Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning, hvordan.  (Læst 2431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas

• Passiv bruger
Lysning, hvordan.
« Dato: 17 Maj , 2009, 15:13 »
Jeg er ny inden for hønse faget, og jeg har læst at mange lyser deres æg. Hvilke redskaber skal der bruges til det, og er det nødvendigt hvis man ikke bruger rugemaskine? ??? ???

Hilsen Andreas. :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lysning, hvordan.
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2009, 15:28 »
Det er ikke nødvendigt at lyse, kun hvis man er nysgerrig  :D
Første gang jeg havde skrukker, havde jeg intet begreb om at lyse æg, men nu har jeg købt en æggelyser. Det ligner en stærk lommelygte, og man holder den tæt på den buttede ende af ægget, så kan man se fosteret, blodkar osv inde i ægget. Det er dog svært med mørkebrune æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2009, 15:34 »
Okay, tak for svaret ;D
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2009, 17:37 »
Det er rart at kunne lyse æggene, og få sorteret de æg fra, der ikke er befrugtede.
Hvis man har en skruk, der ligger på mange æg, eller maskinen er stopfuld er det jo godt at få lidt mere plads til de resterende æg.
Nogle gange er der en del, der ikke er befrugtede, og andre gange er stort set alle befrugtede.
Det kan også have sin fordel ved at lyse æggene, når man når hen til klækningen, så skal skrukken ikke ligge og ruge ekstra på æg, der ikke kommer noget ud af.

Men selvfølgelig klækker de æg, der er ordentligt befrugtet og udviklet alligevel, uden lysning
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.