Jeg er da vist kommet bagud med at se Frank-tv. Lyder spændende - selvom jeg overhovedet ikke ved hvad vandglas er???
Hvad angår holdbarhed, kommer jeg altid til at tænke på Ina, der engang fortalte, at i meget gamle dage gemte man (måske sæsonens sidste?) æg i papæsker under sengen eller i øv-stuen, dvs et køligt ikke for opvarmet sted. Så vendte man dem dagligt(?) og på den måde kunne de holde sig i flere måneder frem til jul, så man havde til småkagebagningen.
Jeg synes bare det er sådan en hyggelig historie

Og så er der jo netop det med temperaturen som er interessant:
For nogle år siden flyttede en af mine tidligere studiekammerater hjem til Danmark efter 18 år i England. Hun var så sød at bosætte sig på Møn, så vi kunne genoptage tråden. Og første gang jeg havde æg med til hende, spurgte hun om de havde været i køleskab. Ja, selvfølgelig havde de det, hvad ellers?
Jo, i England og mange andre lande opbevarer man jo æg ved stuetemperatur. Nå ja, det vidste jeg jo godt, - men hvad så? Jo, faktisk har undersøgelser vist at æg holder længere ved stuetemperatur, MEN kun hvis æggene ikke har været på køl undervejs. Og har æggene først én gang været i køleskab, skal de opbevares i køleskab hele vejen. Temperatursvingninger nedsætter holdbarheden.
Så lærte jeg det. Og min veninde har ikke engang høns selv...
Vidste I det? At det er enten-eller?