Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny interesse: HØNS  (Læst 2900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Helt ny interesse: HØNS
« Dato: 11 Juni , 2009, 10:34 »
Først vil jeg sige: "Som jeg dog nyder dette forum"

Dernæst så vil jeg godt komme med lidt kritik i almindelighed over måden racehøns bliver lanceret. Ikke på udstillinger der har jeg aldrig været endnu, kun set lidt på dyrskuer, men oplysninger ligger der ikke meget af ellers.

Planen var jo at vi ville melde os i foreningen og jeg var på deres hjemmeside i går, begge søger vi en spøjs race, elsker det lidt usædvanlige, men der var ikke meget at hente derinde. En masse link der ikke virker :-[ :-[ og en liste med opdrættere, man nok kan ringe til, men det er sgu´da uholdbart især når de racer der har vores interesse overhovedet ikke er repræsenteret.

Sådan en simpel ting som en standard på racerne kan jeg slet ikke finde, jo en beskrivelse, men intet andet og jeg kan jo da se på billeder fra udstillinger, hvordan de vender begge ender op og ned på kræet, alt imens de studerer fjer ;D ;D

Finder jeg endelig een er det en standard der gælder i det pågældende land. Er der en international standard for racerne eller i det mindste en europæisk?

Kikker man på racebeskrivelserne herinde er den ret simpel, lidt om æglægning, om de skrukker, temperament, hvilke farver de findes i, men intet om udseendet som sådan.

Som nu Araucanaerne, jeg kan forstå at det er et most at de har ærtekam, samt at de har et ret stort bryst samt en opret stilling, de der har hale skal bære den i en vinkel på 45 grader ( tror jeg nok det var).Så er der det med farverne, et helt kapitel for sig for, hvordan finder man ud af hvilke farver der kaldes hvad og hvad regnes for fejl?

For mig at se er en gøgespættet mere stribet end spættet, jøsses, der koster maaange timer på nettet dette her.

Jeg/vi har intet imod at rejse efter nogle æg/høns ej heller har vi noget imod at betale for det, men det ville spil´me da være skønt, at kunne lave lidt hjemmearbejde inden man drager ud i verden med de sidste skillinger, for at købe æg eller dyr.

Jeg er så absolut klar over, at man ikke bliver uddannet i en race, blot ved at sidde på sin flade en regnvejrsdag og læse standarder, men det er altså en begyndelse til lidt bagage ved indkøb.

Nu f.eks. det med de Lavender Araucanas,( her kan der selvfølgelig ikke være en dansk standard så længe den ikke er godkendt) jeg har fundet et sted der måske kunne blive aktuelt at få æg fra, men så ved en tilfældighed så jeg en standard der sagde at der intet stråfarvet eller messingfarvet måtte være i fjerene, og hvad tror I der er på billederne af dyrene , ja rigtigt gættet masser af gyldne fjer.

Nu kom jeg af med lidt frustrationer, pyh det hjalp, nu vil jeg blot spørge her er der nogen i Danmark der laver disse sjove Polish Charmoix Bantams? Jeg har altid ønsket at komme en tur til Wales eller for den sags skyld Australien, der er også et par opdrættere af Crabbet fuldblodsarabere som jeg har forbindelse med via nettet og avlsplaner, på den anden side er det jo noget af en tur.

http://www.motygido.co.uk/poultry.htm

http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Polish/BRKPolishBanty.html

VH Gunni.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Helt ny interesse: HØNS
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2009, 10:57 »
Gunni, der findes jo Skandinavisk Fjerkræstandard, der kan du finde alle standarder. Den er copyrighted, så måske er det derfor du ikke kan finde noget på nettet. Du kan da i første omgang låne den på biblioteket.
Der kommer opdaterede blade til den hvert år. Den udgives af DFfR.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2009, 12:44 »
Tusind Tak skal du have, jeg må så se at få købt sådan een. Det havde jeg aldrig gættet at man ville have copyright på sådan noget. I de organisationer (katte, hunde og heste) jeg har været, har der altid været en tilgængelig standard for dyrene.

Der er nok en begrundelse, måske det billige medlemsskab, hvad ved jeg, man skal lære så længe man har elever, Ups lever.

VH Gunni.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2009, 13:29 »
Du har søgt det helt forkerte sted, Gunni. Internettet er fyldt med modstridende, upålidelige oplysninger fra alle mulige lande, skrevet af tilfældige personer, der lige havde lyst til det.

Tag nu vores Fjerkræ Forum, for eksempel. Under vores forskellige racebeskrivelser (f. eks. Sussex, New Hampshire, Italiener, Silkehøns, Blomsterhøns, Landhøns osv.) står der kun en kort beskrivelse, og så ellers hvad vi småavlere har skrevet om dem. Ikke til at regne med.  ;D

Næh, tag en tur på det nærmeste bibliotek, snup en spadseretur forbi faglitteratur - dyr - fjerkræ, og haps Jørgen Liljensøes Store Hønsebog, Flemming Schiøttes Det rimelige Hønsehold, Hilbert Jensens Skandinavisk Fjerkræ Standard, eller hvad du nu ellers måtte falde over.
skal du se oplysninger.

PS: Jeg tror dine "polish bantams" hedder "Paduanere" på dansk. Det ville jeg i hvert fald kalde dem.
Hvis du har tid til at vente, så tag en tur på fjerkræudstilling til efteråret. Så kan du også se dem i virkeligheden.
« Senest Redigeret: 11 Juni , 2009, 13:37 Fra Magnus Fundal »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 11 Juni , 2009, 13:31 »
Jeg må give Magnus ret, det er der man finder de rigtige oplysninger  :D

Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2009, 14:23 »
Jamen så må jeg jo afsted, fordelen ved bøger er da også, at man kan have dem i seng!!!!

Magnus, findes de der Panduanere så også med den sjove krøllede fjerprydelse?

Nettet er nu ellers godt nok, nogle af standarderne er på specielklubbernes hjemmesider.

VH Gunni.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #6 Dato: 11 Juni , 2009, 14:34 »
PS: Jeg tror dine "polish bantams" hedder "Paduanere" på dansk. Det ville jeg i hvert fald kalde dem.

Det er det engelske navn for Toppede Hollændere.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 11 Juni , 2009, 16:33 »
I racebeskrivelserne i leksikon har vi netop fravalgt det meste omkring udseendet, fordi det er i standarden (også for ikke at komme i karambolage med copyright..). Til gengæld har vi fokuseret på temperament, opførsel og de erfaringer som den enkelte ejer har med netop den race.

Racebeskrivelserne er jo ikke bedre end det input som I giver, og Susanne (LeksiKone) modtager meget gerne bidrag til netop jeres race...

Der er masser af billeder i galleriet. Prøv at kigge i det album som hedder udstillingsalbum, specielt Landsudstillingen (LU) er der mange forskellige racer. Eller brug søgefunktionen i galleriet.

Ellers er det en rigtig god ide at besøge udstillinger, specielt LU for der er vel det største udvalg, men også de mange lokale er godt. Men det er den forkerte tid på året, de fleste er om efterår/vinter. Dog er der en enkelt i denne weekend i Silkeborg, men også på dyrskuer kan der være (lidt) udstilling.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2009, 18:04 »
Vedr. standarder og de kære høns`s : sådan " skal de helst se ud " tema.

Muligheden for yderligere info fåes også gennem medlemsskabet af Danmarks Fjerkræavlerforening For Raceavl , omkring de 400 kr. pr. år.
 I deres medlemsblad findes en masse info om dit og dat og POINT mig her mig der omkring de kære kræ`s udseende , og fradrag af disse point pga diverse mangler.
Alt sammen meget fint , da avleren dermed ved hvad der skal arbejdes med hjemme i hønsegården.

Nu har jeg kun været medlem kort tid af dffr , men har ved markeder marskandisere osv fundet omkring 25 - 30 medlemsblade , og udover den til tider tøøøøøøøre læsning , udmærker det sig ved den udtalte mangel på HVORDAN man får sin race bedre.

I alle de blade jeg har læst , har jeg een gang , støt på noget der minder om : denne fejl kan rettes ved at ......

Jeg er udmærket klar over jeg kan få hjælpen i min lokale kreds , men savner virkelig den skrevne hjælp til avlsarbejdet , i bladet fra dffr.

Herinde på dette fora er jeg ikke i tvivl om jeg kan få den hjælp - også !

Ellers kan jeg kun anbefale at prøve at finde gamle numre af bladet , specielt de små korte artikler med samme spørgsmål til en række avlere er fornøjelig læsning - stafetten - tror jeg de hedder.

Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2009, 18:22 »
Hej

Den krøllet hollænder findes vist ikke i DK, men den krøllet Padunaner ved jeg har været importeret for nogle få år siden, men prøv at kontakte specialklubben for toppederacer.

Tommy 

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2009, 18:33 »
Med hensyn til det grønne blad så er det lige så spændende som medlemmerne gør det til ?

For alle har lov til at skrive artikler til det  :D ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #11 Dato: 12 Juni , 2009, 08:23 »
Hm, nu er jeg helt rundforvirret  :-\
Skandinavisk fjerkræ avl, har lavet en standart som man skal følge som udstiller og avler, men der er copyright på, man kan så købe den for 400 kr.

Mine spørgsmål:
Hvor oftes ændres den ?
Hvem tager beslutning for ændringerne ?
Kommer der en ny standart hvert år ?

Hvorfor jeg er lidt rundforvirret er fordi når man melder sig ind i en forening, så er det jo for at følge de standarter som der findes for de pågældende racer og som er registreret og godkendt i DFFR. Der er jo ikke noget at "stjæle".

Mvh Viben *letter rundforvirret*  ???

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 12 Juni , 2009, 08:56 »
Tidligere har DFfR efterlyst hvordan man kunne gøre foreningen mere tilgængelig, øge medlemstallet og gøre gennemsnitsalderen lavere.
At gøre bogen om standarter tilgængelig som download ville måske føre klubben tættere på dette. Bogen kunne så stadig købes for 400 kr som indbundet udgave.

Ved at "give" lidt ville foreningen måske tiltrække flere. Man får som bekendt flere fluer med honning end med eddike.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2009, 09:07 »
Citér
Mine spørgsmål:
Hvor oftes ændres den ?
Hvem tager beslutning for ændringerne ?
Kommer der en ny standart hvert år ?

Den ændres når der godkendes nye race, farver osv.
Ændringer besluttes af standardudvalget, efter at dyrerne har været igennem den trædemølle de nu skal for at blive godkendt.
Nej.
Rettelser kommer på løsblade så man selv kan sætte dem ind.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #14 Dato: 12 Juni , 2009, 09:24 »
Den ændres når der godkendes nye race, farver osv.
Ændringer besluttes af standardudvalget, efter at dyrerne har været igennem den trædemølle de nu skal for at blive godkendt.
Nej.
Rettelser kommer på løsblade så man selv kan sætte dem ind.
Tak for svarene, så må jeg se at få meldt mig ind.

Mvh Viben