Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg - langtidsopbevaring  (Læst 8514 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Moderator
æg - langtidsopbevaring
« Dato: 10 Februar , 2025, 22:37 »
Har lige set Kastaniegårdens (Frank)  opskrift på langtidsopbevaring af friske æg. De lægges i væske af vand og vandglas (1l/1dl)  og kan bruges om 8 måneder. Er det virkeligt rigtigt ??

Offline Gerda

• Bruger
Sv: æg - langtidsopbevaring
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2025, 06:26 »
jeg så det også men fatter ikke når de er 4 i familien at de ikke kan bruge flere æg. Her er vi 2 og vi kan sagtens bruge mange æg.Vi får blødkogt æg hver morgen og æggekage får vi også af og til. Så er der jo det at æg i sig selv kan holde i rigtig mange måneder hvis de opbevares rigtig. Så jeg hopper ikke på den med vandglas.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2025, 07:02 »
Det Frank forsøger er at gemme æg til den tid hvor der IKKE kommer æg - vinter.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2025, 08:13 »
ja det gjorde man også i gamle dage ved at vende æggene og så havde de helt til der begyndte at komme æg igen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2025, 08:48 »
Jeg har ikke selv prøvet eller smagt det. Men min gamle mor sagde, at man kunne smage det.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2025, 09:25 »
Marie hvad er det man kan smage. Er det når det har været i vandglas eller når de har været opbevaret længe. Det med vandglas kunne jeg godt være nervøs for at det kunne smages

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2025, 09:33 »
jeg er heller ikke helt tryk ved at spise noget der har lagt i vandglas. men måske !

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2025, 11:50 »
ja skal vi ikke bare lade bonderøven få lov at smage først og så kan han fortælle os hvad han synes

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2025, 18:10 »
Jeg ved ikke hvad det er man kan smage, men bare at der er en smag.
Det er desværre for sent at spørge min mor.

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2025, 12:46 »
@Marie1 ja, vi når ikke altid at spørge vore forældre til råds om alt, inden de forlader os. Min far døde da jeg var 14 og min mor da jeg var 21.
@Gerda Frank vil helst kaldes Frank fra Kastaniegården og ikke Bonder-----  ;)

Jeg tænker ikke så meget på smagen, jeg er mere lurens ved brug af Vandglas, det er jo ikke et næringsmiddel  :o ::)

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2025, 11:59 »
Jeg er da vist kommet bagud med at se Frank-tv. Lyder spændende - selvom jeg overhovedet ikke ved hvad vandglas er???

Hvad angår holdbarhed, kommer jeg altid til at tænke på Ina, der engang fortalte, at i meget gamle dage gemte man (måske sæsonens sidste?) æg i papæsker under sengen eller i øv-stuen, dvs et køligt ikke for opvarmet sted. Så vendte man dem dagligt(?) og på den måde kunne de holde sig i flere måneder frem til jul, så man havde til småkagebagningen.
Jeg synes bare det er sådan en hyggelig historie :)

Og så er der jo netop det med temperaturen som er interessant:
For nogle år siden flyttede en af mine tidligere studiekammerater hjem til Danmark efter 18 år i England. Hun var så sød at bosætte sig på Møn, så vi kunne genoptage tråden. Og første gang jeg havde æg med til hende, spurgte hun om de havde været i køleskab. Ja, selvfølgelig havde de det, hvad ellers?
Jo, i England og mange andre lande opbevarer man jo æg ved stuetemperatur. Nå ja, det vidste jeg jo godt, - men hvad så? Jo, faktisk har undersøgelser vist at æg holder længere ved stuetemperatur, MEN kun hvis æggene ikke har været på køl undervejs. Og har æggene først én gang været i køleskab, skal de opbevares i køleskab hele vejen. Temperatursvingninger nedsætter holdbarheden.
Så lærte jeg det. Og min veninde har ikke engang høns selv...

Vidste I det? At det er enten-eller?
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2025, 12:01 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2025, 20:37 »
Bare der var nogle flere der kender til Ina`s forklaring og om den holder i dag. Men i dag er vi jo skræmt fra vid og sans mht hvor længe madvarer kan holde sig, og dermed spises.
Det er ansatte i Fødevarestyrelsen der bestemmer over vores mads holdbarhed.
I mange år kæmpede Danmarks Biavlerforening for at honning IKKE skulle datomærkes. Men til sidst tabte de. I dag er max holdbarheden 1 år. Men honning kan holde meget længere. I Ægypten fandt man en dronningegrav der var 2.500 år gammel. I en af krukkerne hun havde ved sin side var der honning - det var stadig spisbart !!.
ak ja, fremskridt eller ??.
Jeg har selv honning der er over 20 år gammelt og det kan stadig bruges. Det har delt sig i et lag der er som sirup og derunder alm honning. Udmærket i madlavningen.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2025, 22:42 »
Mette hvad er en øv-stue. Det udtryk har jeg aldrig hørt