Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jubiiiiiiii - jeg har fået to indianer-høner!  (Læst 5406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Jubiiiiiiii - jeg har fået to indianer-høner!
« Svar #15 Dato: 03 Juni , 2009, 11:28 »
Tak Marianne - det glæder mig!

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #16 Dato: 03 Juni , 2009, 12:25 »
Araucana er simpelthen SÅ dejlige, jeg nyder dagligt mine. De er så specielle, har deres helt egen adfærd og lyde. De er meget rolige og tillidsfulde.
Jeg håber kraftigt, at jeg må have været uheldig med min egen Araucana-høne fra Silkeborg. Vist var hun rolig og tillidsfuld, men hun plukkede også min hanes fjerspidser, og tilsyneladende også sig selv på ryggen.
Hendes ene krydsnings-datter er kommet godt efter det, hun har både udruget sine egne kyllinger og alt muligt, men hun virker næsten mere interesseret i mad for hendes egen skyld, og hun har overfaldet mig hver gang en kylling pippede, uanset om det var min skyld eller ej.

Nu hvor jeg har lukket hende og hendes kyllinger ind til de voksne høns, er der kun én høne, der gør vrøvl ved at hakke dem. Det er den anden Araucana-krydsning.
Det første turkise æg er altid noget særligt, man er næsten helt benovet over at stå med det æg i hånden, som man har hørt så meget om.
Det vil jeg til gengæld gerne skrive under på. Det er en fantastisk fornemmelse. Det fik mig til pludselig at huske, hvorfor jeg var taget helt til Silkeborg efter en fire år gammel høne uden hale, der plukkede de andre høns. Pludselig var det alt bøvlet værd.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Susanne

• Gæst
« Svar #17 Dato: 03 Juni , 2009, 13:55 »
Jeg håber også, at det er dig, der har været uheldig - og at det ikke er almindelig adfærd hos araucana'er.

Jeg er ret fortrøstningsfuld - synes det er sjovt - rigtig sjovt - at prøve noget nyt.

Og vel er der bøvl af og til. Jeg har endnu ALDRIG været i tvivl om at det var bøvlet værd at holde høns!

*p

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 03 Juni , 2009, 14:29 »
Magnus, jeg er sikker på, at du har været uheldig *t Måske kan du få nogle bedre eksemplarer?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #19 Dato: 03 Juni , 2009, 21:04 »

Og jeg har fået det første turkisfarvede æg idag!!!!!!!!!!
  :D
Tillykke med ægget, Susanne! Og nu kalder du dem ALDRIG for "grønne" mere, vel? :D. Det er en helt utrolig oplevelse selv om det er det, man har forventet med den race......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #20 Dato: 04 Juni , 2009, 09:18 »
Magnus, jeg er sikker på, at du har været uheldig *t Måske kan du få nogle bedre eksemplarer?
Det går nok. Jeg har alligevel ikke tænkt mig at holde dem som en stamme, og hvis det går helt galt med de to voksne, har jeg muligvis en ny hønekylling, der kommer til at lægge de blågrønne æg.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #21 Dato: 04 Juni , 2009, 09:40 »
Hvorfor kalder I dem indianer-høns?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #22 Dato: 04 Juni , 2009, 10:11 »
Jeg forestiller mig de for sjov kaldes indianer-høns fordi Sydamerikanske indianere (den oprindelige befolkning), der hedder Araucanere.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lone

• Bruger
« Svar #23 Dato: 04 Juni , 2009, 10:16 »
Er det ikke bare et 'blomsternavn'? (sprogblomst, udsprunget af en hørefejl/misforståelse) Jeg synes det er sødt.. :D og nemmere at sige end araucanere, som de færreste fatter i første forsøg.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 04 Juni , 2009, 10:17 »
- og så ser de ud, som om nogen har snuppet deres halefjer til hovedprydelse.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Susanne

• Gæst
« Svar #25 Dato: 04 Juni , 2009, 19:31 »
Ja, der er mange gode forklaringer. :D

Jeg kalder dem indianer-høns fordi nogen mener, at racen blev holdt som husdyr hos præcis den syd-amerikanske indianer-stamme, som hedder (hed) Araucana. Og at navnet på hønseracen så senere er blevet opkaldt efter sine ejere.

Jeg ved godt, at der er stor forskel på syd-amerikanske indianere og de nordamerikanske indianere vi mest kender fra diverse amerikanske film.

Alligevel og forestiller mig, hvordan netop mine to fine sorte høner futter rundt mellem tipi'erne og hakker kaktusspirer og præriemyrer op - mens Sitting Bull skuler efter dem fordi de gerne skulle lægge nogen flere æg. Han skal nemlig gerne ha' sin helt personlige pandefuld spejlæg hver morgen - stegt over bålet af hans yndlings-squah  "Rislende bæk"    *f.........nå, tilbage til virkeligheden, Susanne og kom ud og lav noget fornuftigt. F.eks. aftensmad. Hehe!

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #26 Dato: 05 Juni , 2009, 09:16 »
Jeg har lige læst en bog af Isabel Allende og der snakker hun en masse om de indianere der befolkede Chile før europæerne kome til. De indianere boede i det sydlige Sydamerika som europæerne kaldte Araucanien og deraf navnet på indianerne Araucanere. Om de havde høns skriver hun vist nok ikke så meget om, men det lyder da meget fornuftigt. ;)
Mange hilsner
Stinne

Susanne

• Gæst
« Svar #27 Dato: 05 Juni , 2009, 09:56 »
Det var en rigtig god forklaring vi fik der, Stinne!

Jeg stod faktisk med en bog i hånden på biblioteket forleden - af isabel Allende. Den hed noget i retning af "Et uopdaget land" el. lign. Er det den? Eller er det hendes helt nye? Og kan den anbefales?

Hun skriver jo eventyrlig godt, konen!

(-og i dette dejlige, rummelige fjerkræforum er der vel lige plads til en lille bogudveksling  :D )

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #28 Dato: 05 Juni , 2009, 10:05 »
Hvor er det godt at du har en af mine silke, *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #29 Dato: 05 Juni , 2009, 14:27 »
Bob-bob, jeg er faktisk ved at pløje mig igennem alle hendes litterære samling, så jeg kan ikke helt huske hvilken det var i. Men der var i hvert fald noget om det i den der hedder "Inés, min sjæls veninde" og også i en anden er foregår i 1600-1800-tallet. Det er supergode!! Jeg elsker hendes fabulerende og kringlede fortællemåde og historier.

Den sidste nye hedder "Summen af vore dage" og den er mindst lige så god. Jeg fik en i julegave og var færdig med den inden nytår. Den er virkelig værd at læse. Go' læselyst. :D :D

Ja der skal de lige være plads til en lille svinggerning ind imellem. ;)
Mange hilsner
Stinne