Så skete det endelig: Projekt Plejecenterhøns blev til virkelighed ved en indvielsesfest i går

. Hønsene flyttede ind tirsdag så de kunne overvinde den værste generthed inden de skulle på arbejde. Vi endte med at købe nogle hønniker af hybrid-oprindelse. Der var syv forskellige farver - og så kendte de hinanden.
Der mødte over 100 deltagere op til festen. Områdelederen (selv hønseejer og Forum-medlem) holdt en fin tale, hvorefter hønsehusbyggerne (frivillige, der har lagt meget energi i at bygge et MEGET flot hus) og de kommende hønsepassere fik hver en gavekurv. Personalet fra "Aktiviteten" optrådte derefter sammen med deres brugere - de havde dannet et guitar-akkompagneret Hønsekor, der gik til den med "Poul sine høns....", "Hvad har du i din kurv i dag....", "De lægger æg nu, i lange baner...." osv. Ikke et øje var tørt

! Så blev vinderne af hønsenavnekonkurrencen belønnet med hver en æske Guldæg (chokolade), - og omsider blev hønsenavnene afsløret: Trine, Gitte, Putte, Perle, Trunte, Helle og Rikke

. Derefter overgik festen til kaffedrikning med indtagelse af Hønsekage som én af de administrative medarbejdere havde fremstillet. Bradepandekager i store mængder med fin kulørt glasur og en hønsetegning på hver! Socialudvalgsformanden og den lokale avis var mødt op og der blev taget utallige billeder. Jeg glemte desværre mit eget kamera i forvirringen. Det var dejligt og overvældende at der kom så mange for at fejre at der endelig er kommet husdyr på plejecenteret. Jeg har fået meget ros for projektet men det, der gjorde mest indtryk, var faktisk at en ældre, altid trist, kvindelig beboer kom hen til mig efter festen og takkede fordi jeg ville give beboerne sådan en glæde i deres sidste år

. Hun ville tage mig med i sin aftenbøn - og hvem har ikke brug for det

. Faktisk meget rørende. I dag er vi så på forsiden af Folketidende. Og på side 4 og 5. Og min opfordring til at nærområdet meget gerne må deltage i livet på plejecentrene i kommunen for at bringe lidt mere liv ind til beboerne - det er meget flot citeret på forsiden. Allerbedst var det måske om aftenen da nogle af vores private venner insisterede på at besøge hønsene - og vi kørte ud til Bakkehuset. To beboere havde sat deres stole ud på deres terrasser og sad der og så på høns. En beboer var ude med rollatoren og vise den besøgende datter hønsene. Og de majs, jeg havde taget med til hønsene havde stort set ingen interesse - de var stopmætte. Hønsekage, mon?

- og hovsa, mandag kommer socialministeren på besøg. Sig ikke, at der mangler opmærksomhed på vores høns

.