle af herinde.   :D
Så i dag har vi fundet materialerne frem til villa "pallely" . Villa "pallely" måler 120x80 cm ca 80 cm høj. Selve løbegården bliver så 120cm x næsten 500cm lang.
Familien har nedlagt veto mod alt for store høns  :-\  Hvis knægten og jeg nu siger STOR ARAUCANA , hvad syntes i så vi kan tillade os ( midlertidigt ) i denne boligform ? Det skal lige tilføjes , de bliver " havehøns" , altså mere end 20000 m2 eng , skovkrat , græsplæne osv , fra ca kl 1200 til hverdag og hele dagen i weekenderne.
Håber meget i vil komme med input til dette , da vi altså vil have høns NU -  ;D

mvh

jan og simon

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2009, 20:46 »
GØR DET!  Og held og lykke med det.  *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2009, 20:53 »
De skal nok få det godt hos jeg *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2009, 22:36 »
Jamen liski og marianne .. vi vil jo også gerne : men HVOR MANGE kan vi tillade os på 120x80 cm som logi for natten ?

Så snart vi har fået lidt vejledning om det tilrådelige antal beboere af villa "pallely" , bliver vi aktivt søgende  ;D

Så altså ALLESAMMEN - ud af busken : hvor mange ???????????????????

jan og simon

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2009, 22:41 »
Hmmm, der er en tommelfingerregel med antal høns pr meter siddepind, men jeg kan sørme ikke lige huske den. Det kommer jo også an på,hvor tidligt, de bliver lukket ud af huset om morgenen?
Jeg vover pelsen og siger 5-6 stk. under forudsætning af at de kommer ud om morgenen og at der er nogenlunde højde. Så må vi se om jeg bliver lynchet  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2009, 23:02 »
Hvad med at starte lidt småt med tre høner og en hane? Gerne unge høns/store (varmefri) kyllinger? Så kan I i ro og mag øve jer i at være hønseejere og samtidigt gå og glæde jer til de første æg..... De kan sagtens gå i det "pallebur", I beskriver. Så kan I jo fundere lidt over, hvor I vil have dem, når der kommer flere. For DET gør der - bare læs lidt om Forum-medlemmernes erfaringer - man får flere høns ;).
Araucana er en meget tillidsfuld race, der er nem at gøre tam. Jeg har Araucana fra fire opdrættere - alle er venlige, nysgerrige og lidt for kælne. Det er ikke så godt når hanekyllingerne skal slagtes. De får en fæl bismag af kæledyr. Men det er jo en del af et hønsehold - og naturligt nok. Når de har ligget i fryseren lidt har man heldigvis glemt, hvad de hed og kan ikke længere se forskel ;D.
« Senest Redigeret: 14 Juni , 2009, 23:32 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2009, 23:18 »
Ankerine : det er skam kun midlertidigt denne løbegård . simon og jeg bygger på ca 8 m2 indvendig hus og knap 60 m2 indhegning plus daglig udgangstilladelse  ;D
Simon mener enddá helt bestemt , at vi også skal have KALKUNER , så du / i har ret i det nok griber om sig  :D

jan

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 14 Juni , 2009, 23:32 »
Jeg ser nu heller ikke noget problem i at starte med en 4-5 høns og 1 hane.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2009, 18:41 »
WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D 

Børge Iwers hjælper os med hans sidste PERLER , og lidt senere med hans KALKUNER fra rugeæg !!!!!!!!!!!

Tusind tak til Børge , vi glæder os helt vildt til på søndag  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Uuuuuh kom søndag kom søndag ....

kykkelikyyyyyyyy nu snart perlehøns ved vestjylland

kh

jan

Offline Sannela

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Juni , 2009, 18:50 »
Uhhhhh, så kan jeg måske købe perlehønskyllinger senere i Tarm ??  ::)
Med venlig hilsen Susanne
- Sølvgrå Silkehøns, Kæmpe Jersey, Guldfasaner, Perlehøns & 1.2 hund & 2.3 kat

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2009, 14:14 »
 ;D ;D ;D

Pas bare på.. før I ved af det, har I en fuglepark!
Det bliver herligt!

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2009, 22:20 »
Storm Olsen : yep - pip og park lige om hjørnet  :D

Ikke mindst fordi kvinden i mit liv driller knægten og mig helt vildt : " i skruer , saver og bygger - når det så kommer til stykket får i ikke høns , men perlehøns og kalkuner  hi hi hi. "    bla bla bla  :-\

Og - kan du ikke finde nogle af dem der : Gammel Engelsk Kamphane ? ( computeren var i galleri og biledet var en GeK ) du har jo nogle hundrede m2 du ikke ved hvad du skal bruge til...............................  ???

Så nu kan jeg nok heller ikke have høns for mig selv  >:(  ;D

Jeg begynder at søge på dem nu - men har i nogen input omkring GeK ?

Puuuu - skulle have nøjes med kanarier  ;D

jan