Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønner hakker hanen  (Læst 6260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
Hønner hakker hanen
« Dato: 20 November , 2016, 11:31 »
Hejsa.

Her efter vi skal holde vores høns inde er der nogen hønner der er begyndt at hakke vores hane nede ved halefjerene så han bløder.

De har faktisk masser af plads. ca 2 stk pr. m2 og sandbad og masser af strøelse at gå og rode i.

Hvad gør vi ?  Kan vi give ham en forbinding af gasebind på ?  Vi har ikke mulighed for at adskille ham fra de andre.

Mvh

Sonny

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønner hakker hanen
« Svar #1 Dato: 20 November , 2016, 11:57 »
2 høner pr m2 er nu ikke hvad jeg kalder masser af plads :)

Men du bliver nok nødt til at finde en måde at dele dem op, indtil han er helet. Når først der er hul, så hakker de bare videre. Ellers er det muligt at bruge hjortetaksolie rundt om såret. Det skulle lugte så grimt, at hønerne holder sig fra det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
« Svar #2 Dato: 20 November , 2016, 12:05 »
Tak Raziel ;-)

2 pr. m2. indenfor taget i betragtning af, at økohøns må der gå 6 pr. m2 så er det da ikke skidt. Og vel og mærket har de 2500 m2 hønsegård udenfor, som de jo så ikke pt kan komme ud i ;-(

Takker for svaret....

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 November , 2016, 13:26 »
En lille oplevelse med sår.
Da min hane var stor kylling havde han fået øje på et myggestik nederst på mit ben. Jeg havde kradset i det så det var lidt såragtigt. Det endte med en lidt komisk dans, hvor jeg skulle være opmærksom at holde såret vendt væk så han ikke kunne komme til. Han syntes altså der skulle hakkes i det- gjorde faktisk ret ondt!. Han blev ret ferm til at vurdere når jeg var uopmærksom - så vips var han lige smuttet omkring og hak-hak. Han mente ikke noget ondt med det - kunne bare ikke lade være.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 November , 2016, 17:51 »
 :) Lene....jeg sidder og smiler.....det må have været et syn for guder, at se dig steppe rundt med en hakkeklar hane om benene... /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Gok

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 November , 2016, 23:07 »
Jeg tror det har noget at gøre med hønsenes nedarvede instinkter.
Hvis en høne ser noget som ikke er normalt hos en anden høne, F. eks. en tæge som sidder på hovedets nøgne hud, så vil den forsøge at "udbedre" problemet, ved at nappe/hakke/fjerne tægen. Derfor finder I aldrig en høne med tæger!
Jeg har selv oplevet det samme som Lene.
En af mine Dværgdotter "pikkede" på nogle "knopper" på mine skinneben, da jeg sad i stolen blandt gokkerne, og det fik den da bare lov til, indtil jeg kom til at se ned, og det blødte fra alle "knopperne".
Gokkernes skarpe næb er bare i stand til den slags kirurgiske indgreb, hvis det er nødvendigt for at fjerne eventuelle parasitter eller lign, fra de andre gokker.
Det er jo "survival of the fittest"  /o

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
« Svar #6 Dato: 21 November , 2016, 07:31 »
Inden de skulle være indendøre, så gik de også og tog hans halefjer så han næsten ikke havde nogen hale. Men efter vi skal holde dem indendøre så er de da gået helt amok og hakket ham helt vild nede på rumpen.
Nu er han taget fra, vi måtte afskærme et lille område til ham så han kan hele. Så prøver vi med Hjortetaksolie og ser om det kan gøre det.

Mvh

Sonny

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 November , 2016, 10:39 »
Hans hanepersonlighed er nok ikke helt på omdrejningshøjde med høndernes afprøvning af ham. Hvor gammel er hanen? Hvis han er fuldvoksen, ville jeg tvivle på, om han har det stof der skal til at være bestyrer for en hønsegård.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Landlyst Æg

• Passiv bruger
    • DK-Showhopnose
« Svar #8 Dato: 21 November , 2016, 18:25 »
Bente.

Han er fra ca 22-23 uger.
Mens de måtte gå ude var der ingen problemer. Han forsvarer hans damer og plejer at gå stille og rolig rundt og vise dem hvad de kan spise osv. Problemet er som jeg ser det, at de nu er tvunget til at skal gå inde og ikke længere kan boltre sig i den store hønsegård.
Nu kan vi se det er en af damerne som det i stedet for er gået udover efter vi har fjernet hanen.
Så i morgen må vi igang med presenninger og overdække et udeområde de så kan gå i.

Vh
Sonny

Offline anneke

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 November , 2016, 20:05 »
Du må heller finde den høne som starter med pilleriet. Det holder ikke op af sig selv og hjortetaksolie hjælper kun lidt. Fjern også den angribede høne og bliv så stående og se bare til hvad de laver. Når du ikke bevæger dig glemmer de at du er der og den der piller går i gang med den næste. Du kan kun se hvem der starter hvis der ikke er nogen der har blod, hvis der er blod piller alle høns i det. 
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.