Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder mine høns at ligge æg.  (Læst 2821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederik Andersen

• Passiv bruger
Hvornår begynder mine høns at ligge æg.
« Dato: 05 Oktober , 2017, 18:45 »
Hej alle,

Har 5 Bielefelder høns og en hane, har haft dem siden ug 25 hvor vi købte dem som store kyllinger vil tro de har været 12- 14 uger.
De får æglægningspiller, hvede og byg samt en masse grønt + de går frit i haven.
Hvornår skal jeg forvente de begynder og ligge æg, de kan vel ikke alle være golde så de ikke ligger æg, hvis en høne ellers kan være dette.
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2017, 18:48 Fra Frederik Andersen »

Offline Maria2aaen

• Bruger
Sv: Hvornår begynder mine høns at ligge æg.
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2017, 14:23 »
Som regel begynder æglægning omkring 5-6 mdr. alderen for de fleste racer. Jeg har prøvet et par stykker som startede allerede ved 4,5 mdr. men det er sjældent. Kyllingerne du har købt kan sagtens have været yngre end du troede, da du fik dem. De er vel fuld befjerede ved 8 uger. Hvis ikke du har en klække-dato, er det svært at se forskel på fx 2 mdr. og 3. mdr. En anden mulighed, som også er meget sandsynligt, er at de lægger æggene forskellige steder i haven... Mine unghøner i år er slemme til IKKE at gå i redekasserne  /d Så jeg har godt nok lidt svært ved at finde de unges æg lige for tiden. Du kan prøve at holde dem inde i hønsegården eller et andet mindre overskueligt areal i en uges tid, og så se om ikke der begynder at dukke æg op...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2017, 19:57 »
Jeg har købt nogle orpinton kyllinger i Maj måned i år, de er nu 6 / 7 mdr gamle.Kyllingerne skulle være fra d. 2 April og fra d.28 April

Der er ingen af dem der er begyndt at lægge æg endnu, jeg kan heller ikke se om der er nogle kokke iblandt dem, der er ingen der galer.

Hvornår kan jeg forvente æg ?  De får fuldfoder (til æglægningshøns )  De har lys i hønsegården, og de går ude og hygger sig dagen lang.

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2017, 00:59 »
Jeg ved, at de, der udstiller store racer som Orpington og Australorps allerede begynder at ruge i januar. Ellers er de ikke udvokset til udstillingssæsonen  i november og fremefter. Store racer ér langsomme i udviklingen. Der er en grund til, de har tabt total terræn i industrien til de hybrider, hvor jeg har oplevet nogle, stadig sige piplyde som kyllinger, efter de var gået i æglægning... De bliver presset helt uhyrligt via disse syge avlsteknikker, der anvendes i storproduktionen.

Der er med stor sandsynlighed ikke noget i vejen. Nu har jeg i mange år vænnet mig til kun at udruge mine urdværge, Hollandske Dværge og Sebright. De små nips er ret hurtigt kønsmodne og udvoksede. I år har jeg udruget både store wyandotter og Cremefarvet Legbar. Er du så færdig, hvor er de længe om at blive "voksne". Når man er vant til de små hurtige, har jeg også skævet til kalenderen flere gange i min undren over, om det nu også kan passe, at de er så lang tid om at blive kønsmodne. Men sådan er det bare.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2017, 07:58 »
jeg har 2 barneveldere som er 34 uger og de er heller ikke begyndt at lægge æg endnu. Hanen som også er 34 uger har galet og jagtet damerne i lang tid. Så der er åbenbart stor forskel på haner og høner
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2017, 07:35 »
Hvis de går ude i haven frit hele dagen, tror i så ikke de  lægger deres æg derude et sted?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 Oktober , 2017, 07:51 »
min tanke har gået på om jeg måske ikke kan se forskel på deres æg og de andre, for de lægger alle brune æg. De andre er 6 lohmann. Nogle af lohmannerne er i fældning. så måske er det der jeg skal finde ud af det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2017, 08:15 »
Hvis de går ude i haven frit hele dagen, tror i så ikke de  lægger deres æg derude et sted?

De går i en stor indhegning, og nej de lægger ingen æg uden for, har en hvid høne af ukendt race, der lægger grønne æg, og den lægger fint æg i redekassen

Offline Benedicteoe

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 November , 2017, 23:24 »
Hejsa😊

Jeg har samme problem , har fire wyandotter i stor race fra april som ingen æg ligger og to på et år som har været i fældning siden jeg hentede dem i september

De får også alt det foder du beskriver og grønt hver dag, er lidt frustreret over hvad det kan være, og glemte at nævne at de også har ekstra lys om morgen

Nogen der så ved hvad der kan være i vejen ?

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 November , 2017, 01:10 »
Hejsa😊

Jeg har samme problem , har fire wyandotter i stor race fra april som ingen æg ligger og to på et år som har været i fældning siden jeg hentede dem i september

De får også alt det foder du beskriver og grønt hver dag, er lidt frustreret over hvad det kan være, og glemte at nævne at de også har ekstra lys om morgen

Nogen der så ved hvad der kan være i vejen ?

Der er ikke noget i vejen. Store wyandotter er langsomme. Når de går i fjertab stopper æglægningen til de igen er fuldfjerede. Det er voldsom energikrævende at skifte en hel fjerdragt. De har ikke energi til både at danne nye fjer og lægge æg. Jeg har nogle gange oplevet hybrider, der lagde æg selvom de var gået i fjertab. Men der er også en grund til, de ofte slidt i stykker efter et års æglægning.

Offline Benedicteoe

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 November , 2017, 07:49 »
Tak for svaret Margrethe 😊

Jeg vidste godt at fældningen ville være lig med nul æg, jeg ved bare at to af dem fra april var begyndt at lægge æg da jeg købte dem i september og nu er vi i november og stadig uden æg

Og vi kan jo næsten ikke vente med at smage vores egne æg 😊

Offline Finn Storgaard

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 November , 2017, 11:55 »
Der er så mange faktore der spiller ind på hvorfor og hvornår æglægningen starter. Har også store Wyandotter. Jeg har fået kyllinger fra 3 forskellige haner, klækket 8 marts. Alle mødrene til kyllingerne er efter same hane. De er delt op i 3 identiske hønsehuse/gaarde. Får same foder, lys på same tid. En af flokkene har lagt æg I en månede, og flokken ved siden af er slet ikke startet endnu. Jeg formoder at når de ydre rammer er stort set identiske, ja så må det være de arvelige egenskaber der spiller ind. jeg ved det ikke, jeg kan kun gætte.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #12 Dato: 03 November , 2017, 12:03 »
Interessant iagttagelse!

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 November , 2017, 14:19 »
juhu vi fik første æg i går efter næste 3 uger uden æg. De gamle er i fældning og de unge er ikke startet endnu. Men ud fra størrelsen på ægget, vil jeg gætte på at det er en af de unge som er startet. Jeg er sikker på at det er lyset om morgenen som har fået sat dem i gang. Ellers tror jeg vi skulle have ventet længe endnu! Håber blot det fortsætter og de øvrige også snart kommer i gang /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline MS9870

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 November , 2017, 08:48 »
Mine kyllinger fra maj har lagt æg i knap en måned, ca de var omkring 5 mdr.  :)