Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af silker  (Læst 13649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sussie

• Gæst
Kønsbestemmelse af silker
« Dato: 25 Maj , 2009, 10:08 »
Hvordan ser man hvilket køn silker er ??

Der er to i flokken som er helt runde på toppen af hovedet men de 8 andre er pjuskede og strittende... ???

Er der andet man kan kikke efter  ???

Jeg er helt rundforvirret og kan ikke se forskel, der er det lidt nemmere på de lyse sussex jeg har....

Venter spændt på svar..

Sussie

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2009, 10:25 »
Der er noget med den der kranieknold viser at det bliver til høner, men det er noget Børge Bech Jensen ved noget mere om...
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad der er hvad af mine silker og det har vi debatteret i en anden tråd. Du får lige et link til den snak; http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4221.msg40248/boardseen.html#new
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

sussie

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2009, 09:08 »
Tusind tak stinne for linket..

Jeg aner ikke om jeg blev klogere eller mere forvirret af at læse det, men en ting fandt jeg da ud af, jeg er ikke den eneste der har svært ved at se forskel på silkerne  ;D

Jeg må jo bare nøjes med den sikre måde, dem som begynder at lægge æg er høner og dem der galer bliver vel haner....

For hvis jeg kikker på håret i toppen har jeg kun to høner og 8 haner og det håber jeg ikke.. :(

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2009, 09:19 »
Sussie jeg synes du måske skulle sætte nogle billeder ind så er der flere der ser dem, der er blandt andet Tommy ja der er mange flere der kan komme med et bud  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2009, 09:29 »
Der er noget med den der kranieknold viser at det bliver til høner, men det er noget Børge Bech Jensen ved noget mere om...
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad der er hvad af mine silker og det har vi debatteret i en anden tråd. Du får lige et link til den snak; http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4221.msg40248/boardseen.html#new

Stinne, det er altså ikke mig, der ved noget specielt om Silkerne, det er Tommy.
Har godt nok skrevet det med kranieknolden, men det er kun fordi jeg har set Tommy tidligere omtale dette, og har ikke nogen særlig kendskab til det.

Sussie, silkerne er svære at se forskel på, du har næsten kun toppen at gå efter. Måske du kan se lidt på kammen også, og på løbene, som er lidt kraftigere på kokkene, men det er skisme svært. Det er også ligesom at kokkene har øjnene en anelse mere fri, hvor hønerne ofte skal lægge hovedet lidt på skrå for at se op. Hønerne er også en lille smule rundere i formen, men det er først sent man kan se dette.
Jeg har en enkelt hane gående, som der blev født sidst i november, og selv på ham kan det være svært at se, for den uøvede.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

sussie

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2009, 09:45 »
Det lyder også til at være svært. Jeg har udruget ti stk silker og jeg vil kun beholde de to der er grå, resten er hvide måske dalmatiner, men jeg vil jo helst ikke sælge kokke som høner og omvendt.
Men jeg kan se på de andre tråde, at der er andre der har løbet den risiko.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2009, 09:52 »
Hvis du sælger små silke, ja så kan man ikke love om det er høner eller haner, det kan selv meget dygtige avler sige, jeg ved der er nogen der på deres kyllinger sætter 2 ringe på 1 for hane og 1 for høne, når de så har fundet ud hvilke køn den er klipper de den modsatte ring af.  :D
Hilsen

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2009, 09:57 »
Ja, det er bare svært!

Jeg købte i februar fem vildtfarvede dværgsilke-høner af en ellers MEGET erfaren silkehønsedame.

Da der var get ca. en måned, begyndte TRE af dem at gale!    *f

Jeg VED, at hun ikke var ude på at snyde mig, det viser bare, hvor svært det er - selv når de er ret store!

sussie

• Gæst
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2009, 17:44 »
Jeg har i dette øjeblik bestilt et kabel til min telefon så jeg kan overføre billeder...
Jeg bliver nød til at sælge de hvide fra for ellers går der for meget pip i den, når jeg så gerne vil have de grå også og jeg har ingen andre der skal på pension... <L
De er ellers alle så fine, importeret æg fra Berit. :D
Mit menneske hus skal altså gøres færdigt før jeg bygger flere pip huse....

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #9 Dato: 27 Maj , 2009, 09:28 »
Ja de er nogle svære nogen at bestemme køn på.
Men vi kan da godt blive enige om at dette (desværre) er en kok, ikke ???

Mange hilsner
Stinne

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2009, 09:41 »
Jo helt klart en kok, ja det var synd nu du har den blå  :'(
Hilsen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2009, 09:47 »
Ja, piv, for den blå er SÅ god. Passer på flokken, kalder når den "finder" mad og træder Tante Skrap så fint og forsigtigt.
Nå, men så må jeg se om jeg kan finde et nyt hjem til ham dalmatineren her, for han er bare så fin og meget tam. ::)

Var det noget for en af jer? :)
Mange hilsner
Stinne

sussie

• Gæst
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2009, 14:44 »

sussie

• Gæst
« Svar #13 Dato: 27 Maj , 2009, 14:47 »

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Maj , 2009, 14:53 »
Stinne ...hmmm ..jeg har jo min enlige silketøs gående ...som min hane ignorerer. Men vil han ozz ignorere en RIGTIG nullerMAND. Ved ikk om jeg tør tage chancen..... men ellers er de jo så små så man snildt kunne komme til at lave et lille særskilt bur til dem. Kommer du af og til nord på ???

uuuuuuuuuuuuh..tænke tænke tænke
Med venlig hilsen Søs