Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns kan bo i dette hus? Forslag på racer mm.  (Læst 12306 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline demi

• Bruger
Hej alle sammen,

Nu er vi snart klar til at give os ud i livet som hønseejere, og har så fundet vej in på jeres dejlige forum. Sikke en guldgrube af information!

Vores hønsehus blev købt som samlesæt for over to år siden, da vores lokale byggemarked havde halv pris på deres luksusmodel, men hønseprojektet er siden blevet lagt på is, da vi selv lige var kommet i hus. Nu er tiden så kommet at tage det næste skridt, og vi er godt i gang med at lave hul til fundamentet.

Hønsehuset vi købte kan ses her: http://sta.sh/21jang184l69

I beskrivelsen står det at der kan bo 7-8 høns. Det tror jeg ikke helt på, så jeg vil spørge jer, hvad i synes om et hold på 3-5 damer i almindelig størrelse? Hønsehuset skal primært bruges til overnatning og som rævesikker zone.

Jeg har regnet mig frem til at der vil være ca 2 m2 gulvoverflade inde i huset, og ca 4 m2 i den overdækkede voliere nedenunder. Jeg har ikke eksakte mål på husets vægge, men skønner at de vil være ca 1 m høje på det laveste, og 1,35 m på det højeste punkt.

For at få det meste ud af de to meter gulvareal, har jeg tænkt mig at placere siddepind(e) og møgbræt ovenfor indgangen, samt at lave en isoleret redekasse som kan monteres udvendigt på lågen, i stedet for indvendigt. Foderautomaten vil jeg hænge op i en snor indendørs og vandautomaten vil jeg have til at stå udendørs, med mindre at der er frostgrader. Nedenunder hønsehuset vil der også være sand eller jord så at hønsene kan støvbade.

I dagtimerne vil hønsene have tilgang til et 585m2 stort indhegnet areal med blandet vegetation, store sten og en åben staldbygning som igennem mange år har huset en håndfuld heste og æsler. Staldbygningen som sådan duer ikke som hønsehus, men det har et stort tag med stort udhæng, og jeg tror at hønsene vil blive rigtigt glade for at gå der og hygge sig, når der er dårligt vejr. Hønsehuset kommer til at ligge tæt på staldbygningen, og min plan er at sætte net rundt om hele molevitten (67m2), sådan at hønsene også kan gå der i tilfælde af fugleinfluenza.

Jeg har tilføjet nogle billeder i mit galleri som viser de omgivelser som hønsene vil kunne boltre sig i.

Da det er et færdighus så er det selvfølgeligt ikke perfekt, selvom det blev solgt som en helhedsløsning som kun skal have en omgang maling. Derfor vil jeg prøve at lave en del udbedringer:

Vinyl på gulvet og møgbræt for nemmere rengøring.
Siddepind og møgbræt ovenfor indgangen samt udvendig redekasse for maksimal plads
Isolering og indvendig vægbeklædning
Ventilation
Evt. større vindue(?)
Volierenet i stedet for hønsenet til hønsehuset (90 cm hegn med 10x10 maskestørrelse rundt om udearealet)
Vindfang da lemmen kommer til at dreje mod vest.

Da der ikke kan være ret mange høns på 2m2  hønsehus, og vi bor lige op mod et sommerhusområde, vil jeg undvære hanen, og i første omgang kun holde en håndfuld hønniker for deres ægs skyld.

Jeg kunne godt forestille mig at flokken var sammensat af forskellige mellemstore racer, gerne med en eller to Easter eggers. På nuværende tidspunkt blæser det tit en halv pelikan ude på marken, så jeg påtænker robuste allrounders med lille kam eller rosenkam. De skal helst være rolige og nemme at håndtere. De må ikke være alt for flyvske (90 cm hegn) og der er heller ikke brug for at de skal være højt præsterende æggelæggere.

Hvad synes I? Lyder det som en god plan, og kan I anbefale nogle passende racer?
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2017, 20:32 Fra demi »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange høns kan bo i dette hus? Forslag på racer mm.
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2017, 10:39 »
I Danmark er det tilladt at have 13 høner af hybrid størrelse (ca. 1½-2 kg.) pr. m2 pladsn (burhøns).
Hvilket vi selvfølgelig ikke skal stræbe efter, så du har helt ret i at 2 m2 ikke er meget plads.
Men når de også kommer til at kunne gå helt frit hjælper det jo på, dog skal man altid regne med at have godt med indendørs plads, hvis eller når vi igen rammes af fugleinfluenza og FVST giver et påbud om at høns skal holdes under tag- og sådan et påbud kan varer i lang. Det sidste påbud varede i knapt 5 måneder og rigtigt mange døjede med mistrivsel (sygdom, fjerpilning, ja endda kannibalisme) hos deres høns, da pladsen simpelthen var for lille.

Så jeg vil måske kun sige 3-4 høner, hvis det skal være stor race. Eller overvej evt. dværghøns, da mange af dem faktisk ikke er så små endda og endvidere også kan bruges til både æg og kød. Og ja, så s..... og æder de jo heller ikke så meget, som de store gør.

Angående racer så findes der jo et utal af dem. Og de deles op i let og svær. Lette racer er mere livlige og kan være flyvelystne. De fleste af dem lægger hvide eller gullige æg. Lige med undtagelse af araucana, engelsk araucana og cream legber.
De svære racer lægger brunlige, beige æg i varierende nuancer, dog med undtagelse af dorking, som lægger hvide-
Tag evt. på racesafari her: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for der er alle dem, som pt. er med i vores Skandinaviske Fjerkræ Standard + der er en lille beskrivelse af racerne og deres æg.

Eastereggers er det engelske navn for krydsnings høns og de svarer til de høns, som industrien/forhandlerne kalder grünlggere og private kalder grønlæggere.

Af racer med rosenkam, der er jo bla. wyandotten, som både findes i stor og dværg og som er en yderst god kombi race (æg og kød).
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2017, 10:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2017, 14:40 »
Mere end 3 høns ville jeg ikke byde sådan et lille hus og så lidt gårdplads. Ville bygge en meget meget større gård til dem som det første. Eller lade dem gå frit i løbet af dagen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2017, 17:00 »
Citat:
I dagtimerne vil hønsene have tilgang til et stort indhegnet areal med blandet vegetation, store sten og en åben staldbygning som igennem mange år har huset en håndfuld heste og æsler. Staldbygningen som sådan duer ikke som hønsehus, men det har et stort tag med stort udhæng, og jeg tror at hønsene vil blive rigtigt glade for at gå der og hygge sig, når der er dårligt vejr. Hønsehuset kommer til at ligge tæt på staldbygningen, og min plan er at sætte net rundt om hele molevitten, sådan at hønsene også kan gå der i tilfælde af fugleinfluenza.
Det lyder til at der bliver masser af tumleplads i dagtimerne.  :) hvor mange m2? Men husk i tilfælde at fugleinfluenza skal der være tag over hvor hønsene går fra hønsehus til staldbygning.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline demi

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2017, 18:52 »
Citat:
Det lyder til at der bliver masser af tumleplads i dagtimerne.  :) hvor mange m2? Men husk i tilfælde at fugleinfluenza skal der være tag over hvor hønsene går fra hønsehus til staldbygning.

Tak Egon,
Jeg har lige regnet efter. I dagtimerne vil hønsene have tilgang til 585m2 græsareal og 67m2 overdækket areal (herunder 18m2 åben stald). I alt ca 650m2 indhegnet areal.  ;D
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2017, 20:19 Fra demi »

Offline demi

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2017, 19:10 »
Mere end 3 høns ville jeg ikke byde sådan et lille hus og så lidt gårdplads. Ville bygge en meget meget større gård til dem som det første. Eller lade dem gå frit i løbet af dagen.

Jeg er enig med dig om at 2m2 hønsehus + 4m2 hønsegård normalt ville være alt for lidt, hvis hønsene altså KUN skulle gå der hele tiden. Dette vil dog ikke være tilfældet hos mig, da mine høns vil have tilgang til ca 650m2 indhegnet areal i dagtimerne. Selv i tider med fugleinfluenza vil de have tilgang til 67m2 overdækket areal som inkluderer en åben staldbygning på 18m2. Hønsene vil kun være begrænsede til det lille hønsehus om natten.

Offline demi

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2017, 20:17 »
I Danmark er det tilladt at have 13 høner af hybrid størrelse (ca. 1½-2 kg.) pr. m2 pladsn (burhøns).
Hvilket vi selvfølgelig ikke skal stræbe efter, så du har helt ret i at 2 m2 ikke er meget plads.
Men når de også kommer til at kunne gå helt frit hjælper det jo på, dog skal man altid regne med at have godt med indendørs plads, hvis eller når vi igen rammes af fugleinfluenza og FVST giver et påbud om at høns skal holdes under tag- og sådan et påbud kan varer i lang. Det sidste påbud varede i knapt 5 måneder og rigtigt mange døjede med mistrivsel (sygdom, fjerpilning, ja endda kannibalisme) hos deres høns, da pladsen simpelthen var for lille.

Tak for dit velformulerede og meget informative svar, Lene!

Nej, sådan nogle kummerlige leveforhold som de stakkels fugle (og andre dyr) bydes indenfor industrien vil vi bestemt ikke fremme!!! Med hensyn til fugleinfluenza så er jeg ikke bekymret over, at mine høns vil komme til at lide i den tid som de ikke kan benytte det græssede område på 585m2. Takket være den gamle hestestald med overhæng, så vil de stadig have 67m2 at boltre sig på om dagen når jeg har sikret den mod vilde fugle.

Citér
Så jeg vil måske kun sige 3-4 høner, hvis det skal være stor race. Eller overvej evt. dværghøns, da mange af dem faktisk ikke er så små endda og endvidere også kan bruges til både æg og kød. Og ja, så s..... og æder de jo heller ikke så meget, som de store gør.

Angående racer så findes der jo et utal af dem. Og de deles op i let og svær. Lette racer er mere livlige og kan være flyvelystne. De fleste af dem lægger hvide eller gullige æg. Lige med undtagelse af araucana, engelsk araucana og cream legber.
De svære racer lægger brunlige, beige æg i varierende nuancer, dog med undtagelse af dorking, som lægger hvide-
Tag evt. på racesafari her: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk for der er alle dem, som pt. er med i vores Skandinaviske Fjerkræ Standard + der er en lille beskrivelse af racerne og deres æg.

Jeg ville foretrække fuld størrelse høns fremfor dværghøns. Dels, fordi at de lægger større æg og er mindre flyvske (udover det at nettet rundt om marken er af 10x10 cm maskestørrelse), men også fordi at vi har mange katte i området. Især en fra nabolaget (en abbessinierkrydsning) har udmærket sig som en meget effektiv og dedikeret jæger af fugle og gnavere. Jeg har enda set hende smide sig en meter op i luften i et førsøg at få ram på fasangokken her i vinter... :o

Citér
Eastereggers er det engelske navn for krydsnings høns og de svarer til de høns, som industrien/forhandlerne kalder grünlggere og private kalder grønlæggere.

Tak for dit link. Jeg har allerede kigget lidt på siden tidligere her idag. Den virker som et godt sted til at danne sig et hurtigt overblik af mulige kandidater til mit kommende hønsehold. :D
Er grønlæggere så hybrider eller krydsnings høns? Det som stod at læse omkring hybrider på hjemmesiden lød jo ikke umiddelbart positivt...

Citér
Af racer med rosenkam, der er jo bla. wyandotten, som både findes i stor og dværg og som er en yderst god kombi race (æg og kød).

Jeg er temlig sikker på at wyandotter vil være med på holdet. ;D

Offline demi

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Maj , 2017, 01:05 »
Hej igen!

Her kommer lige en lille opdatering af vores påbegyndte hønse-projekt. :D

Min kæreste er nået rigtig langt med gravearbejdet til fundamentet, og nogle steder har hullet nået fuld dybte. Dog er der nogle store granitsten som driller rigtig meget. (se billeder)

I mellemtiden har jeg gravet efter forskellige informationer her inde på forummet. Jeg har også kigget nærmere på ”samlevejledningen” til vores hønsehus, og har gjort mig tanker omkring ændringer på designet, for at give hønsene mere plads indendørs. Ændringerne vil udvide hønsehuset med 1m2, så det samlede areal vil være på 3m2 i stedet for 2m2. Udvidelsen har også den fordel at der vil komme en ekstra låge til som kan stå på klem når der er varmt vejr. :D

Jeg har også drejet rundt på hønsehuset, sådan at lemmen vil være bedre beskyttet. Vi får vind fra alle retninger, dog mest fra vest. Den gamle staldbygning lige ved siden af hønsehuset skærmer af for østenvinden. Nedenunder hønsehuset i den seks-kantede sandkasse vil jeg tilføje noget pileflet, så at der også afskærmet for vinden på 3 sider.

Jeg har prøvet at finde en god måde, hvorpå jeg kunne passe ind et møgbræt, men har ikke haft det store held med det grundet husets form. Der kan sagtens monteres et fast bræt, men så ville der ikke være tilgang når jeg har brug for at kunne kravle ind i huset for og kalke vægge etc. Jeg har overvejet en møgkasse på ben, men så tror jeg at hønsene ville bruge rammen som ekstra siddepind, og så ville en del af klattene alligevel ende op på gulvet... I sidste ende måtte jeg droppe det. 

Jeg har tilføjet en tegning af hønsehuset. Er det nogen som kan hjælpe mig med forslag på placering af ventilation? Jeg har læst at der skal vare et sted hvor den friske, kolde luft kan komme ind, og så et sted hvor den gamle, varme luft kan slippe ud.

Den højeste punkt er midt i huset, så det vil vare placeringen for udluftningen. Hvor skal jeg så montere ”indsuget”, så at hønsene ikke får træk?

Tidligere bud på antal høner som kan bo i dette hus (den gang 2m2) har ligget på 3-4 høner. Med det nye design håber jeg at 5-6 høner vil være i orden? I dagtimerne vil de ha tilgang til 67m2 overdækket areal og 585m2 græsmark.

Venlig hilsen

Michelle
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2017, 13:01 Fra demi »

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 Maj , 2017, 12:44 »
Hej..... Nej jeg synes du skal bevarer de oprindelige  byggeplaner. Som huset er købt. Med et mindre sove hus.  Jeg har også sådan et 6 kanthus/gård. Vi valgte Dog at tegne og bygge den selv(størrere og lidt anderledes) Vores er 280m. Bred. Her har vi 5 høns. Vores hus er kun på de 3 stolper(og midtstolpen=4) altså halvdelen af jeees oprindeligt (altså ca 180x180). Derii har vi sat, 2 sovepinde og 2 redekasser. Vores høns er der, KUN om natten, og klumper sig sammen på en' siddepind. Så masser af plads, i huset. Du har tværtimod brug for plads i gården, i fuld stå højde når du skal gøre rent derinde. I gården har jeg også sat en sidde pind op. Den bliver flittigt brugt til et lille hvil... og grus i bunden af gården. Derudover har vi sat et stort hegn rundt om gården så de har ekstra plads, og adgang til græs. Det fungerer og trods den "trænge" plads i hus og gård, havde jeg glade høns under fugleinfluenzaen. Ingen problemer af div. Art... kun overflod af æg fra dec..👍😁 dog havde vi kun 4 høns der....😊🐓 desværre kan jeg ikke indsætte billeder... jeg har lånt en øko bog hvor der stå lidt om mindste plads. -6 øko høns pr m2 hus og 4 m2 gård. Derudover adgang til græs ca12 m2.
Dinekommer også i haven. -Så tænker jeg det er fint. Ved godt at fugleinfluenzaen helt sikkert kommer igen. Men så er der 2 muligheder... byg noget ekstra midlertidigt, eller slagt et par dyr...
jeg har overvejet om der bagtil evt kunne bygges et fag el to. Og evt redekasserne udvendigt. Giver da lidt mere plads.. Vi bor i alm villakvarter så alt må være lidt mindre end på en gård m kæmpe have, desværre.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2017, 13:39 »
Mht. Udluftning har vi ikke lavet nogen. Og det er nødvendigt. Dog er vores ikke helt tæt i stolpehjørnerne, hvor plade og stolpe mødes(med vilje).. Men det er ikke nok...
jeg er også i tvivl om hvor de skal sættes men tror jeg laver 2 oppe under taget en på hver side....? Er godt nok svært at forklarer....
Vores gård er 6 kantet. Huset 4 kantet men trukket som et harlekin tern..? Så udluftning på de 2 sider i gården....
Mht. Møg bræt har jeg heller ikke fundet en super løsning... i starten lagde jeg bare 2 små plader, m lidt spåner på. Nu forsøger jeg, at lægge en opsprættet pose under med 4 sten i hjørner. Det kan lige rystes ned i kompost spand og posen kan bruget igen nogle dage... tja...
Mht vind har jeg lavet et lille vindfang, som kun sættes op om vinteren, lige inden for lemmen. 👍 Det virker, 
Vores pinde i huset er sat på med hasper, så de kan tages ned når der skal gøres rent i huset👍😁
Med din inde og udeplads, ville jeg godt turde ha 6 høns.. men igen v fugleinfluenza måske kun 3-4.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline demi

• Bruger
« Svar #10 Dato: 09 Maj , 2017, 13:48 »
Tak for dine gode indskud, Majbrittbo.

Jeg er igang med at skrive et svar, men det tager lidt længere, da Dansk ikke er mit oprindelige sprog og jeg ofte kommer til at sidde fast midt i teksten.  ::)
Jeg har tænkt mig at lave en overdækket sluse som skal hægtes på mellem hønsegården og den åbne staldbygning med overhæng når der igen er influenza-tider. Så hønsene vil stadig ha tilgang til 67m2 udvidet hønsegård i dagtimerne.

Venlig hilsen

Michelle
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2017, 15:57 Fra demi »

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #11 Dato: 09 Maj , 2017, 13:58 »
Selv tak..😊 Ahhha tænker du kan ha mange høns der... de skal jo stort set kun sove der, og med alt den ekstra plads😊😊😊
Med 2 sove pinde eller3? Kan der nok være 4-5 høns på hver pind... når nu de har alt den anden plads ved siden af😁 Har kun selv haft høns et år.
Men vores trives og er glade, rimelig "tamme" og trygge. Tror de har 35-40m2 i alt?? Hus/gård, Græs og en skråning med ukrudt, jord og lidt træer mm..

Offline demi

• Bruger
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2017, 14:37 »
Hej..... Nej jeg synes du skal bevarer de oprindelige  byggeplaner. Som huset er købt. Med et mindre sove hus.  Jeg har også sådan et 6 kanthus/gård. Vi valgte Dog at tegne og bygge den selv(størrere og lidt anderledes) Vores er 280m. Bred. Her har vi 5 høns. Vores hus er kun på de 3 stolper(og midtstolpen=4) altså halvdelen af jeees oprindeligt (altså ca 180x180). Derii har vi sat, 2 sovepinde og 2 redekasser. Vores høns er der, KUN om natten, og klumper sig sammen på en' siddepind. Så masser af plads, i huset. Du har tværtimod brug for plads i gården, i fuld stå højde når du skal gøre rent derinde. I gården har jeg også sat en sidde pind op. Den bliver flittigt brugt til et lille hvil... og grus i bunden af gården. Derudover har vi sat et stort hegn rundt om gården så de har ekstra plads, og adgang til græs. Det fungerer og trods den "trænge" plads i hus og gård, havde jeg glade høns under fugleinfluenzaen. Ingen problemer af div. Art... kun overflod af æg fra dec..👍😁 dog havde vi kun 4 høns der....😊🐓 desværre kan jeg ikke indsætte billeder... jeg har lånt en øko bog hvor der stå lidt om mindste plads. -6 øko høns pr m2 hus og 4 m2 gård. Derudover adgang til græs ca12 m2.
Dine kommer også i haven. -Så tænker jeg det er fint. Ved godt at fugleinfluenzaen helt sikkert kommer igen. Men så er der 2 muligheder... byg noget ekstra midlertidigt, eller slagt et par dyr...
jeg har overvejet om der bagtil evt kunne bygges et fag el to. Og evt redekasserne udvendigt. Giver da lidt mere plads.. Vi bor i alm villakvarter så alt må være lidt mindre end på en gård m kæmpe have, desværre.

Tak for dit indput, Majbrittbo.

Du har absolut en pointe i at det nye design ville medføre en stor ulempe i form af manglende ståhøjde, især når der skal renses grundigt nedenunder i sandkassen. Samtidig synes jeg at tilbygningen ville tilføje nogle positive aspekter for hønsene som måske ville opveje, at jeg en gang imellem vil blive nødt til at kravle ind under deres hus.

De fordele som jeg ser med tilbygningen er:
 - 50% mere plads (hvis de nu alligevel hellere vil blive indendørs i dårligt vejr)
 - god afstand fra hønsenes siddepind/toilet og deres foderautomat (+ vandautomat om vinteren)
 - lysindfald ved foderautomaten
 - enkellåge som kan åbnes i læ for vinden, når der skal renses skiftes mad/vand i tilbygningen. Denne låge vil så også kunne sættes i hak på varme sommerdage.

De ulemper som jeg ser med tilbygningen er:
 - mere omfattende byggeprojekt
 - mindre nemt at holde rent (især nedenunder)

Jeg kunne lave om på  hønsestigen, sådan at den kan fjernes når jeg skal rense inde i gården. Det ville i hvert fald hjælpe og give mig mere råderum, selv hvis der kun er et hjørne tilbage af gården med fuld ståhøjde.

Hvad tror du om det? Kunne det være en god kompromis, eller narrer jeg kun mig selv, og det ville ikke komme til at fungere i praksis?

Hvor højt er gulvet i dit hønsehus når du skal tilgå det udefra?

Venlig hilsen

Michelle
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2017, 16:06 Fra demi »

Offline demi

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2017, 15:53 »
Ahhha tænker du kan ha mange høns der... de skal jo stort set kun sove der, og med alt den ekstra plads😊😊😊
Med 2 sove pinde eller3? Kan der nok være 4-5 høns på hver pind... når nu de har alt den anden plads ved siden af😁

At man kan er jo ikke ensbetydende at man skal. Hønsene skal jo stadig trives om natten og have et sundt indeklima. Flere høns på pinden skider jo meget mere, hvilket hurtigt giver fugt og lugtgener. Sygdomme eller utøj ville også hurtigere spredes. Nej, hvis vi på et senere tidspunkt finder ud af, at vi gerne vil holde flere høns, så skal der yderligere et hønsehus til! ;D

Venlig hilsen

Michelle
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2017, 15:57 Fra demi »

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #14 Dato: 10 Maj , 2017, 09:31 »
😊😁 Hvorfor vil du fodrer i huset?
Jeg har vandet hængene bare under tag og maden under sovehuset, her er trygt og de kan stå i tørvejr og holde øje. Vores bruger kun huset til at sove og lægge æg. ellers ikke. Heller ikke i dårligt vejr. Om vinteren har du brug for varmeplade uanset hvor du har vandet. Og bedst et nemt tilgængeligt sted. Da vandet jo ofte skal skiftes.
Hvis du fodrer inde, tænker jeg: der bliver et rend frem og tilbage op og ned og de sviner,(har læst et sted de skider hvert 15 min) og meget kommer der ihvertfald. jeg ville fodrer et sted der er nemt tilgængeligt. Tror jeg fylder min 6 litters fodder 3 gange på 14 dage ca. Og vand lidt oftere. Høns fryser ikke som os😊
Hønsestigen til at flytte nemt ville være en god ide. Min er med skruer og kan også tages af men ikke hurtigt og nemt... og det er rart når der skal rives klatter væk...
Jeg overvejer også en ekstra låge... det vil lette v rengøring mm. Har allerede krog på så den kan stå på klem til udluftning i fler hak...
bliver spændene. 😊
mit hus er hævet  1 meter over, dog ligger vores på en skråning hvor der er lavet højbed, huset er så tilpasset højbedet og har derfor realt kun 70 cm højde under huset. jeg kan ikke indsætte billeder da de er for store og ikke kan ændre str. På min tlf...