Hvor er det skønt at læse, at du er kommet op på hesten (hønen?) igen, Hans-Kurt :-)
Tillykke med din nye flok - jeg kan fornemme der allerede pibler små sjove historier ud fra din hønsegård; dem har vi savnet.
Nu til dine spørgsmål:
Om hanen får befrugtet ordentligt, kan vist kun en prøve-rugning vise.
Hvis du er i tvivl, så køb befrugtede æg udefra - men så får du selvfølgelig ikke kopieret din søde høne... men måske et par andre søde høner? Og du kunne så vælge æg fra en opdrætter som med sikkerhed har store Brahmaer.
Om hønen kun skal trædes en gang om måneden for at hendes æg befrugtes, ved jeg ikke. Omvendt siger man, at hvis man fx skifter hane, kan den gamle hanes sæd leve længe i hønerne og ja vist op til en måned.
Om de største æg giver de største dyr? Det ved jeg heller ikke. Men jeg ved at jeg engang lærte at udvælge de pæneste, mest regelmæssige, uden skal-deformiteter, og mest 'normale' æg - dvs. ikke for små, ikke for store efter standarden. Så meget store æg ville jeg faktisk vælge fra.
Uh nu kribler det lidt i fingrene for at sætte rugemaskinen i gang. Men - jeg venter på at hønsene selv skrukker, så kyllingerne kan få en rigtig mor at gå med