Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stop i æglægning?  (Læst 7750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hoejberg

• Gæst
Stop i æglægning?
« Dato: 26 Maj , 2009, 13:15 »
Jeg har to moskus ænder og en andrik. Den ene and ruger på 21 æg og har nu ladt der i ca 20 dage :)
 Den anden begyndte at lægge æg 30 april, og har nu 16 æg.  Hun lægger bare ikke flere. Har ikke lagt nogle siden før weekend. Hvad gør jeg for at få hende til at lægge sig til at ruge ???
Skal jeg lægge et par snyde hønseæg i reden ???
Håber der er nogle som kan hjælpe mig, da det ville ærge mig bare at skulle smide disse æg ud :-[

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Stop i æglægning?
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2009, 21:45 »
Skal det forstås sådan at du har fjernet æggene fra reden, siden du vil lægge snydeæg deri?

Hvis det er tilfældet så vil jeg anbefale dig at lægge æggene i reden igen. Det fremmer ihvertfald lysten til at ruge. Jeg ved slet ikke om ænder kan finde på at lægge sig i en tom rede (for at ruge).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2009, 10:31 »
Det kan godt ske for unge ænder, at de pludselig holder pause i æglægningen af en eller anden grund.
Normalt lægger de jo et æg om dagen, indtil de har så mange, at de vil ruge og så lægger de sig.
Det kan også være, hun egentlig burde lægge sig på bunken, men bare ikke kan få startet på det.. fordi det er et kiks mellem ørerne på hende. Så vil et par "ekstra æg" måske godt kunne få hende i gang.

Vi har to hunner, som i år der lagde æg i den samme rede - da der lå 30 æg var der stadig ingen af dem der kunne bestemme sig til, hvem der skulle lægge sig... så fjernede vi 10 æg og hende der var nærmest gik på reden. Den anden har nu startet en ny rede et nyt sted.

Jeg har aldrig oplevet en moskusand på en tom rede, men har selvfølgelig heller ikke ti års erfaring med det.

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2009, 11:09 »
Tror jeg "smider" et par ekstra æg i reden og ser hvad der sker :P

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2009, 11:17 »
Det kan jo ikke skade... ;D
Virker det ikke i løbet af et par dage, så smid dem alle sammen ud, og så må hun starte forfra... så kan det måske virke for hende i anden runde ;D

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2009, 19:49 »
Så er der lagt 4 ekstra æg i reden. Håber det virker.

Kragebæk

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2009, 22:37 »
Hej Hoejberg,
Samme problem her. Har det virket at lægge ekstra æg i reden?
Vi har en and, der lægge både inde i hønsehuset, hvor den sover og ude i en busk.

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2009, 12:47 »
Det hjalp ikke. Nu har jeg smidt æggene væk. Hun begyndte at lægge nye æg dagen efter, og har lagt et hver dag siden. Nu er der 4 nye æg i reden, så må vi se hvad der sker. Hvor mange æg har din and lagt?

Kragebæk

• Gæst
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2009, 19:30 »
Hun har lagt sig for at ruge. Der er nu 12 æg, men da de er lagt over en måned er det ikke sikkert de alle bliver til noget. Vi vil prøve at holde andrikken væk, da han savner hendes opmærksomhed og stadig gerne vil parre sig...

hoejberg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2009, 19:49 »
Vores and nr 2 lagde sig i går, og hun har 15 æg. And nr 1 fik 3 ællinger ud af 22 æg, med den ene døde. Navle ælling, æv :'(
Det var for mange æg til hun kunne holde dem alle varme, der var flere æg med næsten færdige ællinger i :-\

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2009, 21:19 »
Æv. Men tre ællinger er da bedre end ingen ællinger ;)

Vores ænder opfører sig rigtig mærkeligt i år. Den ene lagde sig på en bunke æg, som de alle tre lagde i fællesskab. Efter 23-24 dage begyndte hun at smide æg ud tidligt om morgenen. 2-3 stykker ad  gangen - med fine døde ællinger i >:(
Tilsidst var der ikke flere æg, og det var så det!

And nr. 2 har vel ligget i fjorten dage nu. Hun snød os, og gravede en rede under andehuset. Og vupti var hun væk en dag, det luskede dyr. Spændt på, hvad hun kommer med, hvis hun kommer med noget...

hoejberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2009, 08:34 »
And nr. 1 er en rigtig god mor, hun er bare så sød at kigge på når hun tøffer rundt med sine ællinger :D
Hun er også blevet mere tam. Jeg kan få lov til at kæle med hende når hun går i reden med de små :-*
Håber and nr. 2 bliver lige sådan, bare med flere ællinger ;)

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2009, 12:09 »
Hej "andeholdere" - ja, her hos os har der i de forgagne år været mange variationer i antal æg samt tidspunkt for lægning og rugning. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad der er gældende for en moskus ands rugelyst....

De har både lagt sig til at ruge på 3-4 æg og helt op til 25-30 æg - dog aldrig tom rede, det har jeg ikke oplevet - de har selv fået lov til at bestemme det hele.....og det gik hver gang rigtig godt med rugning/klækning - i en stor bunke æg var der kun 1-2 som ikke blev til ællinger.....

Men det har så også været hos ænder der var over 1 år gamle - måske de skal være lidt erfarne først....

hoejberg

• Gæst
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2009, 12:12 »
Mine ænder er fra september. Syntes det er ok klaret af en nybegynder ;)