Jeg ved, at de, der udstiller store racer som Orpington og Australorps allerede begynder at ruge i januar. Ellers er de ikke udvokset til udstillingssæsonen i november og fremefter. Store racer ér langsomme i udviklingen. Der er en grund til, de har tabt total terræn i industrien til de hybrider, hvor jeg har oplevet nogle, stadig sige piplyde som kyllinger, efter de var gået i æglægning... De bliver presset helt uhyrligt via disse syge avlsteknikker, der anvendes i storproduktionen.
Der er med stor sandsynlighed ikke noget i vejen. Nu har jeg i mange år vænnet mig til kun at udruge mine urdværge, Hollandske Dværge og Sebright. De små nips er ret hurtigt kønsmodne og udvoksede. I år har jeg udruget både store wyandotter og Cremefarvet Legbar. Er du så færdig, hvor er de længe om at blive "voksne". Når man er vant til de små hurtige, har jeg også skævet til kalenderen flere gange i min undren over, om det nu også kan passe, at de er så lang tid om at blive kønsmodne. Men sådan er det bare.