Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny interesse: HØNS  (Læst 2884 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: Helt ny interesse: HØNS
« Svar #15 Dato: 12 Juni , 2009, 10:04 »
Jeg vil nok tænke over om ikke standarden er nok i begyndelsen og så nogle besøg på udstillinger senere på året i håb om at de racer der har min interesse er der.

Et slaw på tasken vil jo være medlemsskab x 2 = 8oo,- + standarden = 1200,-. Tror nok man kan købe nogle gode avlsdyr til den pris.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 12 Juni , 2009, 10:37 »
Her er priserne for 2009 for medlemsskab i DFfR :

A-medlem 400,- m. blad
B-medlem 230,- u. blad
Junior 150,-

Standarden er fra 2004 og det står i det grønne blad, når der kommer rettelser. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 12 Juni , 2009, 11:17 »
Nå, Ja det var jo en anden snak, b-medlem er det sådan at de ingen stemmeret har?

Hvordan med ringning, har hvert medlem, også b-medlemmer deres eget nummer, ja spørgsmålene er mange, jeg ved det godt, men jeg agter virkelig, at sætte mig meget ind i tingene, inden vi for alvor begynder at indkøbe dyr.

VH Gunni.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #18 Dato: 12 Juni , 2009, 12:18 »
Et B-medlem og et A-medlem er fuldstændig det samme, bortset fra at A-medlemmet modtager et månedligt blad for foreningen. Bladet hedder "Racefjerkræ," og jeg vil allernådigst afholde mig fra at kommentere indholdet.

Jeg var ikke klar over, at man kunne være B-medlem uden at have et A-medlem i husstanden..?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

• Gæst
« Svar #19 Dato: 12 Juni , 2009, 14:03 »
Som Lestat siger så er bladet jo ofte afhængig af, om der er nogen der sender materiale ind. At være redaktør er øretævernes holdeplads, som regel er man bundet af økonomi , men også ting det SKAL bringes samt, at der højst sansynligt også er et begrænset sideantal. Er der annoncer fylder de jo, samtidig med at de er med til holde hjulene kørende.

Jeg er ikke ude på at nedgøre eller kritisere foreningen, men spørger bare ind til, hvordan det fungerer og kan så se at det er meget anderledes end dem jeg er medlem af i forvejen og indrømmet så er jeg lidt skuffet over den copyright på standarderne.

Forum her har jo givet mig/os lidt blod på tanden, især fordi vi her igennem har købt nogle helt igennem vidunderlige ællinger og kyllinger, som er så sunde og fine som man kan ønske sig og tænk engang fire af mine fem Araucanere har skæg og jeg tror lige nu, at jeg har fået ikke mindre end fem høns!!!!

Selvfølgelig rejser det jo så  spørgsmålene: Mon de har den rigtige farve, mon de svarer til standarden o.s.v.her er det så at jeg bliver lidt ærgerlig over, at jeg skal enten skal på biblioteket, ud og købe, eller stille en forfærdelig mase spørgsmål herinde, når jeg egentlig helst selv vil sidde og studere mig lidt frem for sidenhen, at få det endnu mere belyst via et medlemsskab.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 12 Juni , 2009, 14:18 »
Nej, der skal være et A-medlem i husstanden.

Indkøb af standarden er nu et engangs beløb. Og alm. bøger i den størrelse er da også dyre. Jeg kan ihvertfald ikke undvære min standard  ;D :D

@GKV

Jeg vil anbefale dig også at melde dig ind i lokal fjerkræ klub også.  Det koster såmænd kun 75-150 kr. om året.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #21 Dato: 12 Juni , 2009, 15:08 »
Nu er dette her jo det eneste forum jeg kender til, jo jeg har fundet et svensk et, med en masse oplysninger(især om Araucanaer) jeg kan bruge. Derfor er det jo også her I må lægge øre til mine indvendinger. Det undskylder jeg meget.

Eksempelvis, hvis vi tager heste, katte eller hunde, mon ikke der er ligeså mange racer høns og andet fjerkræ som indenfor de nævnte.

Jeg vil så gerne købe en araber, men det betyder spil´me da ikke, at jeg derfor skal købe standarden på samtlige heste, æsel og muldyrracer for at kunne læse mig frem til  en beskrivelse, hvad der kræves af racen for at den er OK som udstilling/avlsdyr, inden jeg går ud og investerer.

Hvis jeg søger en Irsk ulvehund, hvad nytte har jeg så af standarden på en YorkshireTerrier

Måske viste det sig, da jeg læste standarden, kombineret med evt. fora, at racen overhovedet ikke passede til mine ønsker.
 >:(
Mon jeg er den eneste der har det sådan og egentlig føler mig lidt afpresset til et køb, hvor jeg blot har brug for et par sider? At man skal være medlem af en forening for at købe ringe,stambogføre, det er der vist ikke noget der hedder her, udstille siger sig selv, det gælder indenfor al avl.

Måske skal man blot droppe alt det pjat og nyde de dejlige dyr uden at tænke på standarder.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2009, 15:10 Fra GKV »

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 12 Juni , 2009, 15:31 »
I forreste del af standarden står der også en masse om farver og tegningsformer, kamtyper, fjerkræets anatomi, fjerkræets historie, fjerstruktur, fagudtryk, bedømmelse af fjerkræ, fortegnelser af fjerkræ og klargøring til udstilling.
Alt dette gælder for alle racer.

Så den er ikke kun en opslagsbog om alle de anerkendte racer (høns, dværghøns, kalkuner, gæs og ænder) i Skandinavien.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 12 Juni , 2009, 15:38 »
 ;D ;D ;D ;D ;D

Ja, du ender med at få mig overtalt!!!

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 12 Juni , 2009, 15:50 »
Tja, det ville da kun være dejligt, hvis du bliver bidt af det, for vi kan altid bruge nye medlemmer, som kan og vil avle og udstille høns.

Og hønseavl er nu engang meget billigere, meget hurtigere, og man får hurtigt noget materiale at avle med. og det er billigt  at være medlem i de forskellige klubber.

End f.eks heste avl, for det er da også dyrt at stambogføre, udstille og holde heste i avl og sport. Plus heste har en meget længere produktions tid, hvor der kan ske en masse ulykker  ;D ;D

Jeg har også haft arabere (ox- OO og Shagya)(meget dejlige dyr) og et lille shetlandstutteri i mine unge dage, så jeg kender lidt til det.

Nu har jeg kun en enkelt hest efter en ox hingst og en xx/oldenborg hoppe.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

GKV

• Gæst
« Svar #25 Dato: 12 Juni , 2009, 21:58 »
Ja, det er både dyrt og langsommeligt at opdrætte heste, et menneskeliv er ikke nok til hesteopdræt. Jeg har dog avlet et par afkom som jeg håber jeg får taget i avlen til næste år, samt et par føl som jeg gerne så fuldt udviklet, men tiden den går og jeg bliver jo ikke yngre.

Nu vil jeg gå i tænkeboks, noget kunne tyde på, at jeg bliver nødt til selv at anskaffe en rugemaskine for at få ruget nogle kyllinger ud af de Lavender Araucanere, som egentlig var dem jeg så først på nettet inden jeg fik de rumpeløse, som jeg for øvrigt er meget glad for.Der er et par racer mere jeg kunne tænke mig, men nu får vi se om jeg kan finde ud af hvor jeg skal have dem fra.

Jeg gider ikke at avle bare for at få kyllinger, der skal være en plan med det, ellers kan jeg bare købe hos Raunsmed som jeg plejer, hvis det blot er slagtekvalitet alligevel, men det er så det, der bliver sååå svært, at finde ud af.Jeg taler her for mig selv og ikke Viben som jo har Silkerne.

Vh Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #26 Dato: 15 Juni , 2009, 16:22 »
Gunni go for it!
Jeg kender dig jo fra heste-nettet, og med din viden om avl og interesse for dyr ville det da være trist ikke at udnytte det til at avle nogle fine dyr.
Tag nu de lavendel araucanere, første skridt med dem vil jo være at få form, haleløshed og skæg på de langhalede de har i udlandet. Derefter må man arbejde med at få farven rigtig og racen godkendt i dk. Det ku jeg godt selv tænke mig at prøve. Jeg synes heller ikke det er sjovt at avle "bare" for at få nogle kære kyllinger ud af det.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #27 Dato: 15 Juni , 2009, 23:07 »
Tænk at jeg også har gjort mig bemærket på HN selvom det er ret sjældent jeg skriver derinde :o :o Ja, jeg glæder mig til at komme i gang med hønseriet, lige nu har jeg jo kun babyer, men hvor er de da bare søde.

Vi har indset, at selvom datteren har bygget en Araucanaborg og er i gang med en Silkeborg, ja så bliver det jo vinter lige pludselig. Derfor er vi nu igang med at indrette den store tomme svinestald til hønsene så de ikke kommer til at fryse, vi har jo også de dejlige Rounænder at tage vare på.

Det skal jo helst være forbundet med hygge at passe dem, at gøre det i tørvejr er jo at foretrække.

VH Gunni.