Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk på gummiæg - hvor længe  (Læst 5882 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
Skruk på gummiæg - hvor længe
« Dato: 24 Maj , 2009, 20:49 »
Jeg har for nogle dage siden lagt ~130 æg i rugemaskinen, og her i weekenden har en af mine silke-krydsninger lagt sig skruk, og har fået et par gummiæg at "ruge" på.

Jeg kunne godt tænke mig at sætte hende til de kyllinger der kommer fra rugemaskinen (det er første rugning i en stor gammel maskine vi har sat nyt elektronik i - så der vides intet om forventet succesrate). 
De skal så være i en stor hesteboks, og jeg vil også ophænge en eller to varmelamper til de kyllinger som ikke kan være under hønen. 

Jeg har læst på nettet at der er flere der har gode erfaringer med kombinationen af kyllingerfører + varmelampe når der er mange kyllinger, men er der et maksimum ?

Kan hønen ligge skruk på gummiæggene i alle 3 uger, eller skal der ofres nogle rigtige æg til hende ?  Kan hun fornemme at der ikke er liv æggene efter nogen tid ?
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk på gummiæg - hvor længe
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2009, 21:49 »
Kan du ikke bare tage nogle stykker fra rugemaskinen og lægge under hende? Så klækker de jo samtidig, og du risikerer ikke at hun aner uråd omkring æggene.
Hvad siger I andre mere erfarne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2009, 23:29 »
En skruk kan sagtens ligge på gummiæg de næste 3 uger.
Nogen siger at deres skruk har skubbet et æg ud af reden fordi at der ikke var liv i. Uanset hvad folk kommer med argumenter så tror jeg ikke på at hønen kan mærke om der er liv i ægget eller ej. Jeg er helt overbevist om at ægget er blevet skubbet ud ved et uheld.
Men jeg ville da også gøre som Marianne siger. Giv hønen 7-10 af de æg der er i maskinen så klækker de jo samtidig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2009, 12:16 »
Ja, det er en god idé - hvis hun bliver liggende stabilt, så skifter jeg gummiæggene ud med nogle fra rugemaskinen.

Tror I hun vil acceptere de andre kyllinger også ?

www.spisged.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2009, 12:29 »
Ja det tror jeg bestemt, når de er skruk og du lægger dem under når det er mørk, så imorgen når hun vågner ja så er hun bare tilfreds, men hvis det nu er silke du  havde, så kunne du bare gå ned og lægge de kyllinger under som du har, og de vil blivet passet til ug  :D *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2009, 12:34 »
Det er jeg sikker på hun vil, men altså ikke alle 130, jeg har hørt om skrukker, der har haft 22 kyllinger. Du skal nok have en varmeplade og en varmelampe op, hvis de alle skal gå sammen.
Jeg har lige haft en lille dværgwyandot til at ruge maranæg (65 g) og så havde jeg nogle i en maskine, for hun kunne slet ikke ligge på de i alt 11 maran og tre dværgwyandotteæg, det blev til i alt 7 kyllinger, og hun har dem alle nu, de er kun lige klækket her det sidste døgns tid, men der er ingen tvivl om at hun betragter dem alle som sine kyllinger.  !a
« Senest Redigeret: 26 Maj , 2009, 12:38 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2009, 13:23 »
Jeg er bange for at jeg ikke kommer kyllinger ud af alle æggene, omend det kunne være dejligt med så mange kyllinger :o)   Jeg vil lyse æggene torsdag aften og sortere de ubefrugtede fra - og derefter skal vores hjemmegjorte varme og styring vise sit værd ( http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,2915.0.html )

Den pågældende skrukhøne er en krydsning mellem silke og sandsynligvis dværgwyandotte (kommer fra en der hovedsageligt gør i dværgwyandotter)

Hvis hun kun accepterer, lad os sige, 20 af kyllingerne - kan de andre kyllinger så godt gå med hende i hesteboksen ?    Eller vil hun være efter dem ?

www.spisged.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2009, 14:00 »
Det ved jeg ikke nok om, Tue, måske vil det stresse hende? Lad os håbe at der kan komme andre på banen.
Hvis du har mulighed for at programmere flere høns til at skrukke, kan du jo gøre det.
Jeg har nu to gange med stort held haft tre skrukker samtidig. Det er hver gang startet med en, og har så "smittet" nogle flere. Så jeg har taget de æg, der var under den første og fordelt dem under de andre; det har betydet, at de er klækket samtidigt og hønsene har passet alle kyllingerne i fællesskab, sådan i rigtig kollektiv stil. Du kan se billeder af fænomenet i mit galleri.
Det gør ikke noget at hønen ikke ruger i alle tre uger, hvis den nu har fået æg, der er påbegyndt rugning. Hønen betragter rugning som afsluttet når kyllingerne klækker uanset om det sker efter fire uger eller fem dage. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2009, 14:37 »
Hvordan programmere ?   Er det at lægge et på gummiæg i en anden rede og se om der er en der hopper på den ? 

Jeg har fire silkekrydsninger (vistnok med dværgwyandotte), hvoraf den ene er den omtalte, og en anden går med kyllinger lige nu - så der er 2 af slagsen som ikke er "optaget" i øjeblikket.

Derud over har jeg en Orloff-høne som nu i 2 uger har lagt på en rede.  Jeg har to gange forsøgt at sætte hende i et skrukkebur - første gang med 10 rigtige æg, og anden gang med gummiæg, men begge gange er hun gået af reden (og været helt vild - smadrede 3 æg første gang) efter nogle timer. Men så snart hun er kommet tilbage til de andre ligger hun sig skruk på den samme rede og rør sig ikke ud af flækken, til trods for at jeg fjerner alle de æg, som de andre høns lægger under hende.     
Orloff skulle dog ikke være en god skrukke-race (hvorfor jeg skaffede mine silkekrydsninger) 

www.spisged.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2009, 14:46 »
Gummiæg er sikkert fint, jeg bruger golfbolde, en otte stykker i en af rederne, så har jeg mindst en skruk indenfor få dage. Hvad er der i vejen for at orloff-damen ligger i hønsehuset?
Det har jeg gjort to gange, og det er gået fint, man skal bare have en blyantstreg rundt om rugeæggene, så man kan fjerne de friske æg hver dag.
Det vil vel også være fint at få afkom fra netop hende? Måske kan man nedarve de gode rugeegenskaber?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2009, 21:14 »
Problemerne med Orloff'en er at den rede hun ligger på er 60-70 cm over gulvet, men den kan jo bare sættes ned, men mest af alt at jeg ikke har den store tillid til hendes stabilitet.

Jeg vil prøve at sætte hendes redekasse ned på gulvet og se om hun accepterer det, og se om jeg kan fremnarre nogle flere skrukker ved hjælp af de kunstige æg.

www.spisged.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2009, 23:03 »
Når mine skrukker har ruget i de reder, der er højt oppe, har jeg ladet dem ligge, og så når den første kylling var klækket, har jeg "redt op" til dem i et hjørne på gulvet, og lagt kylling og æg der. Når først kyllingen er der, og pipper, skal skrukken nok blive der også.
Mht. hendes stabilitet, tja, har det måske noget at gøre med at hun bliver sur over at du flytter med hende?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tue Diemer

• Passiv bruger
    • Vores hjemmeside
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2009, 10:01 »
Mht. hendes stabilitet, tja, har det måske noget at gøre med at hun bliver sur over at du flytter med hende?
Ja, det kan jeg da godt forstå hun er træt af, men silkekrydsningerne finder sig i det, og det er nok derfor jeg har større tillid til dem - der skal mere til at få dem til at forlade æggene.

www.spisged.dk