Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Styrt-fældning? Er det bare det?  (Læst 7260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinej

• Bruger
Styrt-fældning? Er det bare det?
« Dato: 05 November , 2016, 10:36 »
Hjælp en lidt uerfaren hønseholder. Jeg har en lille flok på 5 høns, der fodres efter alle kunstens regler, går frit i haven og får motion og er rolige og harmoniske uden de store kampe hønsene imellem. Min ca. 1,5 år gamle grünlegger, som har været en klippestabil æglægger, også gennem hele sidste vinter, har pludseligt de sidste 7-10 dage ingen æg lagt. I dag opdager jeg, at alle hendes halefjer er væk (bare væk, der er ingen sår eller lignende).

Jeg tænker, at det måske er fældning, det læser jeg en del om herinde. Men jeg er lidt usikker på det med fældning, så kan I erfarne folk ikke oplyse mig lidt. Hvordan ser man, at hønsene fælder? Der kan jo også om sommeren ligge lidt fjer i hønsegården (lige nu synes jeg måske nok, der ligger flere end normalt). Er tab af alle halefjer eks. inde for normalen? Hvad er den normal tid for fældning - jeg syntes at have læst mig til, at det er september? Det ville give mere mening frem for at fælde nu, hvor det er koldt. Hvor længe kan det vare? Min også klippefaste æglæggende Isa høne har gennem flere uger også givet meget varierende æg, eks. ikke hver dag, små æg uden blomme, vindæg. Jeg har observeret flokken nøje for at se, om der er tegn på sygdom, jeg kan ingen finde.

Er det, jeg oplever, indenfor normalen? Jeg synes, det virker ret voldsomt, men kan ikke finde anden forklaring.

Mvh Stine

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: Styrt-fældning? Er det bare det?
« Svar #1 Dato: 05 November , 2016, 12:32 »
Hvis der ikke er sår eller anden dårligdom på hønen eller i flokken, så tænker jeg at det er almindelig /kraftig fældning.
Det er ofte manglende halefjer som viser mig at en høne er begyndt fældning, det er ligesom ofte mest tydelige der... holdt godt øje der om kort tid vil du kunne se små stuppe stritte ud af den bare hud på hønen , det er de nye fjer som er på vej.

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 05 November , 2016, 14:30 »
Du er inden for normalen - den spænder fra de høns, som over lang tid smider deres fjer og dun i et tempo, hvor man næsten ikke opdager fjerskiftet - til de høns, som kan smide det meste af en fjerdragt over et døgn.

Jeg har haft næsten nøgne høner i frostvejr i december og februar. For tiden har jeg tre, som over 48 timer smed det meste af deres fjerdragt. Her er den ene ... en maran, som startede fældning d. 25 oktober - hun er ved at have vokset den nye dragt ud

araucanablanding som fældede i hård frost i december for et par år siden

« Senest Redigeret: 05 November , 2016, 14:33 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 November , 2016, 19:22 »
Når hønsene er i deres andet eller højere leveår, tager de sig en æglægningspause vinteren over (hvis ikke du tænder lys ved dem og fodrer kraftigt) Du får æg igen når lyset vender tilbage i februar-marts cirka.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 November , 2016, 20:22 »
Hvad mener du med at fodre kraftigt. Lys har jeg fra 6 morgen til 21 aften.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Stinej

• Bruger
« Svar #5 Dato: 06 November , 2016, 21:31 »
Sikke nogle brugbare svar, tusinde tak. Jeg var slet ikke klar over, at det kunne være så voldsomt og så varierende med det fældning. Det gør for mig ikke så meget med en æglægningspause, faktisk spiser familien ikke vildt mange æg. Jeg vil bare gerne være sikker på, at mine dyr har det godt. Og Bente, tak for oplysningen omkring dette, jeg troede faktisk, at hønsene i deres 2. leveår ville være på toppen af deres produktion. Deraf min uro, fordi hønsene som helt unge (i deres 1. leveår) stort set ikke sprang en eneste dag over vinteren igennem. Det er vel fysiologisk set fint at holde en lille pause, tænker jeg. Derimod forstår jeg simpelthen ikke, at naturen har indrettet høns, så de kaster stort alle deres fjer af i den koldeste tid. Helle, i forhold til dine billeder, er min lille grünlegger bare i mild fældning! Tak alle, god søndag

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 November , 2016, 22:38 »
Kraftig fodring vil være meget proteinrig kost, som fx. kraftfoder til æglæggende høns.

Hvis en høne skal aflevere 50-70 gram æg med blomme, hvide og skal hver anden dag, skal der godt foder til. Om vinteren finder de kun meget lidt udendørs af insekter og gode urter, så man skal selv sørge for de får hvad de har brug for.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 November , 2016, 22:40 »
...og de korte dage om vinteren gør at hønsene ikke har så lang tid at æde i, som de har i de lyse årstider. Derfor bruger mange at tænde lys hos hønsene tidligt om morgenen, så man kunstigt forlænger deres dag.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 November , 2016, 22:49 »
Høns peaker æglægningsmæssigt fra de er godt i gang, når de er godt ½ år gamle til de er lige godt 1 år - burhøns når vist ikke at opleve deres 1½-års fødselsdag.

Burhøns er altid meget højtydende hybrider, som betaler for deres høje ydelse ved at være udslidte i en ung alder.

De mere moderat læggende som de mange forskellige racehøns beholder deres gode helbred meget længere og kan lægge pænt med æg et par år og kan leve 5-7 år. Der er også eksempler på høns der er blevet ældre end det. Men man skal ikke regne med at have mange æg fra ældre høns :-)

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 November , 2016, 06:44 »
Tak for svar. Jeg køber gerne 2 sække ren æglægningsfoder og 1 sæk fuldfoder som jeg blander. Og her om vinteren får de det grønt jeg falder over. Lige nu får de grønkål fra haven. Og lyset er vel også fint.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner