Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan få de til at ruge???  (Læst 8488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marina

• Passiv bruger
hvordan få de til at ruge???
« Dato: 02 Juni , 2009, 09:20 »
mine søde små sabelpoot er endelig begyndt at læg æg. de bliver alle lagt samme sted, og er i forskellig farve. nogle hvide, andre brune. jeg har ikke taget de ind, men regnet med at hønsene ville ruge på de, om de fik lov. det gør de bare ikke.
er det noget særlig jeg skal gøre, eller bare have lidt tålmodighed? efter hvad jeg har læst om racen, skal de da være gode til at ruge.

jeg har også et andet spørgsmål. har to alm brune industrihøns. (hybrider ;)) de er købt kun for æg, da dværghøns jo lægger sådanne små æg. de er ca 5 mndr gamle, og skal vel til at starte snart, sagde bondemanden jeg købte de af. jeg har set to æg der ude, men det ser ud som at de mangle skallen. de er næsten helt gummi-agtig at røre ved. de får masser af muslingeskaller, og foder til æglæggende høns. så kalk skulle ikke være et problem. er det bare nybegynderproblemer de har, eller er det noget galt med de?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: hvordan få de til at ruge???
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2009, 09:22 »
Umiddelbart ville jeg ang første spørgsmål anbefale lidt tålmodighed *ss*

Det samme ved andet spørgsmål. Vindæg er typisk startvanskeligheder hos nybegyndere...meget almindeligt *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2009, 09:41 »
tålmodighed..... du er godt klar over at jeg måtte slå ordet op??? ;D ikke en af mine bedre karaktertræk.

hvor længe skal jeg lade æggene ligge? og da særlig i sommervarmen? rådner de ikke? plus ca tusind andre ting....

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2009, 09:52 »
*gh* kender sjovt nok fornemmelsen.

Tag fx æggene ind i dit kølige hus og læg golfbolde eller snydeæg i reden i stedet.

Med venlig hilsen Søs

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2009, 09:59 »
hmmm.... synes at jeg har set en sportsbutik i kjellerup. ikke sådanne steder jeg kommer normalt, men man skulle da tro de har golfbolde ;)

om æggene er befrugtet, dør de så ikke i køleskabet? jeg har forresten hellere aldrig set jyden på ryggen af nogle høne. han er noget under tøffelen den stakkels hane.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2009, 10:08 »
Bevæbn dig med tålmodighed, der skal nok komme en skruk.

Jeg ville helt afgjort tage æggene ind, og så opbevare dem i en bakke, det er skrevet mange gange før, i andre tråde, men her kommer det lige en gang mere.
Æggene placeres i bakken, med den spidse ende nedad, og bakken løftes i den ene ende, omkring 5 centimeter. Så endevender du bakken et par gange om dagen.
Temperaturen skal ligge omkring 10 - 12 grader, op til 15 som max, for bedste opbevaring.
Æggene kan her opbevares omkring 14 dage, derefter begynder de at blive for gamle til at ruge på.

Så, når du bruger f.eks. golfbolde, og der er en der bliver skruk, så vent lige en dag eller to med at lægge æg under hende, for at være sikker på, hun ligger fast på reden.

Held og lykke med kommende rugning, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2009, 10:09 »
Stil dem i et køligt bryggers/kælder/køkken et eller andet .

Ang befrugtning ..ja så er der jo kun en måde at finde ud af det på ...se om der kommer kyllinger. Den tur har jeg lige været igennem ..og min hane virker sørme.

Måske din hane ozz dur ...bare i smug  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2009, 10:12 »
Joooo jeg vendte da ozz mine rugeæg vældig omhyggeligt ... i hvert fald de første par dage  ::)

Såååå kom jeg fra det ..... men fik da alligevel 8 ud af 10 klækkede æg.

Af de sidste 2 var kun et goldt og en havde bare ikk klaret hele turen *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2009, 10:14 »
tak for svar. jeg må så tag et termometer med mig rundt i værksted/udhus for at finde et rum som er såpass kølig.

så er det jo liiiiige det med tålmodigheden  ;D

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2009, 10:20 »
Jo joooo.... mine stod i køkkenet ...vist nok ozz for varmt ....men det gik da alligevel *gh*

Ikke at man skal undervurdere alle vejledninger...lytter da selv til dem ...men du skal bare ikk panikke hvis noget smutter en anelse hen ad vejen  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 02 Juni , 2009, 10:34 »
Jeg fik rugeæg fra min søster som hun samlede fra hendes høns. Hun havde ikke vendt dem i starten (hun vidste ikke lige at hun skulle) og de blev vist også glemt et par gange mere. De stod i køkkenet og der var vel 20-22 C grader. Det var 7 i starten, 2 viste sig at være tomme og 1 klækkede bare ikke (kyllingen var død) så vi fik så 4 skønne og meget levedygtige kyllinger på trods af at æggene ikke var blevet opbevaret og behandlet helt efter foreskrifterne.
Jeg siger bestemt ikke at man bare skal være ligeglad med hvad man gør med æggene inden rugning, men at det også godt kan give et positivt resultat selv om man er lidt glemsom. :D God fornøjelse.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Juni , 2009, 10:39 »
jeg panikker heldigvis ikke ret nemt.  :) råd er godt, absolut, derfor jeg spørger, men det findes jo garantert lige mange meninger som mennesker.  som nybegynder bliver man jo nødt at høre så mange meninger som mulig, for derefter at gøre sine egne fejl. sådan jeg lærte at holde akvarier. derfor er jeg utrolig glad for siden her. man kan spørge om alt, uden at føle sig dum. man har også muligheden for netop at høre forskellige meninger og tingene. nogle passer ens temperament, andre ikke. jeg har lært enormt meget ved at læse i gamle tråde her. og artiklene. og selvfølgelig ved at spørge. nu fodrer jeg f.eks. kun inde i hønsehuset, og i en hjemmelaget automat  ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Juni , 2009, 10:41 »
ja her er dejligt herinde ...... masser af vejledning og råd...så kan man altid improvisere ud fra det *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Juni , 2009, 10:49 »
absolut, søs. eneste jeg mangler, måtte være en oversigt over hvor man kan købe de forskellige ting. og hvor de er til at betale med menneskepenger. jeg købte en vandautomat for 89, to dager senere så jeg den et andet sted til en tyver..... bare i en anden farve. så har klogelig nægtet at fortæl min bedre halvdel hvad jeg betalte ;)

nu har jeg også sendt han ud efter golfbolde ;D

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 Juni , 2009, 10:54 »
Hmmm..ja jeg fik et mindre shok ...tænkte BILKA må ha´de billigste golfbolde ..... og da vi bor uden for lands lov og ret ooorker jeg ikk køre rundt efter alt muligt. 100 kr for en kasse med bolde ...men ok..der var ozz rigtig mange .Nok bare nærigmåsen her der ikk fatter værdien af hverken boldene eller sporten som sådan  ::)

Men ok.... da de jo ikk lige slides op sådan foreløbig har jeg da nok til de næste mange mange mange år
Med venlig hilsen Søs