Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hobby-hønser melder sin ankomst  (Læst 2871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fru.klein

• Passiv bruger
Ny hobby-hønser melder sin ankomst
« Dato: 24 Maj , 2009, 21:12 »
Hej jeg er ny her, efter vores lille familie endelig har besluttet at udvide med en håndfuld høns. Har stadig ikke helt fundet ud af hvilken slags.. men har da en idé efter at have læst lidt herinde. Men lige et par spørgsmål; hvad betyder det når i skriver; "1,2 bla bla. høne, 1,1,5 bla bla hane.. osv.? og så har jeg slet ikke fundet ud af, hvor man kan købe høns.. (vil gerne have nogle æggelæggende høns) er det virkeligt så svært? (sjælland)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Ny hobby-hønser melder sin ankomst
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2009, 21:18 »
Du kan søge efter høns herinde eller på guloggratis eller dba, desuden er der nogle kredse og foreninger rundt omkring der sælger også.
Når man f.eks. skriver 1.5.7 betyder det 1hane.5høner.7kyllinger
1.5 betyder 1 hane.5høner.
0.2 betyder ingen hane og 2 høner

F.eks. betyder min egen at jeg har 1 hane. 11 høner og 8 kyllinger af racen lys sussex, og 2 kyllinger af racen australorps og en hunkat og en hanhund.
Tegnene gælder vist ikke rigtigt for andet end fjerkræ, men det er en sjov måde at fortælle hvad man ellers har af dyr i husstanden. :)

Velkommen til.  <I
« Senest Redigeret: 24 Maj , 2009, 21:20 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2009, 21:18 »
Velkommen, Fru Klein!  <I

Det første tal er haner, det næste tal er høner, og det tredje tal er kyllinger.  Altså: 1.1.4 = 1 hane, 1 høne, 4 kyllinger.  Man kan selvfølgelig gå videre og dele kyllingerne op i hane og hønekyllinger også ;-)

Undskyld, Lisbeth Kristine, jeg så ikke dit svar.  Det var ikke fordi, jeg syntes, du ikke havde forklaret godt nok.  <G
« Senest Redigeret: 24 Maj , 2009, 21:19 Fra liski »
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2009, 21:17 »
Hejsa og velkommen.
Det er altid skønt når der er en til der er blevet "bidt" af en gal høne :P
1,2,5 betyder en hane to høniker, det tredie tal betyder fem kyllinger. Håber det hjalp lidt :)
Det med høns på sjælland ved jeg ikke noget om, men held og lykke med det :D

hoejberg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2009, 21:21 »
Folk er dejlige ivrige til at fortælle ;D

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Maj , 2009, 21:22 »
Ja det må man sige :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 24 Maj , 2009, 21:23 »
Alle racer høns er æglæggende, for hvordan ville vi ellers kunne lave kyllinger ??

Dog er nogle racer bedre til det end andre. Man kan også drukne i æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Maj , 2009, 21:24 »
Undskyld, Lisbeth Kristine, jeg så ikke dit svar.  Det var ikke fordi, jeg syntes, du ikke havde forklaret godt nok.  <G

Nej det er jo hvad der sker når man trykker "svar" på samme tidspunkt  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2009, 21:26 »
Hej med dig, og velkommen her i Forum!
Jeg er selv rimelig ny her, men har haft høns i ca. 6 år. Det er en stor fornøjelse, for hele familien, at have høns, synes jeg. Man kan ikke undgå at falde i svime over dem, og deres adfærd <C
Mht. til racevalg og hvor man køber, tror jeg er meget individuelt. Hvad søger du, og hvilke behov har du til høns? Store, dværge, kønne, søde, tamme, anderledes.....? Jeg har selv en køn blanding af flere racer, hvoraf kun den ene race laver kyllinger, som vi påtænker at spise, men som sagt, det er forskelligt, hvad man ønsker. Lån bøger om høns på biblioteket, og opsøg erfarne "hønsefolk", så tror jeg du når langt med at finde hvad du søger.
Atter engang, velkommen og held og lykke i "jagten" på høns :D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2009, 21:36 »
Velkommen til! :)

Alle racer høns er æglæggende, for hvordan ville vi ellers kunne lave kyllinger ??

Mon ikke trådstarter mener at hun vil have dem så gamle at de lægger æg, frem for f.eks. daggamle? :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2009, 22:19 »
Også et velkommen fra mig  <I
Du er kommet det helt rigtige sted, der er så mange venlige og hjælpsomme medlemmer her på forum, så du kan få svar på næsten alt.
Høns er fantastiske, de er nok nogle af de mest hyggelige husdyr man kan tænke sig, de går og pludrer, bliver synligt glade når man kikker til dem, leverer noget af den bedste gødning man kan få i haven, er de fritgående, tager de en masse uønskede insekter, og så lægger de de allerbedste æg, man kan få. Jeg kunne nok blive ved lidt endnu med høns' fortræffeligheder, men det finder I alt sammen ud af selv. *o
« Senest Redigeret: 27 Maj , 2009, 08:01 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Maj , 2009, 12:34 »
He he Ja jeg tror godt jeg vidste at alle høns lægger æg, men ja jeg mener nogen der er gamle nok til at lægge æg, så vi ikke skal vente til næste år. Vi må ikke have haner, så skukke høns er vel ikke at foretrække? Vi har nok en tanke om, at det skal være høns der lægger mange æg, og som ikke larmer for meget, og med et begrænset temperament (kan man snakke om tamme høns?) kunne jo være lidt hyggeligt at ungerne kunne få lidt ud af det også. Hvordan de ser ud, tror jeg ikke vi går så meget op i.. og størrelsen.. tja vi har fået lavet hønshus på 3 m2 og en gård på 9 m2, så hvor store og hvor mange.. tja.. hjælp? :-\

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 25 Maj , 2009, 12:47 »
Man kan godt snakke om tamme høns. Altså ikke så man tager den med op i sofaen (ikke jeg i hvert fald ;)) men så de kommer når man kalder eller følger efter én rundt i haven og kommer op på terrassen og tigger. Sådan er mine blevet og det var ikke dem alle der havde været meget i hænder, da vi fik dem. Får man hønsene fra kyllinger er det naturligvis lettere at vænne dem til at være håndtamme end hvis de er større, når man får dem.

Silkehøns, som jeg har, er rigtig gode havehøns. De er ikke for store, er tillidsfulde og lægger selvfølgelig æg. De vil dog gerne skrukke, men så har man jo chancen for at købe lidt rugeæg og så få nogle kyllinger. ;)

Stort velkommen til forum, forresten. <I
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 25 Maj , 2009, 12:59 »
Nu skriver Stinne silkehøns, så vil jeg også fortælle om wyandotter, de findes både i dværg og i stor, de er rolige og tillidsfulde, og også gode havehøns, som render en i hælene og kommer dundrende, når man viser sig.
De lægger mange æg hele året, også om vinteren og uden tilskud af ekstra lys, de fås i et utal af farver, + alle dem ind imellem.
Hvis man skulle få lyst til at købe rugeæg, er de nemme at programmere til at skrukke, og de er gode skrukker og fantastiske kyllingeførere. Jeg tror altid jeg vil have nogle i min hønsegård *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 Maj , 2009, 14:36 »
Det var faktisk også de der dværg Wyandotter, jeg havde læst mig frem til var en god idé, men hvor søren køber man dem, har kigget på dba, og gul&gratis.. men men, er der ikke nogen der mon har nogle kontakter?