Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Haner eller høns? Og hvad gør vi nu?  (Læst 7120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline inaknud

• Passiv bruger
Haner eller høns? Og hvad gør vi nu?
« Dato: 09 ſeptember , 2016, 12:28 »
For et par måneder siden købte vi tre høns. Dagen efter vi kom hjem med dem, blev vi dog ret hurtigt opmærksomme på, at den ene var en hane. Skidt pyt, tænkte vi.

Nu er den ene "høne" begyndt at gale, og den ligner desuden ret meget en hane nu. Så vi tænker, at de to store er haner begge to.

Så har vi en lille en, som er nogle uger yngre end de to andre (i baggrunden på billedet).  Den ligner stadig meget en høne, omend den er begyndt at få halefjer der ligner de andres. Den er mere sky end de andre, så det er svært at få et ordentligt billede.

Jeg tænker derfor at vi har tre haner. Hvad siger I?

Det er jo lidt træls, når vi ønskede os tre høns. Hvad gør vi? Jeg tænker at vi gerne vil beholde den ene hane, slagte eller give de to andre væk og så købe tre nye høns, som han kan passe på. Men hvordan gør vi det bedst muligt, for at undgå gnidninger?

Offline lisaln

• Passiv bruger
Sv: Haner eller høns? Og hvad gør vi nu?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2016, 19:02 »
Ud fra billedet her kan jeg ikke helt vurdere kønnet på den sidste, men mit gæt ville blive, at det også er en hane.

Mht. at undgå gnidninger, så skal man (som med så meget andet) ikke gøre tingene sværere end de er. Slagt/sælg de to overskydende haner (den tilbageblevne kan godt gå alene i nogle dage) og køb så de tre nye høns. Familiesammenføringen bliver højst sandsynligt ikke noget problem, for hanen vil sikkert byde de tre nye hjerteligt velkommen.

Køb gerne unge høns, så hanen har en chance for at kunne bestemme.

Held og lykke med projektet.
Mvh. Lisa
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2016, 20:08 »
Men det er jo også 3 høns, da høns er betegnelsen for både haner og høner. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2016, 20:17 »
Tre haner, og jeg håber sælger har så meget samvittighed at han skammer sig, dårlig stil, også selvom fælles betegnelsen for begge køn i flok er høns
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2016, 21:14 »
Kan jo være at sælger heller ikke kunne se kønnet på dem.....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2016, 22:04 »
Den længst væk ser ud til at være en høne

1 lille kam
2 ser ikke ud til at ha anlæg for saddelbehæng
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2016, 09:34 »
Jeg ville slagte den ene af de to haner som du er sikre på og så vente og se med den sidste. Hvis det også er en hane vil den jo nok snart begynde at få større kam, sætte halefjer eller gale. Hvis ikke, tja så har du jo i det mindste en høne. Når så du køber nye høns, er det nok bedst at købe et par stykker. Jeg plejer at have nye høns adskilt i et par uger, men kun med trådhegn sådan at de kan se hinanden. Så oplever jeg ikke sammenføring som noget egentligt problem. Alternativt kan du måske købe en lille flok varmefri kyllinger? Jeg plejer at kunne sætte kyllinger ind i flokken når de er omkring 6-8 uger gamle uden de store problemer. Men kyllinger er naturligvis heller ikke til at kønsbestemme, så der får du også både høner og haner.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline inaknud

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember , 2016, 11:57 »
Tak for svar, alle sammen. :)

Vi har besluttet, at slagte den ene af de store haner, og så vente og se med den lille plus købe nogle flere høns. Vi vil have nogle, hvor de er store nok til at vi kan være sikre på, at de er hunkøn - men har lige det i hovedet med at de skal være unge, så hanen kan bestemme.  /o

Ang. sælger, så var det min mand der hentede dem, og han fortalte at sælger var dødsyg (bogstaveligt talt) så det var en anden der kom og fangede dem til os - jeg tænker at det er der den var gået galt. Han har nok ikke vidst nok om det, ham der kom.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2016, 16:11 »

De er noget sentudviklede, disse sussex, kønnene snyder. Jeg er også selv blevet snydt, af mig selv, og jeg har ellers skarpe øjne.

Men du skal ikke slagte den største. Det er netop den, du skal gemme. Den er den bedste at avle på. Slagt nr 2, og se om nr. 3 er en høne.