Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke særlig hyggeligt  (Læst 1374 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

• Bruger
Ikke særlig hyggeligt
« Dato: 29 Marts , 2025, 20:34 »
Sidste sommer var der rævebesøg i hønsehuset. Ræven myrdede 16 høns, slap væk med 4. Jeg overraskede den inde i selve hønsehuset, og den stak ud gennem hønselemmen.
Siden da har høgen taget 4 høner. Jeg fangede den for anden gang inde i volieren, hvor den havde slået endnu en høne. Den var kommet ind gennem den åbne dør, som hønsene går ud af for at komme til udegården. Udegården er ca. 400 m2, bevokset med frugttræer, buskads, blomster, fyrretræ og piletræ. Den er nu rævesikret, men hønsene må nu blive i den kedelige voliere med bare et par buske, hvis jeg ikke lige er i nærheden. Surt et være høne her.

Offline Hans-Kurt

• Moderator
Sv: Ikke særlig hyggeligt
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2025, 10:56 »
Surt ja, men dejligt du passer godt på dine dyr.
Det er svært at leve i en verden, hvor der skal være plads til både de tamme dyr og rovdyrene. Det lærte mennesket helt fra vores start som dyreholdere - der har altid været brug for hyrder. Fårehyrder, kohyrder, gedehyrder osv osv.
Er problemet ikke at i dag skal bl a vore høns passe sig selv og vi gerne giver dem fri adgang til naturen. Det er uundgåeligt at rovdyr lader sig friste af et tagselvbord, som vi stiller til rådighed.
Jeg har selv givet mine dyr fri adgang til vores store have, i den bedste mening - set med mine øjne,  men derved har jeg også givet ræv mfl direkte adgang.
Har hønsegård - som med tiden faldt sammen, forsøgt at lukke dyrene sent på dagen ud.Men bare en enkelt gang hvor jeg har glemt påpasselighed - så slog ræven til.
Håber bare hønsene fik en hurtig død.