Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler min høne?  (Læst 1766 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Liga

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Hvad fejler min høne?
« Dato: 18 Oktober , 2024, 12:14 »
Jeg har 2 sussex, de er de overlevende af en flok på 4 vi fik i foråret. Måtte aflive 2 da de var syge og utrivelige, på trods af alle forsøg på at redde dem.

Den røde har et stykke tid set lidt skidt ud, selvom den spiser og drikker fint, vil den ikke rigtig tage på i vægt og den er meget spidsbrystet. De får fuldfoder med en skefuld vispumin, køkkenrester, hvede og byg, samt fri adgang til haven nogle timer om dagen til at fouragere.
Når de går rundt virker den ikke påvirket, den følger fint med og virker frisk nok, men når de holder pause går den hvide igang med at soignerer sig selv, mens den røde går i "pause-mode" som på videoen, hvor den falder i staver og hiver efter vejret. Har haft den oppe og der er ikke noget at mærke ud over den er tynd og har sammenfiltrede og beskidte fjer under vingerne, samt lidt uren bagtil, fordi den ikke soignerer sig selv.

Det er første gang vi har høns
https://vioo.cc/v/26iI

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 121
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2024, 09:44 »
Mit virusprogram blokerer linket til din video, så jeg kan desværre ikke se hønen.

Der kan jo være mange forskellige årsager til dårligdommen.
Aller-først skal du være 100% ikker på, at der ikke er blodmider i sovehuset, lus på hønen eller orm i afføringen. Mht til lus, er det ikke nok at kigge efter luseæg på fjerene ved måsen. Du skal dykke ned i fjerdragten flere steder og tjekke, at der ikke går kryb rundt.

Hvilken farve har afføringen?

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14