@Gerda - helt enig. Slagtning er jo ikke en glædensdag eller en fest. Det er en ting der følger med når man holder dyr. Jeg har også krearturer der skal slagtes, men de bliver sendt på slagterri eller skudt på marken. Det sidste - skudt på marken - er desværre blevet MEGET dyrt. Der skal være en dyrlæge, en jæger og en transpotør til stede og mig selv. Det siger sig selv, at alle skal have løn, hertil kommer transport - opskæring på slagteri efter 14 dage på køl. Er der noger at sige til kiloprisen bliver høj ??.
Slagterier der slagter for os meget små kvægproducenter, bliver fære og færer og oveni kan de faktisk ikke lide os. de vil helst bare købe vore dyr og så selv skore gevinsten.
Nå tilbage til slagt af fjerkræ. For 25 år siden skulle jeg slagte kalkuner og opdagede naboens datter lure bag et hushjørne. Jeg gik hjem med hende - men hendes fadersagde god for, at hun måtte kikke med !!. Det er elleres noget af en opgave at slagte de store dyr, jeg syntes det er voldsomt. Men jeg lod hende kikke.
En anden gang skulle der slagtes lam og vores venners lille søn - mente hans far - skulle se med. Det sagde jeg dog nej til. En lille fyr med ADHD skal IKKE overvære en slagtning af et lam. Der skæres jo med stor kniv og flyder megdet blod. Så NEJ.