Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jersey Kæmpe - “forkert” farve  (Læst 41015 gange)

0 Medlemmer og 6 Gæster læser dette emne.

Offline Cbredgaard

• Bruger
Jersey Kæmpe - “forkert” farve
« Dato: 16 Juni , 2026, 16:36 »
Hej!

Jeg ville gerne have fat i nogle rugeæg af Jersey Kæmpe, men jeg ville også gerne have lidt mere spræl i farverne.
Er der nogen der er kloge på, og evt leveringsdygtige, i noget uden for de godkendte farver?

Offline KenRas

• Bruger
Sv: Jersey Kæmpe - “forkert” farve
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2026, 15:16 »
Den er jo kun godkendt i Sort, Hvid og Blå-randtegnet.
Alt andet vil være en krydsning der ikke har noget med Jersey Kæmper at gøre.

Offline Tomzen

• Bruger
Sv: Jersey Kæmpe - “forkert” farve
« Svar #2 Dato: I dag ved 18:49 »
"Godkendt" er jo kun i forbindelse med udstilling og evt. storstilet æg eller kødproduktion.

Jeg har f.eks. en krydsning af grå araucana (høne) og sort nøgenhals dværgsilke som jeg helt vildt gerne ville beholde. Desværre er det en hane, så han skal lade livet snart. Men jeg håber at få nogle høne krydsninger fordi de er så interessante :)

Redigeret:
Interessante fordi ham her f.eks., har araucana fjer, men silke farver (sort, brun, marmoreringer, grøn "metal"), nøgenhals genet, araucana løb, men med en dusk silkefjer hist og her, og ind i mellem araucana fjerene er der stadig nogle silketotter. Han ser godt (modsat mange silker, som har "hår i øjnene", og er super hurtig fordi han er adræt skabt modsat normale silkegener. Ikke ideelt til børneskaren som hønsene er der for, men super sund og rask). Kort fortalt, han har så meget der er interessant og genetisk godt, bortset fra at han er en hane. Og vi har allerede 2 som er "keepers", så det er den hårde vej.
« Senest Redigeret: I dag ved 19:02 Fra Tomzen »
Dyreansvarlig på en byggelegeplads siden juli '25
0.1 wyandot (gamle mormor), 0.6 araucana, 2.4 dværgsilker, 9 "påske" kyllinger, ~7 dværg silker, ~1 dværg silke nøgenhals+araucana kryds (hane desværre), 1 ny fra juli, type ukendt endnu
0.3 geder, 10.15 kaniner, 0.3 marsvin (2 glat og 1 teddy)
I støbeskeen:
Fisk, sikkert ungefødende tandkarper, rejer og maller. Indendørs tamfugl, muligvis dværgpapegøje.