Vores familie ønsker at starte hønsehold (havehold) og er anbefalet at starte med 3 dværgsilkehøns og 3 Australorp. Da vi er helt nye har vi ingen kontakter og håber derfor at nogen herinde kan guide til opdrættere der sælger disse racer.
Gode råd er også meget velkomne.
Vh Casper
Hej Casper,
Hvis du er super hurtig (dvs. inden for den næste uge), så har jeg 2 haner du kan vælge i mellem som gives væk i Rødovre. Den ene er en hybrid hane kaldet "kalkun". Jeg har allerede en tråd herinde om ham. Den anden er "Tulle", som er en "ren" dværgsilke hane. Han er lige som "kalkun" lige blevet voksen. Jeg klækkede ham selv i min private lejlighed d. 4. januar i år (der er også en tråd om ham og hans 2 høne søskende kaldet "Jeg skal vist være far"). Han er blandet sort og brun og meget tam. Han er vant til at blive håndteret af vores bygger-børn, og selv om han kan være lidt modvillig til at blive taget op (som høns er flest), overgiver han sig med det samme til hygge og nus når han er oppe og nyder det i fulde drag.
Selv om vi har mange dværgsilke høner, kan jeg desværre ikke tilbyde nogen af disse. De er alle "optaget" (hønsesponsor aftaler) af vores børn.
Grunden til at du skal være super hurtig hvis du vil have 1 eller begge af disse haner (de er alle vant til at blive lukket ud og være fritgående i hverdagen), er at vores byggesag endelig er afsluttet. Nu kan vi komme indenfor igen, og har derfor adgang til fryseren. Hvilket så også betyder, at overskydende haner kan (og skal) slagtes.
Selvom det måske kan virke besværligt at du måske skal have en hane fra ét sted og høner fra et andet, så er fordelen så at "blodlinjen" bliver god, da de ikke har fælles gener. - Hvis du skal have en hane i det hele taget. Man kan jo sagtens starte op med blot høner og få fine æg. Men uden en hane kommer der så heller ikke egne kyllinger

Tænkt over det, men vend tilbage hurtigt. Som sagt indenfor en uge. Jeg forestiller mig det sandsynligt at jeg slagter dem næste torsdag.
Redigering:
Alternativt, hvis du kun er interesseret i at starte med kyllinger og alt hvad det indebærer, så kan vi sagtens finde ud af at du kan hente en bakke befrugtede dværgsilkehønseæg. MEN. Så står du jo så i den situation at du skal bruge rugemaskine, varmelampe/hønsemoder, start- og voksefoder, stå for "opdragelse" og opvækst i et beskyttet område osv. Og du ved jo aldrig hvilke køn du klækker før de bliver gamle nok. Det er måske lidt meget at starte med