den fritte der er der på videoen, ligner en han. De er ret "tykke" og store og "bamset" at se på i modsætning til hunnerne, der er mere strømlinet
Shiit jeg savner min fritte Ebi, hun var en meget lille tynd og spinkel fritte, som ikke vejede mere end 500g.
(hun havde haft gardia, som påvirkede hende sådan at hun ikke kunne tage så meget på i vægt, og hun blev heller ikke så stor eller gammel som hendes andre søskende, hun blev kun 3 år
)
Rigtig mange fritter ser meget større ud end de egentlig er, grundet deres super lækre fluff pels, så hvis man løfter dem op, så kan de blive sådan nogle laaaange små tynde tæppehajer
de er i samme familie som Ilder, mår, brud og andre af den slægt.
en fritte er egentlig en domesticerede og "fremavlet" ilder, lidt lige som man har gjort med alle de domesticerede dyr man har som kæledyr i dag
(sagt MEGET simpelt)
Man bruger stadig tamfritter i England til kaninjagt, hvor man har givet dem sådan en lille gps sender på, så man kan følge dem nede i kaninernes gange, og fange kaninerne når fritterne skræmmer dem op.
Jeg ville ikke mene at man kunne bruge dem som sådan til kun at jage rotter væk, da en fritte jo er et rovdyr, og ikke har et problem med at nedlægge byttedyr der er tre gange dens størrelse
(De kan tage harer, store fugle, padder osv.)
så vil man ikke kunne garantere at den ikke kunne få et godt øje til ens store fede høns
men det er et fantastisk kæledyr, og man kan virkelig få mange timer til at gå med at lege og aktivere dem, og sidde og nusse og sove med dem. De har de sjoveste lyde og siger sådan en lille båt båt lyd når de rigtig er glade eller snakker (de er lidt som en slinkie rygrad når de sover, så så kan de ligge på de sjoveste måder
)
https://www.youtube.com/watch?v=WaIi945oYnw&feature=youtu.beVideoen her, er af min lille Ebi, da hun var "fuldvoksen" og ca to år gammel, hun er i sin vinterpels, og ser derfor EKSTRA fluff ud
.