Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En trist andehistorie  (Læst 4003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline didde dich

• Passiv bruger
  • Pensionist med høns og moskusænder
En trist andehistorie
« Dato: 25 Maj , 2009, 23:08 »
Problem her og nu: Tilskudsfoder til mine ænder ? Proteiner? Kan ikke finde noget i leksikon.
Årsag: har mistet 4 hun-moskusænder, der er forsvundet op i luften. Ræv? Har en stor sø, hvor ænderne plejer at sove på en tømmerflåde ude midt i søen.  Da jeg havde mistet 4 ænder og kun havde andrikkern tilbage var jeg så heldig at få 3 nye damer. Disse damer ville ikke op på flåden til Frei, min andrik, så jeg flyttede madras, dyne etc ned på engen ved søen og vågede over ænderne. De 3 nye sejlede hele natten rundt om flåden men gik ikke op. Så sejlede jeg ud og fastgjorde en "opgang" til damerne - men det fattede de ikke. Da jeg efter flere nætter måtte have en nat i min seng var den ene and væk næste morgen, og der var ikke en eneste fjer at spore hele vejen rundt om søen eller på marken omkring. Det var som om den var gået op i ?. Til sidst har jeg nu lavet en indhegning ude i søen, som de ikke kan komme ud af, men indhegningen på marken er ikke voldsom stor, så jeg tror dels at de keder sig og dels, at de ikke kan få nok animalsk føde (til trods for ret mange dræbersnegle som de ikke gider æde). De får en blanding af byg og tilskudsfoder til høns, og det lader de til at kunne lide. Men er det godt nok?
De parer sig ikke og er ikke interesseret i de forskellige huse, de kunne anvende til reder.
Lige nu prøver jeg at "opdrage" dem til at få foder hver aften kl. 17-18 samtidig med at jeg fodre dem med brødstykker. Ideen er, at de på et tidspunkt kan lukkes ud i søen om morgenen, og så kaldes ind om aftenen med brød og foder - jeg regner med en "indlæring" på 3 uger, men jeg er rædselsslagen for den dag jeg prøver at lukke dem ud, for jeg kan jo ikke gå rundt i waders hele natten og fange dem ind!
Er jeg helt ude i skoven, så jeg bør opgive at have ænder i dette område?
Skal jeg bygge en større tømmerflåde med hus på?
Det ku' være så smukt og godt, og så er det bare så trist, og jeg endte også med at blive ret syg efter de kolde nætter på engen, så jeg føler mig som komplet idiot. Undskyld den lange jerimijade og i første omgang: hvad kan jeg give ænderne som proteintilskud? I anden omgang bare hjælp til gode ideer.
En ulykkelig andemor
Didde
Ps. Hvordan sætter man egentlig de forskellige ansigter ind - det skulle være et der græder! 
Didde D.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: En trist andehistorie
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2009, 07:03 »
Vi har strøm rundt om vores ænder. Altså sådan noget strøm, som man har om marker med køer, heste osv.

Når vi ellers husker at have det tændt, mangler der aldrig ænder. Sidste år havde vi fårt det slukket og næste morgen havde ræven været der, så det skal være tændt ALTID!
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2009, 07:15 »
Vores ænder er stækkede for ikke at flyve væk.
Strøm er da en god ide, hvis Mikkel er i området. Det er jo lidt mystisk, hvor de forsvinder hen.

Måske skal du bare give det lidt tid med alt, det der med at gå ind i huse osv. De skal lige vænne sig til det hele. Vores ænder bruger kun deres huse, når de ruger. Ellers vil de hellere være ude.

Mht. til proteiner.. jeg giver mine kattepiller. De æder det som slik.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2009, 07:21 »
Årh, altså, Didde, det er da næsten ikke til at holde ud. Jeg kan se dig for mig, liggende ved kanten af søen og pleje en begyndende lungebetændelse, altsammen fordi du er en rigtig høne-..., nåh nej ande-mor  :D
Jeg har ikke forstand på ænder, men jeg kan hjælpe dig med at sætte de små smilies ind i teksten: Når du skriver dit indlæg eller et svar, er der en række smilies lige over tekstfelten, du skal bare klikke på en af dem, i første omgang kommer der til at stå en kode f.eks. en stjerne * efterfulgt af et t *t, men det skal du ikke tage dig af, det er bare koden for den smiley, du har valgt. du kan også klikke på (flere) og så kommer der et lille vindue med endnu flere smilies, for at se dem alle skal du rulle ned i vinduet.
Jeg vil *k for at dine ænder klarer sig godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2009, 07:39 »
Ja,trist at læse sådan en historie  :( for mange år tilbage havde vi også moskus ænder og mistede andriken. Vi købte en nye voksen men selvom der var 4-5 voksne hunne ville han ikke blive der, hunnerne var stækket, men andrikken havde vi ikke gjordt det ved, så han fløj hjem.

Der går lang tid før de vender sig til hinanden, kan være derfor de ikke tør komme op på tømmerflåden.

Som andre skriver så er strøm det eneste rigtige til at holde ræv væk, vi bruger gerne en slagtet kylling som vi hænger på tråden, ræve er jo ikke dumme, så på den måde forbinder de fjerkræ med stød og ikke bare en tråd.

Mvh Viben