Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Højpatogen fugleinfluenza, status oktober 2025  (Læst 5732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Højpatogen fugleinfluenza, status oktober 2025
« Svar #15 Dato: 10 December , 2025, 21:40 »
jeg har "kun" naboens høns at glædes over, men det er da kedeligt, at vi igen og igen skal lukke vore dyr inde.
Noget der undre mig meget er, hvorfor rovfugle også smittes - det fatter jeg ikke.
Ikke når ådselådere på de afrikanske sletter ikke påvirkes af syge døde dyr ??????

Offline Tomzen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 12 December , 2025, 23:34 »
Med hensyn til rovfugle, så tænker jeg at de smittes ved jagt af levende men svækkede fugle, og at ådselsæderne måske bare er "stærkere" indrettet (lidt ligesom at mavesyren hos en måge er stærk nok til opløse kroge og andre fremmedlegemer). Men det er et rent gæt, ikke faktuel viden.

Og ja, det er (pisse - pardon my french) ærgeligt.

Når det så er sagt, så lukkede jeg vores høns ud i dag. De har gået lukket inde så længe at jeg synes at dyrevelfærden ved at de kunne strække deres vinger og skrabe i den rigtige jord var vigtigere end den lille risiko der er for dem at blive smittet (på sjælland vs zoner i jylland).

Og de kunne næsten ikke komme ud hurtigt nok. De blev så forbavsede over at jeg åbnede døren, at selvom de - som sædvanligt - stod skulder ved skulder foran døren, så tog det dem lige 10-20 sekunder før de vovede sig ud. Men da de gjorde skal jeg nok lige love for at der kom fart på! Flere af dem fløj (så meget som de fleste racer nu kan) ud!

Det var et skønt syn  :-* :-* :-*
Dyreansvarlig på en byggelegeplads siden juli '25
0.1 wyandot, 0.6 araucana, 4.4 dværgsilker, 0.3 geder, 0.1 marsvin (RIP Kiwi :( ), x.x kaniner * 27
I støbeskeen:
0.2 marsvin mere, når jeg har bygget nyt og større bur. Fisk, sikkert ungefødende tandkarper, rejer og maller. Indendørs tamfugl, muligvis dværgpapegøje.

Offline Tomzen

• Bruger
« Svar #17 Dato: 16 December , 2025, 23:51 »
Selvom der ikke er noget nyt fra fødevarestyrelsen, kan jeg se at der er oprettet en ny zone i Hobro området på oversigten over aktuelle restriktionszoner.

I alt er der nu 5 zoner i området omkring Viborg og Hobro.

Heldigvis er der ingen nye udbrud andre steder i landet 7-9-13.
Dyreansvarlig på en byggelegeplads siden juli '25
0.1 wyandot, 0.6 araucana, 4.4 dværgsilker, 0.3 geder, 0.1 marsvin (RIP Kiwi :( ), x.x kaniner * 27
I støbeskeen:
0.2 marsvin mere, når jeg har bygget nyt og større bur. Fisk, sikkert ungefødende tandkarper, rejer og maller. Indendørs tamfugl, muligvis dværgpapegøje.