Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvad fejler min kylling?  (Læst 6294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
hvad fejler min kylling?
« Dato: 09 November , 2016, 08:42 »
Jeg har et lidt sent hold kyllinger, som er 7  uger. De har indtil i dag alle virket friske og livlige, har fået masser af foder og grønt og har en mor, som er super omsorgsfuld. Så jeg var helt rolig indtil i morges, hvor jeg fandt den største af kyllingerne liggende i hønsehuset med hovedet helt underligt fordrejet. Kyllingen levede og jeg har taget den med ind i huset, hvor den nu er i en kasse. Det er et par timer siden, at jeg tog den ind. Den lever stadig, men har svært ved at holde sit hoved og det er som om det hele tiden gerne vil dreje i en helt akavet stilling. Resten af kroppen virker ok,  vingerne hænger ikke. Men den går ikke rundt, hvilket vel er meget forståeligt, når den har svært ved at holde hovedet, som drejer så underligt til siden. Først tænkte jeg, att den var kommet til skade af en af de voksne høns. Havde brækket noget i nakke eller ryg. Men nu frygter jeg, om det kan være Mareks. Alle de andre kyllinger og høns virker helt friske. Er der nogen, som har et bud på, hvad det kan være? Og hvad jeg kan gøre for det lille kræ? Tror I den kommer sig eller skal jeg bare aflive den?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Sv: hvad fejler min kylling?
« Svar #1 Dato: 09 November , 2016, 09:47 »
Kyllingen kan nu løfte hovedet i perioder, men hovedet drejer det meste af tiden til den ene side, sådan lidt underligt fordrejet. Og så efter noget tid er det som om den bliver træt og falder sammen.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 09 November , 2016, 10:36 »
Jeg havde en med lidt det samme med hovedet plus at hun også gik rundt i cirkler. Hos hende var jeg ret sikker på en forgiftning med efeu. Efter en døgn var hun nede og ligge og jeg valgte at aflive. Hvis først en høne eller kylling er nede og ligge, så er der som regel ikke noget at gøre andet end at aflive.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 November , 2016, 10:58 »
Jeg er også selv der nu, hvor jeg tænker, at det må blive en aflivning. Du har ret Raziel. Jeg havde håbet, at "han" ville komme sig, når "han" kom ind i varmen i fred og ro. Men det var desværre ikke nok.
Jeg har læst og læst om mareks og frygter, at det er det, som "han" har. Hvis det er mareks, frygter jeg nu for de sidste 4 kyllinger og hønseflokken. Ved du eller en anden noget om, hvor lang tid jeg kan forvente at se tegn på sygdommen hos de andre kyllinger, hvis det er mareks? Og er mine voksne høns også i farezonen? De har ellers næsten lige fået et splinternyt hønsehus, men hvis sygdommen er luftbåren, så er det vel hip som hap med det. Hvornår er faren for de andre høns drevet over? (hvis det er mareks)
Jeg læste et sted, at visse racer er mere disponeret for mareks. Er silkehøns en af de racer? Det har jeg nemlig ikke kunne læse mig frem til.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 09 November , 2016, 11:24 »
Det lyder ikke som mareks. Der er symptomerne hængende vinge eller de mister brugen af et eller begge ben.

Silkehøns kan godt få mareks, men som sagt så lyder det ikke til at være det.

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 November , 2016, 19:36 »
Tænker om det er det samme som Castelle har oplevet, med sin høne.  Med hovedet der hænger slapt ned.
Og 1/11 16 skrev TinaK om lign. Tilfælde. Det gik vist over efter et døgn ca... så - jeg ville se tiden an. Bare sørg for varme, mad og vand. Læs evt. Om det under sygdomme. Krydser finger🙏
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 November , 2016, 15:00 »
Tak for jeres svar.
Vi aflivede kyllingen efter 1½ døgn (inden jeg havde læst dit svar Majbrittbo). Måske var det for tidligt. Det tænker jeg nu, hvor jeg har læst Castelles indlæg og Tina K.s. Men vi var bare så bange for, at den virkelig led. I dag ville jeg nok have givet den et døgn til.
Jeg kan stadig spekulere over, hvad det var.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 13 November , 2016, 21:50 »
Lyder som en stjernekigger/navlekigger. Helt fint du aflivede den. Har også haft et par stykker af den slags gennem årene, og de klarer den ikke. De skal aflives, for ellers dør de alligevel. Har intet med efeu eller andet de har spist at gøre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 14 November , 2016, 08:38 »
Min var 4 mdr gammel, så tror ikke den var stjernekigger. Er det ikke typisk mindre kyllinger? Og desuden ret påfaldende at den havde den adfærd dagen efter de havde været i min havestue med efeu.