Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal gøre.  (Læst 3896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thernibled

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal gøre.
« Dato: 08 Oktober , 2024, 11:11 »
Jeg har tre stk 10 mdr gamle katte, som stadig synes det er sjovt at snige sig ind på de store høner , lave skinangreb og at trænge hønerne op i en krog nogle gange i ledtog med hinanden. Som løver på jagt.

Hønerne klarer sig men problemet er at jeg nu har en skruk, der efter flere tilløb ser ud til at have lagt sig fast. Kan jeg risikere at lade skrukken udruge kyllinger i hønsehuset med adgang til haven - og kattene. Hønsene er fritgående. Sidste sommer da kattene var små killinger gik det fint. Hønsene dannede mur mellem hønemor og hendes kyllinger når killingerne blev for nærgående, men nu er det jagtglade katte. Kan flokken klare det?

Har en mulighed for at afskærme en afdeling i hønsehuset, hvor der er adgang til en totalsikret mindre hønsegård. Det er bare ikke gået specielt godt de gange hvor jeg har villet isolere skrukken - og absolut nemmest at holde flokken samlet.

Kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal gøre.

Har før haft katte og høns med kyllinger sammen - oven i købet 5 katte. Men da havde jeg en mængde høns der udrugede alle mulige og umulige steder. Måske der røg en kylling i ny og næ - jeg opdagede det bare ikke. Det var under andre forhold og ikke i en parcelhushave så hønsene havde bedre muligheder. Det her er lidt anderledes og jeg er nok også mere øm over hver enkelt dyr.

Er der noget med at en skruk helst skal flyttes tidligt i forløbet for at det skal lykkes? Skal under alle omstændigheder have hende i en anden redekasse.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 957
Sv: Kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal gøre.
« Svar #1 Dato: 09 Oktober , 2024, 07:32 »
Flytning af skruk skal ske tidlig i forløbet og hun skal ikke kunne gå tilbage til der hvor hun selv valgte at lægge sig. Jeg spærrede dem inde i flere dage og tillod kun at de kom ud for at spise og gøre sig rene.
En skruk er ikke  sådan at spise skeer med, så hun forsvarer sine små med - som man siger - næb og klør. det er ikke rart for en kat.