Først vil jeg sige: "Som jeg dog nyder dette forum"
Dernæst så vil jeg godt komme med lidt kritik i almindelighed over måden racehøns bliver lanceret. Ikke på udstillinger der har jeg aldrig været endnu, kun set lidt på dyrskuer, men oplysninger ligger der ikke meget af ellers.
Planen var jo at vi ville melde os i foreningen og jeg var på deres hjemmeside i går, begge søger vi en spøjs race, elsker det lidt usædvanlige, men der var ikke meget at hente derinde. En masse link der ikke virker

og en liste med opdrættere, man nok kan ringe til, men det er sgu´da uholdbart især når de racer der har vores interesse overhovedet ikke er repræsenteret.
Sådan en simpel ting som en standard på racerne kan jeg slet ikke finde, jo en beskrivelse, men intet andet og jeg kan jo da se på billeder fra udstillinger, hvordan de vender begge ender op og ned på kræet, alt imens de studerer fjer
Finder jeg endelig een er det en standard der gælder i det pågældende land. Er der en international standard for racerne eller i det mindste en europæisk?
Kikker man på racebeskrivelserne herinde er den ret simpel, lidt om æglægning, om de skrukker, temperament, hvilke farver de findes i, men intet om udseendet som sådan.
Som nu Araucanaerne, jeg kan forstå at det er et most at de har ærtekam, samt at de har et ret stort bryst samt en opret stilling, de der har hale skal bære den i en vinkel på 45 grader ( tror jeg nok det var).Så er der det med farverne, et helt kapitel for sig for, hvordan finder man ud af hvilke farver der kaldes hvad og hvad regnes for fejl?
For mig at se er en gøgespættet mere stribet end spættet, jøsses, der koster maaange timer på nettet dette her.
Jeg/vi har intet imod at rejse efter nogle æg/høns ej heller har vi noget imod at betale for det, men det ville spil´me da være skønt, at kunne lave lidt hjemmearbejde inden man drager ud i verden med de sidste skillinger, for at købe æg eller dyr.
Jeg er så absolut klar over, at man ikke bliver uddannet i en race, blot ved at sidde på sin flade en regnvejrsdag og læse standarder, men det er altså en begyndelse til lidt bagage ved indkøb.
Nu f.eks. det med de Lavender Araucanas,( her kan der selvfølgelig ikke være en dansk standard så længe den ikke er godkendt) jeg har fundet et sted der måske kunne blive aktuelt at få æg fra, men så ved en tilfældighed så jeg en standard der sagde at der intet stråfarvet eller messingfarvet måtte være i fjerene, og hvad tror I der er på billederne af dyrene , ja rigtigt gættet masser af gyldne fjer.
Nu kom jeg af med lidt frustrationer, pyh det hjalp, nu vil jeg blot spørge her er der nogen i Danmark der laver disse sjove Polish Charmoix Bantams? Jeg har altid ønsket at komme en tur til Wales eller for den sags skyld Australien, der er også et par opdrættere af Crabbet fuldblodsarabere som jeg har forbindelse med via nettet og avlsplaner, på den anden side er det jo noget af en tur.
http://www.motygido.co.uk/poultry.htmhttp://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Polish/BRKPolishBanty.htmlVH Gunni.
VH Gunni.